Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Favoritdubbningar?

Startat av clash, 18 september 2005 kl. 00:07:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Sagoberättaren har en underbar dubbning med fantastiska skådespelare (allt ifrån Andreas Nilsson till Bert-Åke Varg), synd bara SVT visar en mycket snål creditlista (skådespelare i grupp, översättare samt dubbningsbolag är allt) i slutet av varje avsnitt.  :'(

clash

Trollz har bara bra skådisar. Det är ju en stor fördel
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Måste ju säga att Den lilla Sjöjungfrun-serien har en kanon-dubb
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Själv är jag inte alltför förtjust i dubbningen av TV-serien Den lilla sjöjungfrun (Disneys) - den första långfilmen hade en helt suverän dubb, men jag tycker att det är för många ändrade röster i TV-serien...

GaBBe

Jag däremot hade väldigt mycket emot långfilmens dubb. Förstår inte riktigt Per Eggers charm i Sebastian...? Anders Öjebo är ju klockren. Per låter mest pressad korvgubbe.

clash

Citat från: GaBBe skrivet 12 april 2006 kl. 23:16:02
Jag däremot hade väldigt mycket emot långfilmens dubb. Förstår inte riktigt Per Eggers charm i Sebastian...? Anders Öjebo är ju klockren. Per låter mest pressad korvgubbe.
¨

Hur konstigt det än låter måste jag faktiskt hålla med Daniel för en gångs skull. Den Lilla Sjöjungfrun-filmen är en utmärkt film och underbar dubb där rösterna passar perfekt till rollerna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

ddubbning

Citat från: GaBBe skrivet 12 april 2006 kl. 23:16:02
Jag däremot hade väldigt mycket emot långfilmens dubb. Förstår inte riktigt Per Eggers charm i Sebastian...? Anders Öjebo är ju klockren. Per låter mest pressad korvgubbe.
Sebastian gjordes i filmen Den lilla sjöjungfrun av Per Myrberg,inte av Per Eggers.Per Eggers var dock med i filmen men gjorde rösten till måsen Måsart.Det stämmer dock att Anders Öjebo gör Sebastians röst i tv-serien Den lilla Sjöjungfrun.

Carl Barks lover

Jag tycker dubben till Aladdin (Både tvserien och filmen utom uppföljarna.) Dom på Eurotroll har lyckats att få med nästan alla röster och att dom fått Peter Jöback att ställa upp som titelrollen. (Vanligtvis gillar jag inte honom men det är en annan historia.)

Daniel Hofverberg

Jag håller med. Dubbningarna till både den första långfilmen Aladdin och TV-serien är mycket bra, och även uppföljarna har rätt bra dubbningar.

Jag är också imponerad över att Eurotroll lyckats få med alla större röster utom en till TV-serien (varken Peter Jöback eller Dan Ekborg är nog alltför billiga att anlita, skulle jag tro...). Och personligen tycker jag nästan att bytet av Jasmines röst i TV-serien från Myrra Malmberg till Maria Rydberg är en fördel hellre än nackdel - de har hyfsat lika röst, men Maria pratar med bättre inlevelse.

clash

Disney har väl störe budget så dubbningarna kan bli bättre. Däremot gillar jag inte en del röster i Aladdin, Hercules och Bonkers. Men dom gamla är mkt bra.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag kan ha fel, men jag tror faktiskt inte att det är Disney som beställt Aladdin - jag skulle personligen tro att det är FilmNet/Canal+ som beställt den dubbningen. Om Disney själv hade beställt dubben, så hade jobbet antagligen inte gått till Eurotroll, utan till KM Studio som de nästan alltid anlitade på den tiden.

Men när det gäller Disney-serier, så måste ju rösterna fortfarande godkännas av Disney i USA, oavsett vem som beställt den.

GaBBe

Citat från: ddubbning skrivet 20 april 2006 kl. 22:47:44
Citat från: GaBBe skrivet 12 april 2006 kl. 23:16:02
Jag däremot hade väldigt mycket emot långfilmens dubb. Förstår inte riktigt Per Eggers charm i Sebastian...? Anders Öjebo är ju klockren. Per låter mest pressad korvgubbe.
Sebastian gjordes i filmen Den lilla sjöjungfrun av Per Myrberg,inte av Per Eggers.Per Eggers var dock med i filmen men gjorde rösten till måsen Måsart.Det stämmer dock att Anders Öjebo gör Sebastians röst i tv-serien Den lilla Sjöjungfrun.
Oh, förlåt, blandade ihop Perarna.

Amalthea

TV serier:
My Little Pony (80talet)
Wuzzlarna
Kapten N (Captain N, the game Master)
Ewokerna (trots "Herr Inlevelse")

Långfilmer:
Den lilla sjöjungfrun
Djungelboken
Skönheten och Odjuret
My Little Pony - "Smojsen" (det var så vi kallade den när jag var liten)
Trolltyg i Tomteskogen
Pound Puppies och legenden om Stor Tass
Scooby-Doo möter Batman och Robin (Jag ska inte ens skriva vad Jokern säger då han får syn på Scooby-Doo!  :D )

Jag skulle gärna säga "Den sista enhörningen", men nästan hela filmen blev överspelad när jag var liten!  :'(
Jag har bara kvar 10 minuter av den, men skelettet är fortfarande bäst!  ;D
Trollkarlen: Vi måste komma förbi här...
Skelettet: Säg snälla!
Trollkarlen: *suck* Snälla du...?
Skelettet: NÄ! *hahahaha*

En annan film som jag inte kan säga säkert att jag vet om dubben var suverän är "Leksakernas Julafton", det var min favoritfilm när jag var liten, men bandet gick sönder!  >:(

Iggthorn

Några jag kommer på på rak arm är bl.a.

Ducktales (KM's dubbning)
Darkwing Duck
Aladdin (Filmen)
Sonic the Hedgehog

clash

Glömde en av mina absolut favoriter:Pepper Ann. Nästan lika bra som My little pony i KMs verition.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger