Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

har Barbapappa fler dubbningar?

Startat av clash, 14 november 2005 kl. 16:04:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Själv har jag bara hört talats om en dubbning av Barbapappa. Men å andra sidan är jag extremt oinsatt i den serien...

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Mitt minne sviker mig, tyvärr kommer jag inte ihåg vare sig röster eller dubbningsbolag. Men jag syftar i alla fall på den dubben som använts vid sändningarna på SVT för många år sen, och som också finns på videofilmer från Film-Factory.

Christer

I de avsnitt jag hittade online kan jag definitivt höra Staffan Hallerstam. Kanske även Louise Raeder (sorry clash) och Tomas Bolme. Väldigt tveksam när det gäller Bolme.

Daniel Hofverberg

Jag har en videofilm med Barbapappa som jag fått från Film-Factory, så när jag hinner ska jag ta och se den och höra om jag lyxkas att känna igen några röster. Men hoppas inte på alltför mycket, för jag är dålig på att identifiera röster...

clash

ok, tack för att ni försöker ialla fall. Det är ju det viktigaste ;)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Mysan

Citat från: clash skrivet 14 november 2005 kl. 16:04:33
Någon som vet?

Jag har en film, från wendros. och louise raeder, staffan hallerstam och jag tror även det va beatrice järås och fredrik dolk.

Tomas Bolme tror jag dock inte är med...

Mysan

Citat från: clash skrivet 14 november 2005 kl. 16:04:33
Någon som vet?

den enda som jag inte riktigt kan identifiera är rösten till barbapapa (rosa)

Beck

Jag tror att det är Olav F Andersen som är Barbapapas röst.


Varsågod

Jag vill minnas att jag i min ungdom sett ett avsnitt där Börje Ahlstedt var lektorsröst för handlingen och berättar vad alla säger. Förmodligen sändes detta avsnitt som ett inslag i ett annat program, där man likt Björnes magasin (om det nu inte faktiskt var det programmet) visade kortare filmer. Sannolikt hade man en annanspråkig förlaga som man avlägsnat ljudspåret på och lagt till berättarröst. Samma avsnitt har även dubbats av ovan nämnda team och släppts på köp-VHS. Avsnittet i fråga var det med en mystisk mat-tjuv.

Varsågod

Oskar

Jag upptäckte att finns tredje dubbning av Barbapappa 1974 för streamingtjänst te.x netflix, hbo nordic.
Första dubbning för svt och tidiga vhs utgåvan.
Andra dubbning tv4 och senare vhs utgåvan från wendros.

Oskar

Den tredje dubbning gör av bl.a Bengt Järnblad som Barbapapa. Jag tycker är synd att inte använder Börje Ahlstedt dubbning på HBO Nordic eller videobolaget/Kit Sundqvist dubbning med Olav f Andersen som Barbapapa på HBO Nordic dom dubbning är jag uppvuxen med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 22 juli 2021 kl. 02:30:00
Den tredje dubbning gör av bl.a Bengt Järnblad som Barbapapa. Jag tycker är synd att inte använder Börje Ahlstedt dubbning på HBO Nordic eller videobolaget/Kit Sundqvist dubbning med Olav f Andersen som Barbapapa på HBO Nordic dom dubbning är jag uppvuxen med.
Var används den tredje dubbningen med Bengt Järnblad, och vilken dubbningsstudio har gjort den?

Jag tycker också det är synd att originaldubben med Börje Ahlstedt inte längre används, fast den hade kanske inte blivit så uppskattad nuförtiden då Börje gjorde samtliga röster och det inte var individuella röster för varje rollfigur som i Videobolagets mer kända dubb... Fast det borde ju inte finnas något hinder att erbjuda mer än en dubbning via olika ljudspår, men det verkar ju tyvärr vara ett främmande begrepp... :(

clara liljeberg

en annan var de tre döttrarna som var charlotte ardia jennerfors.där de reste jorden runt.