Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Superted och Wali kvack kvack - svenska

Startat av TBT_STR_QR, 15 oktober 2017 kl. 11:45:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Dubbades de walesiska tecknade serierna "Superted" och "Wali kvack kvack" till svenska
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Samtliga avsnitt av SuperTed har dubbats till svenska. Alla avsnitt har släppts på VHS, och ett antal avsnitt sändes även på SVT under andra halvan av 1980-talet. Tyvärr har serien inte släppts på DVD i Skandinavien.

Wali kvack kvack har mig veterligen inte dubbats till svenska eller sänts i Sverige överhuvudtaget.

Erika

Visades inte "SuperTed" även på TV1000 omkring 1989? Fast de kanske visade den amerikansk-walesiska uppföljaren "The Further Adventures of SuperTed" och inte den walesiska originalserien.

Om du med "Wali kvack kvack" menar "Wil Cwac Cwac" så finns några avsnitt utgivna på vhs under titeln "Wil Kvack Kvack":

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Wil+Kvack+Kvack&x=29&y=15

Daniel Hofverberg

Intressant, det visste jag inte.

Citat från: Erika skrivet 15 oktober 2017 kl. 20:35:33
Visades inte "SuperTed" även på TV1000 omkring 1989? Fast de kanske visade den amerikansk-walesiska uppföljaren "The Further Adventures of SuperTed" och inte den walesiska originalserien.
Jag hade inte TV1000 på den tiden, och Svensk Mediedatabas sträcker sig inte så långt bakåt vid tablåer från TV1000, så det kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Hade varit intressant om TV1000 faktiskt sände The Further Adventures of SuperTed (som Hanna-Barbera var medproducenter för), för i så fall betyder det att den serien kanske har dubbats till svenska mer än bara de 1 ½ avsnitt som släppts på VHS...

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2017 kl. 21:36:16
Jag hade inte TV1000 på den tiden, och Svensk Mediedatabas sträcker sig inte så långt bakåt vid tablåer från TV1000, så det kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Var TV1000-sendingene i Norge og Sverige like på den tiden? Jeg kan sjekke norske avisarkiv og se hva jeg finner.

TrondM

Citat från: TrondM skrivet 15 oktober 2017 kl. 21:45:25
Var TV1000-sendingene i Norge og Sverige like på den tiden? Jeg kan sjekke norske avisarkiv og se hva jeg finner.

Jeg var nok litt optimistisk. Jeg finner ingen tablåer fra 1989. De tidligste jeg finner er fra 5. mai 1990

Daniel Hofverberg

Jag tror att TV1000 alltid har sänt samma i Sverige, Norge, Danmark och Finland; med bara flera ljudspår och textningsspår.

Erika

Jag hittade för ett tag sedan en gammal trailer från TV1000 på Youtube. I denna trailer fanns bl. a. "SuperTed" med. Det var visserligen bilder (eller rättare sagt introt) från originalserien, men
det säger inget. Finns ju trots allt flera exempel på där man har blandat ihop diverse tv-serier med varandra.

Hur som helst, kan jag inte hitta den här trailern längre. Eller är det jag som söker för dåligt?   

Citat från: TrondM skrivet 15 oktober 2017 kl. 22:33:24
Jeg var nok litt optimistisk. Jeg finner ingen tablåer fra 1989. De tidligste jeg finner er fra 5. mai 1990

Hade för mig att det var 1989, ingen aning varifrån jag fick det året. Hur som helst, verkar 1990 stämma för visningarna på TV1000.

Jabberjaw

Citat från: Erika skrivet 16 oktober 2017 kl. 12:56:18
Jag hittade för ett tag sedan en gammal trailer från TV1000 på Youtube. I denna trailer fanns bl. a. "SuperTed" med. Det var visserligen bilder (eller rättare sagt introt) från originalserien, men
det säger inget. Finns ju trots allt flera exempel på där man har blandat ihop diverse tv-serier med varandra.

Hur som helst, kan jag inte hitta den här trailern längre. Eller är det jag som söker för dåligt?   

Hade för mig att det var 1989, ingen aning varifrån jag fick det året. Hur som helst, verkar 1990 stämma för visningarna på TV1000.

Jag är nästan hundra på att jag också har sett SuperTed på TV1000 reklam från sent 80-tal, alternativt tidigt 1990. Jag tror att SuperTed isåfall sändes i samma veva som en rad andra tecknade serier som Sälman, The Raccoons (Tvättbjörnarna) , Thunderbirds (barnprogram) , Foofur och Turtles (sv textning). Om jag hittar ett avsnitt så säger jag till direkt även om något säger mig att jag inte kommer att ha sådan tur.