Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Begravning

Startat av Elios, 19 februari 2020 kl. 23:47:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad innebär det egentligen att krimeras? Är det att man är i kyrkan och den avlidne ligger i en kista och sen så bär man den till en lastbil eller ett rum som bränner hela kistan med personen i.
För såg en film där dem brände en kista.
Vad innebär det isåfall egentligen?  ???

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 19 februari 2020 kl. 23:47:15
Vad innebär det egentligen att krimeras? Är det att man är i kyrkan och den avlidne ligger i en kista och sen så bär man den till en lastbil eller ett rum som bränner hela kistan med personen i.
För såg en film där dem brände en kista.
Vad innebär det isåfall egentligen?  ???
Jag antar att du menar kremeras och ja, det är att brännas efter ens död och att sedan begrava askan. Detta sker oftast i en brännugn hos en begravningsentrepenör. Jag skulle säja att det är någorlunda ovanligt att brännas i samband med begravningenn så där som du beskrev, det låter som en filmgrej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kremering
Houba !

Anders M Olsson

Man kör väl knappast avlidna på lastbil, i alla fall inte i Sverige. Begravningsentreprenörerna har speciella bårbilar för ändamålet som är ungefär som lite större combibilar.

Sen undrar jag lite över uppgiften att krematoriet ("brännugnen") skulle finnas hos en begravningsentreprenör. Det är möjligt att det kan vara så i vissa kommuner, men i Malmö och Lund är det Svenska Kyrkan som driver krematorierna.

Kremeringen kan ske några dagar eller någon vecka efter begravningsgudstjänsten, och då brukar inte anhöriga vara med. Men det går att få vara med och övervara kremeringen om man speciellt önskar det. Man bränner hela kistan med den avlidne i.

När urnan med askan sen sätts i jorden - det kan vara flera månader senare - brukar de allra närmaste anhöriga vara med, men inte alla gästerna från begravningsgudstjänsten.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 februari 2020 kl. 07:34:41
Man kör väl knappast avlidna på lastbil, i alla fall inte i Sverige. Begravningsentreprenörerna har speciella bårbilar för ändamålet som är ungefär som lite större combibilar.

Sen undrar jag lite över uppgiften att krematoriet ("brännugnen") skulle finnas hos en begravningsentreprenör. Det är möjligt att det kan vara så i vissa kommuner, men i Malmö och Lund är det Svenska Kyrkan som driver krematorierna.

Kremeringen kan ske några dagar eller någon vecka efter begravningsgudstjänsten, och då brukar inte anhöriga vara med. Men det går att få vara med och övervara kremeringen om man speciellt önskar det. Man bränner hela kistan med den avlidne i.

När urnan med askan sen sätts i jorden - det kan vara flera månader senare - brukar de allra närmaste anhöriga vara med, men inte alla gästerna från begravningsgudstjänsten.

Då antar jag nog att det bara var till den filmen. Burning Man heter den.  ::)