Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby-Doo & Scrappy Doo (1980) - Säsong 3

Startat av paddingtonbear, 9 mars 2016 kl. 21:38:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

paddingtonbear

Upptäckt att TV3 sände Scooby-Doo & Scrappy-Doo Season 3 i Hanna-Barbera blocket tidiga 1990.
Min fråga är då: 

Varför har man dubbat den säsongen hela tre gånger  ??? ? Media Dubb -> Sun Studio/Eurotroll -> Mediadubb International





qnorsten

Nu har jag extremt dålig koll på den här tidsperioden och kanalen i allmänhet. Men med "Hanna-Barbera blocket tidiga 1990" menar du då Hanna Barberas Tecknade Pärlor? 
För där visades ju Säsong 1 och 2 med en dubbning utav Media Dubb. Medan det hittills trots av de flesta, inklusive Daniel, att säsong 3 inte visades i den vevan, och därför dubbades först utav Sun Studio/Euro troll för visningar på Cartoon Network och sedan utav Media Dubb international för TV3 visningar 1997.

Men om du nu hittat belägg för att även åtminstone delar utav säsong 3 dubbats redan i den första omgången, så är min hypotes att antingen så dubbades bara några säsong 3 avsnitt i första omgången utav Media Dubb, och alla avsnitt dubbades då utav Media dubb international inför TV3 visningarna 1997, då de förmodligen inte kunde eller ville licensera Sun Studios dubb utav Cartoon Network.

Varför alla avsnitt dubbades om kan bero på att man inte hade tillgång till ljudbanden för den första dubbningen eller så ville man inte ha olika röster på olika avsnitt och valde därför att dubba om alla avsnitt. Ifall de inte hade tillgång till ljudbanden så finns ju möjligheten att alla avsnitt dubbats utav både Media Dubb och Media Dubb international.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

paddingtonbear

Hej qnorsten,

Ja precis blocket jag syftade på är mycket riktigt Tecknade Pärlor med Hanna-Barbera "rocket" vinjetten. Det är en glädjande stor nyhet tycker jag och antar då att även avsnitten innan dubbats såvida dom inte hoppat väldigt mycket i ologisk ordning när dom satte ihop blocken...

Om man ska sätta ett specifikt årtal på sändningarna när Scooby-Doo & Scrappy-Doo (1980) säsong 3 visades på TV3 så landar min gissning på 1991 - 1992 med säkerhet till 99.9%.
Har i min uppväxt haft lite extra kärlek till avsnitten där Yabba-Doo medverkar av någon anledning, så jag hoppas verkligen att vi kan hitta några utav dom avsnitten med Media Dubbs dubbning alternativt Sun Studio.

Är precis som du inte heller särskilt insatt i Scooby-Doo serierna som sänts på TV och vilka årtal även om jag bildat mig en hyffsat bra bild med tiden men vi får se vad expertpanelen eventuellt svarar på det hela.  ::) Kanske finns några intressanta slutsatser man kan dra med denna nyhet

Daniel Hofverberg

Jag har som sagt alltid antagit att TV3 bara sände säsong 1 och 2 av Scooby & Scrappy-Doo (1980 - 1982 års serie) som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, och jag har inget minne av att ha sett säsong 3-avsnitt där. Vad är det för avsnitt från säsong 3 som du hittat åt?

Det är i så fall inte helt solklart vilken dubbning som egentligen gjordes först - Cartoon Network lanserades väl i Europa hösten 1993, och enligt Mikael Roupé beställdes dubbningarna långt innan kanalen lanserades; därför är det inte helt otänkbart att det faktiskt är Cartoon Networks dubb (som dubbades växelvis av Sun Studio och av Eurotroll, då Sun inte själva hann med allt och därför valde att leja bort en del dubbningsuppdrag till Eurotroll) som gjordes först.

Men det är nog ändå mer sannolikt att TV3s dubb kom först. I så fall är min spontana gissning att Cartoon Network började förhandla med TV3 redan när kanalen lanserades i USA 1992, och att TV3 då inte hade hunnit dubba något från säsong 3 än. Det skulle också kunna förklara varför vissa avsnitt av bl.a. The Scooby-Doo Show och Familjen Flinta fått behålla TV3s dubb medan andra dubbats om - att Cartoon Network helt enkelt licensierade dubbningarna vid ett tidigt skede (runt 1992), och sedan inte brydde sig om att förhandla på nytt i takt med att TV3 dubbat fler avsnitt, utan då istället nydubbat återstående avsnitt.

TV3 har väl såvitt jag vet aldrig licensierat någon dubb från Cartoon Network/Turner/Time Warner, så de har förmodligen varken vetat om eller brytt sig om deras dubbningar av diverse serier.

