Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Andra versioner av disney filmer

Startat av moviefan, 17 april 2018 kl. 16:55:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan


Anders M Olsson

Jag ska erkänna att jag inte har sett en enda av de här "plagiatfilmerna". Hur är kvalitén? Det är nästan övertydligt att det enda syftet är att lura folk att köpa när man egentligen är ute efter Disney-versionerna.

Filmerna måste förmodligen hålla en viss minimikvalité ändå, annars skulle butikerna snart bli överhopade med klagomål och returer, och då skulle hela affärsmodellen vara olönsam.

Varsågod

Jag förstår vad du vill ha sagt, Anders, men jag vill poängtera att just att luras inte är det primära syftet, utan att sälja snarlika filmer i kölvattnet av en stor succé.
Jag tycker man ska vara försiktig med dylika anklagelser, om inte av andra skäl, så åtminstone på grund av att det hårdraget kan skada Dubbningshemsidans anseende.

Många gånger är Disneys film i sig en version av en klassisk historia/saga som mången gång tidigare berättats i filmformat. Disney är inte pionjärer i alla avseenden i egenskap av gigant branschen, även om deras filmer är oerhört populära och får stort genomslag. Det är väl lite av en generationsfråga, kanske, men informationen känns relevant för tråden.

Man kan också reflektera över hur många olika Disneytrådar det är klokt att ha i forumet; det blir ju inte vidare överskådligt med så många olika trådar, och ibland svårare att söka information till följd av det stora antalet trådar.

TonyTonka

Törnrosa-filmen bör ha samma röster som Goodtimes andra vhs-filmer, och i de filmerna medverkade Mikael Roupé, Kenneth Milldoff, Marianne Mörck, Helen Sjöholm och Dan Bratt. Den sistnämnde är för övrigt också crediterad som regissör på de Goodtimes-filmerna som har credits utsatta.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander


Anders M Olsson

#5
Citat från: Varsågod skrivet 17 april 2018 kl. 21:33:08
Jag förstår vad du vill ha sagt, Anders, men jag vill poängtera att just att luras inte är det primära syftet, utan att sälja snarlika filmer i kölvattnet av en stor succé.

Skillnaden kan vara hårfin mellan det ena och andra. Jag är övertygad om att många har köpt eller hyrt tecknade filmer från andra bolag i tron att det är Disneyfilmen med samma namn, och att bolagen som står bakom medvetet räknar med att folk ska göra så.

Om vi däremot talar om att t.ex. nylansera den klassiska Ringaren i Notre Dame-filmen med Charles Laughton från 1939 så är det ingen tvekan om att det är kölvattenseffekten man är ute efter snarare än förväxlingseffekten. Ingen lär missta den för Disneyfilmen med samma namn.

Citat från: Varsågod skrivet 17 april 2018 kl. 21:33:08
Många gånger är Disneys film i sig en version av en klassisk historia/saga som mången gång tidigare berättats i filmformat. Disney är inte pionjärer i alla avseenden i egenskap av gigant branschen, även om deras filmer är oerhört populära och får stort genomslag. Det är väl lite av en generationsfråga, kanske, men informationen känns relevant för tråden.

Absolut. Många klassiska berättelser har filmats många gånger, en del alltför många gånger. Det är naturligtvis inte förbjudet att filma en gammal historia igen, men vanligtvis måste det väl ligga något syfte bakom. För det mesta handlar det i grund och botten om att tjäna pengar.

Man kan ha en seriös avsikt att göra en bra och attraktiv film, eller så slarvar man ihop något billigt som man hoppas ska dra in så mycket pengar som möjligt innan någon synar bluffen.

moviefan

I spelfilmen Från Andra Sidan som kretsar kring ett barnsjukhus, så tittar barnen i en scen på en animerad version av Törnrosa. Har den versionen funnits ? (Från Andra Sidan är en rysare, en bra sådan)