Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

The Racoons

Startat av Lemanic, 30 oktober 2008 kl. 00:52:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lemanic

Finns The Racoons på svenska?
Vilka är det som gör rösterna i så fall?

Daniel Hofverberg

Jag har aldrig hört talats om att den serien någonsin skulle ha släppts eller visats i Sverige, än mindre dubbats till svenska.

En sökning på SLBA ger heller inga träffar, så den bör rimligen åtminstone inte ha släppts på VHS eller DVD och heller inte visats på SVT. Det som återstår är då möjligen TV-visningar på kommersiella TV-kanaler (alla utom SVT:s kanaler), på den tiden när de inte behövde lämna in pliktexemplar. Det låter osannolikt, även om jag inte helt kan utesluta möjligheten.

Erika

Jag har för mig att några avsnitt släpptes på video under titeln "Tvättbjörnarna" och dessa var dubbade till svenska. 

Daniel Hofverberg

Det hade jag missat - jag hade bara sökt på titeln med samma stavning som i inlägget här, vilket visade sig vara felstavat (ska vara två C)...

Enligt SLBA släpptes en VHS-kassett med serien från Egmont 1990, men det står inte utsatt något om röster där.

Erika

Återupplivar den här tråden då jag hittade en videofilm med "Tvättbjörnarna" nyss på Tradera. Tyvärr avslutas auktionen om några timmar ... 

http://www.tradera.com/Tvattbjornarna-En-Spannande-Jul-Pa-Hal-Is-Gammal-Tecknad-auktion_302150_115358820

Det finns även en annan videoutgåva (tror det var Videopocketklubben som gav ut den) som har en helt annan dubbning, och den dubben är skum. Det är lite svårt att beskriva den dubben, men den är i stil med den här Snurre Sprätt-dubben:
http://www.youtube.com/watch?v=EHh2OwkOCHU

Mysan

jag har för mig att jag sett tvättbjörna på trailer på en gammal egmont hyrfilm

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 23 juli 2010 kl. 13:53:30
Det finns även en annan videoutgåva (tror det var Videopocketklubben som gav ut den) som har en helt annan dubbning, och den dubben är skum. Det är lite svårt att beskriva den dubben, men den är i stil med den här Snurre Sprätt-dubben:
http://www.youtube.com/watch?v=EHh2OwkOCHU
Usch och fy...! Den där Snurre Sprätt-dubben påminner om en gammal hyr-VHS jag har med Helmer Mudd från Esselte Video, så jag gissar att Snurre Sprätt-dubben också kommer från Esselte...? En riktigt dålig lektordubb, där de tydligen inte har haft tillgång till separerade ljudspår utan istället tonar ner originalljudet så mycket som möjligt när någon ska prata så att nästan allt bakgrundsljud försvinner...

Varsågod

Synd att man missade denna. Jag tycker mycket om ensemblen som står för de svenska rösterna.
Jag minns att vi hade ett avsnitt inspelat från TV av denna serie i engelskspråkigt original med svensk textning. Den måste visats någon gång under 80-talet.

Erika


Lilla My

Neej! Och jag som inte kan bjuda på Tradera....

Daniel Hofverberg

Fantasygold: Jag tänker försöka lägga bud på auktionen. Vinner jag den gör jag gärna en DVD-kopia åt dig, så fort som jag fått tag i en ny video (just nu är jag lite handikappad då min VHS-video gick sönder för nån månad sedan, och jag inte har lyckats få tag i någon ny än).

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2012 kl. 00:07:35
Fantasygold: Jag tänker försöka lägga bud på auktionen. Vinner jag den gör jag gärna en DVD-kopia åt dig, så fort som jag fått tag i en ny video (just nu är jag lite handikappad då min VHS-video gick sönder för nån månad sedan, och jag inte har lyckats få tag i någon ny än).

Det hade vart underbart! Hoppas du vinner :D

Daniel Hofverberg

Det blev egentligen alldeles för dyrt och mycket mer pengar än jag hade tänkt att lägga ut (155 kr plus frakt), men till sist vann jag i alla fall auktionen.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2012 kl. 00:22:42
Det blev egentligen alldeles för dyrt och mycket mer pengar än jag hade tänkt att lägga ut (155 kr plus frakt), men till sist vann jag i alla fall auktionen.

Men Gud vad underbart! Roligt också att se att det är uppskattat också och att folk bjuder  :)

Daniel Hofverberg

Förvisso, men samtidigt bjöd jag egentligen för högt och 155 kr är i mina ögon mer än vad filmen är värd och mer än jag hade tänkt lägga ut. Men i stridens hetta är det lätt att bjuda lite för entusiastiskt...