Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Simba - lejonkungen (Simba the King Lion)

Startat av Cadpig, 18 mars 2007 kl. 19:42:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 13 december 2018 kl. 12:36:02
Är det förresten med någon skillnad på denna serien och Kimba-The White Lion? Har förresten den serien också dubbats till svenska?^^
Såvitt jag vet har Kimba the White Lion inte dubbats till svenska eller ens sänts/släppts i Sverige överhuvudtaget. Jag hittar i alla fall inget som tyder på det.

Jag har i och för sig inte sett den serien, men skulle nog ändå våga påstå att det är ganska mycket som skiljer sig åt mellan den och Simba - lejonkungen. Inte minst var ju Kimba the White Lion en japansk 1960-talsserie, medan Simba - lejonkungen är en italiensk-nordkoreansk 1990-talsserie...

moviefan

Jag minns djungel sången från svenska versionen på kanal 5. Vet ni den svenska texten ?  Känner Disney till denna serie ? Simba-  Lejonkungen är väl inspirerad av Disneys Lejonkungen, samt Djungelboken och Bambi.

moviefan

Hur går det med de svenska avsnitten som vissa av er har ? Visst kunde ni fixa upp dem på youtube eller ? 


moviefan


Gustavson

Det är ju 1080p så att mak an synka bild och ljud

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2018 kl. 08:58:40
Självklart ska du få en kopia när jag är klar med DVD-projektet, inga problem. :) Hittills har jag bara digitaliserat några avsnitt, medan merparten bara är på VHS. Men i väntan på att synknings- och DVD-projektet blir klart kan jag givetvis dela med mig av de avsnitt som är digitaliserade i befintligt skick. :)

Du och alla andra får mer än gärna hjälpa till med DVD-projektet, genom att försöka hitta åt i vilka avsnitt och positioner som bilderna som visas under de första 42 sekunderna i introt kommer ifrån; så går DVD-projektet mycket snabbare.

Vid alla avsnitt i den svenska dubbningen är det en franskspråkig sång under eftertexterna, från seriens franska dubbning. Hur det ser ut i den italienska originalversionen (om det nu är italienska som är originalspråk, vilket fortfarande är oklart) vet jag inte, då jag inte lyckats hitta åt något italienskt avsnitt på nätet.



Det är onekligen mystiskt med de olika slutbilderna under introt - bilderna med Simba på tronen och bilderna med den springande och växande Simba. Utan säkra belägg tror jag dock att det ursprungligen var versionen med den springande Simba som användes över hela världen, och att produktionsbolaget någon gång under 2000-talet har valt att byta ut det mot sekvensen med tronen. Alla versioner som finns att tillgå i dagens läge är ju som sagt med tronen, medan TV-sändningar på 1990-talet genomgående verkar ha använt bilderna med den springande Simba. Varför de valt att byta ut sekvensen vet jag dock inte, för personligen tycker jag bättre om sekvensen med den springande Simba...

Hur går det med kopian ? 

moviefan

Jag har letat efter avsnitt på svenska av Simba Lejonkungen, som gick på kanal 5.

Jabberjaw

#68
Citat från: moviefan skrivet 24 juni 2020 kl. 20:41:22
Jag har letat efter avsnitt på svenska av Simba Lejonkungen, som gick på kanal 5.
Har alla avsnitt på VHS inspelat.  :)!

Scoobydoofan1

Citat från: moviefan skrivet 24 juni 2020 kl. 20:41:22
Jag har letat efter avsnitt på svenska av Simba Lejonkungen, som gick på kanal 5.
Det fanns en serie vid det namnet?

Scoobydoofan1

#70
Citat från: Jabberjaw skrivet 25 juni 2020 kl. 19:04:35
Har alla avsnitt på VHS inspelat.  :)!
Hur många avsnitt av serien finns det, och hur bra kvalité är dina VHS inspelningar?

Steffan Rudvall


TecknatÄlskare

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 juni 2020 kl. 22:25:50
Hur många avsnitt av serien finns det, och hur bra kvalité är dina VHS inspelningar?

Enligt Wikipedia ska det finnas 52 avsnitt av serien. Serien sändes på Kanal 5.

Daniel Hofverberg

#73
Jag har nu klistrat in de inlägg som handlade om Simba - lejonkungen till den befintliga tråden om den serien. :)

Citat från: TecknatÄlskare skrivet 25 juni 2020 kl. 23:23:17
Enligt Wikipedia ska det finnas 52 avsnitt av serien. Serien sändes på Kanal 5.
Det stämmer bra att det finns 52 avsnitt av den italiensk-nordkoreanska serien Simba - lejonkungen, och samtliga 52 har dubbats till svenska. Förutom Kanal 5 sändes serien först på FilmNet, som också var de som beställde dubbningen.

Citat från: moviefan skrivet 24 juni 2020 kl. 20:41:22
Jag har letat efter avsnitt på svenska av Simba Lejonkungen, som gick på kanal 5.
Jag har i skrivande stund runt 20 - 30 avsnitt av Simba - lejonkungen, men hoppas kunna hitta åt fler. Jag har som ambition att synka samtliga avsnitt till fransk DVD-bild, eller annan högkvalitativ bildkälla, och därefter göra egen DVD-box med DVD-menyer. När jag är klar med det arbetet kommer givetvis alla som vill att få ta del av det. :)

Lite bakåt i den här tråden ser du status för min del, och trots att det inlägget skrevs för ett och ett halvt år sedan har jag tyvärr inte kommit längre än så än. Vill du att projektet ska bli klart fortare får du mer än gärna hjälpa till med att identifiera från vilka avsnitt och partier som scenerna under öppningsvinjetten kommer. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=322.msg38239#msg38239

moviefan

Ni som har avsnitt på svenska. Kan inte ni lägga upp några på Youtube  ?