Varför TV3 därefter 1997 dubbat säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo av Mediadubb International kan jag tänka mig tre troliga förklaringar på:

1. Det var bara ett fåtal avsnitt som dubbades 1991 - 1992, och TV3 nydubbade 1997 bara de avsnitt som inte dubbats tidigare; så att det för TV3s sändningar trots allt bara finns en dubb per avsnitt. Det enda avsnittet jag har inspelat från TV3s senare sändningar av serien är Snow Job Too Small / Hoedown Showdown / Tragic Magic, så om du inte har just det avsnittet från äldre TV3-sändningar så vi kan jämföra, så kan man ju inte vara säker på att hela säsongen faktiskt dubbades 1997.

2. Det var bara ett fåtal avsnitt som dubbades 1991 - 1992, och TV3 valde 1997 att nydubba alla avsnitt för att vara konsekvent.

3. TV3 tänkte 1997 inte på att det faktiskt finns en tidigare dubb, i och med att inslagen i Tecknade pärlor från Hanna-Barbera sannolikt dubbades som entimmesblock och inte som individuella serier. Då är det ju inte en självklarhet att man faktiskt tänkt på exakt vilka serier och avsnitt som dubbats som del av blocket, och om TV3 bara bevarat dessa som kompletta ljudband för hela Tecknade pärlor från Hanna-Barbera lär det ju vara en mardröm att lokalisera enskilda avsnitt av just Scooby & Scrappy-Doo.

paddingtonbear

#4
Säsong 3 avsnitten som jag hittils hittat åt följande Stake-out at the Take-out & Double Trouble Date.
Även hittat en del Säsong 2 avsnitt och mystiskt nog är det endast avsnitten i mitten jag hittat åt om du tar och kollar på Alltomtecknat uppradningen http://alltomtecknat.se/series/scooby-doo-and-scrappy-doo-1980

Kan detta vara någon slump? Det bör med ganska stor säkerhet vara TV3s (Media Dubb) som kom först och som alltså är orginaldubbningen utav Säsong 3 utav Scooby-Doo & Scrappy-Doo.

Gällande punkt 3. så känns det som att den stämmer ganska bra tycker jag. Varje "Tecknade pärlor från Hanna-Barbera" sändningtar vid med ett avsnitt utav antingen Dastardly & Muttley / Jetssons / Familjen Flinta eller Top Cat varvat med flera avsnitt utav The Yogi Bear Show, Scooby-Doo & Scrappy-Doo , The New Yogi Bear Show , Huckleberry Hound och några andra. Med andra ord blir det ganska omständigt att lyckas lokalisera alla Scooby-Doo & Scrappy-Doo avsnitten....


Tilläggas att jag är väldigt intresserad utav avsnittet http://scoobydoo.wikia.com/wiki/Tragic_Magic med Yabba & Deputy Dusty, som jag inte sett med svenska röster sedan urminnes tider.  :(

paddingtonbear

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2016 kl. 00:27:15

1. Det var bara ett fåtal avsnitt som dubbades 1991 - 1992, och TV3 nydubbade 1997 bara de avsnitt som inte dubbats tidigare; så att det för TV3s sändningar trots allt bara finns en dubb per avsnitt. Det enda avsnittet jag har inspelat från TV3s senare sändningar av serien är Snow Job Too Small / Hoedown Showdown / Tragic Magic, så om du inte har just det avsnittet från äldre TV3-sändningar så vi kan jämföra, så kan man ju inte vara säker på att hela säsongen faktiskt dubbades 1997.

Jag har precis hittat åt några avsnitt utav Scooby-Doo & Scrappy Doo , bland annat innehållande just avsnittet Hoedown Showdown med Yabba-Doo och Deputy Dusty. Inspelningen är upptagen 1993 på TV3s block Tecknade Pärlor med Hanna-Barbera.

Jag minns ärligt talat inte rösterna utan jag tror jag endast sett serien på Cartoon Network i min uppväxt. Har någon några sekunders ljudklipp med Yabba-Doo och Deputy Dusty så kan jag kolla ifall det är samma dubbning eller inte.

Josefine

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2016 kl. 00:27:15
Det enda avsnittet jag har inspelat från TV3s senare sändningar av serien är Snow Job Too Small / Hoedown Showdown / Tragic Magic, så om du inte har just det avsnittet från äldre TV3-sändningar så vi kan jämföra, så kan man ju inte vara säker på att hela säsongen faktiskt dubbades 1997.

Hej Daniel! Har du möjligheten till att skicka detta avsnittet till mig på datorn när du får tid? Jag skulle mer än gärna återse Scooby-Doo & Scrappy-Doo från min tid  :) Hit me up när du läser detta och om du vill ha någon form utav ersättning för det, om inte så tackar jag dig iallafall till tusen. Med vänliga hälsningar Josefine

Du kan maila mig

TecknatÄlskare

Skulle jag kunna få Scooby avsnitten, Paddington?