Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 23 mars 2024 kl. 06:37:43Nästa avsnitt av Mysteriet på Bornholm kommer på Långfredagen. Om det blir både avsnitt 7 och 8 återstår att se, men annars kommer nog avsnitt 8 Påskafton.
Tyvärr kommer det sista avsnittet inte förrän nästa fredag den 5 april. Jag hade annars trott att serien skulle avslutas under påskhelgen.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 mars 2024 kl. 17:20:11Tyvärr kommer det sista avsnittet inte förrän nästa fredag den 5 april. Jag hade annars trott att serien skulle avslutas under påskhelgen.
Samma här.

Typiskt att behöva vänta en vecka när det är som mest spännande. Idag hittade jag ytterligare några små referenser till The Goonies. Det märks att de skrivit manus bl a haft den filmen som inspirationskälla (men inte velat göra det alltför uppenbart). Det finns där lite subtilt för tittaren.

Jag har varit ledig i veckan så passat på att läsa julkalenderböckerna.

Mest intressant var det att läsa om radiokalendrarna i Solveig Stenudds bok, där det märks att hon fått lyssna på avsnitten för att kunna berätta lite om handlingen. En frågeställning (för mig som inte fått uppleva det) är också hur julkalendrarna med klistermärken (istället för luckor) var eller upplevdes av tittarna när de gick på TV. Långtradarchaufförens berättelser och Stjärnhuset hade ju det upplägget (och det går att se kalendrarna både utan och med klistermärken på Wikipedia).

 

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 mars 2024 kl. 09:17:08Jag sträcktittade på Den gömda skatten igår, hela serien på danska. En mycket välgjord, sevärd och spännande serie! Det bådar gott för Mysteriet på Bornholm!
Då alla lagt sig så tidigt här i Falun har jag de två senaste kvällarna passat på att se alla åtta avsnitten av Den gömda skatten/Det forsvundne ravkammer. Jag håller med, det är en riktigt bra och välgjord serie - både intressant och spännande, och för ovanlighetens skull en serie som nog fungerar bra för både barn, ungdomar och vuxna. :)

Gick ganska bra att hänga med trots avsaknad av svensk text - det var några ord jag inte kände till, men utifrån sammanhanget förstod jag ändå nästan allt.

Nu när jag har den här serien i färskt minne ska jag försöka börja se Mysteriet på Bornholm så fort som möjligt.

Mathilda Gustafsson

Varför finns det inte påskkalendrar i Sverige?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 mars 2024 kl. 17:20:11Tyvärr kommer det sista avsnittet inte förrän nästa fredag den 5 april. Jag hade annars trott att serien skulle avslutas under påskhelgen.
Nu har jag hunnit se de sju avsnitt av Mysteriet på Bornholm som finns tillgängliga nu - irriterande att inte kunna se sista delen direkt, när jag nu ägnat de senaste tre kvällarna åt att se de sju första avsnitten...

Hursomhelst en riktigt bra serie, även om jag nog ändå tycker att Det forsvundne ravkammer var strået vassare. Lite synd att flera av de centrala rollfigurerna från den serien inte medverkar i den nya.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 april 2024 kl. 00:34:13Varför finns det inte påskkalendrar i Sverige?
Bra fråga! Du får väl fråga SVT om det.

Men ärligt talat; nu när SVT behöver spara in så mycket pengar så att de har börjat dra in på både det ena och det andra, så gissar jag att påskkalendrar har låg prio... :(

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 april 2024 kl. 00:34:13Varför finns det inte påskkalendrar i Sverige?
Vad är egentligen en påskkalender?

Det är så mycket som utmärker julkalendrarna - att de sänds på TV eller i radio med ett avsnitt om dagen den 1-24 december, att handlingen har någon form av koppling till julen, att det finns en papperskalender att köpa i handeln...

Men inget liknande finns när det gäller de s.k. påskkalendrarna på dansk tv. De är som vilka barn- och ungdomsserier som helst. Oavsett hur bra de är kan jag inte se något "kalenderaktigt" alls i dem.

För övrigt har ju SVT varit medproducenter både till Det forsvundne ravkammer och Mysteriet på Bornholm, så även den senare bör väl dyka upp på Barnkanalen och/eller SVT Play så småningom, dock inte nödvändigtvis till påsk.