Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Spelhallen är tillbaka!

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2008 kl. 00:11:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Kan du fixa något med tex Lejonkungen eller Frost ?

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 27 december 2017 kl. 11:48:24
Kan du fixa något med tex Lejonkungen eller Frost ?
Jag ska kolla om det finns några sådana spel på de sajter som tillhandahåller spel anpassade för spelhallsskriptet. :)

Henkow

#77
EDIT: Felet var mitt.

moviefan


TBT_STR_QR

Kommer fler spel att läggas till i Spelhallen?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  1 juni 2018 kl. 09:07:54
Kommer fler spel att läggas till i Spelhallen?
Absolut, jag brukar lägga till nya spel lite då och då, när jag har tid och hittar något jag tycker om. Senast var väl för ett par månader sedan, när jag lade till två olika Stålmannen-spel i samband med utslagsmomentet i Justice League-tävlingen (för att testa vilket av spelen jag tyckte var bättre för tävlingen).

Jag tar dock tacksamt emot tips på nya spel, om någon har något i åtanke, så kan jag kolla om det spelet finns anpassat till det här spelhallsscriptet.

Ett problem med den tilläggsmodul jag använder för spelhallen i dagsläget är att den bara stödjer spel utvecklade i Flash - inte helt oproblematiskt, då ju Adobe håller på att fasa ut Flash och allt stöd ska upphöra till december 2020. Nuförtiden håller allt fler på att gå över till HTML5/JavaScript för spel istället, men utvecklingen går långsamt och än så länge har majoriteten av alla spel inte portats över från Flash till HTML5 - den bistra sanningen är att många spel förmodligen aldrig kommer att portas över... :(

Tydligen ska det dock finnas en ny tilläggsmodul för spelhall som ska ha stöd för både Flash och HTML5, och jag håller på att undersöka om den är tillräckligt kompatibel så att det går att byta till den utan att topplistorna eller de befintliga spelen påverkas.


E

Jag vill gärna köra dessa spel här på forumet:

Marie på diamantjakt (Aristocats-spel)
Piglet Honey Harvest (Nasses Stora Film-spel)
Super Doggy
Garfield 2: elige tu eguipo
Garfield - Lasagna from Heaven
Run Jerry Run (Tom och Jerry-spel)

Daniel Hofverberg

Tack för förslagen. Jag ska söka runt, och se om något/några av dessa spel finns färdiganpassade till den spelhallsmodul som Dubbningshemsidan använder. :)

Om de inte finns kan jag framföra som förslag till programmeringsteamen som anpassar spel till den här standarden, men i så fall behöver jag länkar till spelen.

Elios

Finns det någon möjlighet att ta med vissa av dessa spelen härifrån: http://www.inkagames.com/

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 12 november 2018 kl. 02:00:50
Finns det någon möjlighet att ta med vissa av dessa spelen härifrån: http://www.inkagames.com/
Jag ska se vad jag kan göra. :)

Jag skulle dock föredra om du kunde komma med några konkreta förslag på vilka spel du helst vill se därifrån, eller åtminstone någon form av prioritetsordning. Jag har inte tid eller ork att börja googla och söka runt på nätet efter så oerhört många spel - det skulle ta på tok för lång tid...

moviefan

#86
Kan du fixa Super Mario Bros 3, likaså gamla Lejonkungen spelet ? 

Elios

Några fler aktuella spel på väg?^^

Elios

Går det förresten att spela vissa spel på en smartphone eller IPad? Om vissa program stöds till det.  8)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 12 september 2019 kl. 12:02:27
Går det förresten att spela vissa spel på en smartphone eller IPad? Om vissa program stöds till det.  8)
Samtliga spel som finns i spelhallen använder sig av Flash, och tyvärr stöds inte Flash som standard i mobiltelefoner eller surfplattor. Det finns sätt att installera Adobe Flash till både iOS och Android, men det går inte att installera rakt av via App Store eller Google Play Butik och är därför inte så enkelt.

Mitt bästa tips är istället att installera webbläsaren Puffin Browser på mobilen eller surfplattan, då det är en webbläsare som har inbyggt stöd för Flash så att man inte behöver tjafsa med att installera och konfigurera Flash:
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cloudmosa.puffinFree
iPhone/iPad: https://apps.apple.com/app/puffin-web-browser/id472937654

Det är inte säkert att alla spel i spelhallen fungerar bra med touch, så vissa spel lär bli svårhanterliga utan mus och tangentbord, men det är förmodligen relativt många spel som trots allt fungerar helt okej i mobil. Du får prova dig fram, och se vilka spel som fungerar via Puffin Browser och inte; och prova dig fram med inställningarna för mus- och tangentbordsersättning för att se vad som passar bäst för respektive spel.

Den nuvarande spelhallsmodulen (ett plugin till forumprogramvaran SMF) stödjer tyvärr bara Flash-spel, och alla spel som förekommer här är således gjorda i Flash. Det är olyckligt, då Flash är på utdöende och all support kommer upphöra nästa år; och i en perfekt värld borde redan alla Flash-spel ha portats över till HTML5 (d.v.s. HTML, CSS och JavaScript, som fungerar utan plugins i webbläsare). Problemet är bara det att det är svårt och tidsödande att göra om spel från Flash till HTML5, då det i princip kräver att spelen skrivs om/programmeras om från scratch - den bistra sanningen är därför att många Flash-spel förmodligen aldrig kommer att komma i HTML5-version... :(

Visserligen finns det förstås relativt många nya spel som är gjorda för HTML5, men det hjälper ju inte mycket för alla befintliga spel, och 90% av spelen i spelhallen idag kommer förmodligen inte komma i HTML5-version.

Det ska däremot finnas en annan spelhallsmodul som även har stöd för HTML5-spel utöver Flash, och jag ska se över om det är ett alternativ att gå över till det pluginet. Det hjälper ju inte för de hundratals Flash-spel som redan finns här, men det skulle i alla fall medföra att det kan komma till lite HTML5-spel utöver Flash-spelen; så att spelutbudet blir bättre samtidigt som man i alla fall successivt kan se över vilka Flash-spel som redan finns i godtagbara HTML5-versioner.