Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tonårsröster

Startat av clash, 2 mars 2006 kl. 13:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clash

Det finns många tonårsserier, framallt med tjejer som huvudroller. Men det gör inte att dom alltid har tonårsröster. Ibland låter dom som gamla tanter. Bra exempel är Winx Club, Trollz och WHITCH men dåliga är My little pony tales och Sailor Moon där tjejerna låter som gamla tanter. Nån som håller med? P.S. Strunta i kostnaden nu!
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

#1
Jag håller med om saken i sig, men jag håller inte med om dina exempel. Jag tycker exempelvis att både Louise Raeder och Annelie Berg är fullt godkända som tonåringar - inte lika bra som "äkta vara" förstås, men helt klart godkända.

För övrigt kan jag inte minnas ett enda exempel där tonåringar låtit som "gamla tanter" (åtminstone inte i svenska dubbningar) - att tonåringar låter relativt vuxna (d.v.s. som personer i åldern 25 - 30 år) förekommer då och då, men inte gamla tanter...

För övrigt har väl det här fenomenet ingenting med kostnad att göra - snarare tvärtom... Att anlita riktiga tonåringar istället för vuxna etablerade skådespelare är antagligen billigare, men det är bara inte särskilt praktiskt (de flesta tonåringar är ju trots allt i skola på dagarna, och lär inte kunna ta sig till en dubbstudio regelbundet...).

clash

Tja, det vore ju förskräckligt om det bara var dom. Men dom är några bland många. Men det finns ändå dom äldre kvinnor som kan låta som barn och tonåringar t ex Mia Kihl som bl.a. gör Pepper Ann. Om vi kan jämföra rollfigurer så kan man t ex ta Makato Kino i Sailor Moon. I både USA och Sverige är det en vuxen kvinna som gör hennes röst. Skillnaden är att den amerikanska låter som en tonårstjej, och det gör ju inte Irene Lindh precis.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Sailor Moon har jag sett så väldigt lite av, så där kan jag inte uttala mig. Men spontant håller jag med dig, att jag aldrig hört Irene Lindh låta särskilt ung.

Men i övrigt tycker jag inte det är något stort problem. I de flesta fall brukar de vuxna skådisar som ibland gör barn- och tonårsröster låta hyfsat trovärdiga - men givetvis ingen regel utan undantag.

Men nu har jag förstås inte sett alla filmer och serier som dubbats, så jag kan ju inte uttala mig i hur det ligger till vid sådant jag inte sett.

GaBBe

Hahaha, nä Cash det är nog sant. Hon Irene Lindh gör låter faktsikt tantig... Irene Lindh har ju en viss tendes att låta så!   Hahaha..

clash

Ja, hon ´passar bara som farmördrar typ:)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Det e föresten inte bara dom 3, Irene, Annelie och Louise utan även Beatrice Järås, Maria Weisby, Anna Norberg, Annica Smedius
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Irene Lindh håller jag som sagt med dig om, och till viss del även Beatrice Järås. Men övriga håller jag absolut inte med om - de är fullt godkända i ungdomliga röster (om än givetvis inte lika bra som "äkta vara").

Soscla

Citat från: clash skrivet 13 mars 2006 kl. 01:34:58
Det e föresten inte bara dom 3, Irene, Annelie och Louise utan även Beatrice Järås, Maria Weisby, Anna Norberg, Annica Smedius
sluta dissa, sluta såga folk! Och särskilt Annelie!
It's so fluffy I'm gonna die!

clash

Ursäkta? Vad har det med ämnet att göra?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Visserligen inte mycket, men efter att du (Clash) gått ifrån ämnet i flera dussin trådar, så får man väl ha överseende när någon annan gör detsamma...

clash

Ja, men inte här, om han sa t ex att hon låter ung i Sailor Moon eller nåt då kunde jag förstå men...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Soscla

hon gör ju det...låter ung alltså
W.I.T.C.H. förresten...på något sätt irriterar jag mig nåt otroligt på majoriteten av rösterna där. Eller på hela serien i allmänhet. Ursäkte ordvalet, men introt suger. Fast okej, rösterna är unga, då blir väl clash glad :P
It's so fluffy I'm gonna die!

clash

Aha, men det tycker inte jag. Dom har behagliga röster och jag tycker dom e mkt bra. Även om jag erkänner att de e ´1 skådis till 2 roller men vad gör det?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Nåra av mina favoriter gör inte tonårsröster så bra heller.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger