Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Efterlyser Gammal Datorspel

Startat av Lilla My, 18 november 2010 kl. 17:16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Efterlyser två mycket gamla spel som vi spelade i skolan när jag gick i lekis - tvåan (2000-2002);

Det första handlar om en mullvad som ska ut och leka, men för att han ska det måste man hitta hans saker (bland annat en boll minns jag). Om man gick ut innan man hittat alla saker började det regna och man förlorade. Tror/Har en aning om att det gick på tid, och att man var tvungen att hitta bollen/alla sakerna innan det började regna. Jag minns inte så mycket mer än så, därför har jag svårt att hitta spelet någonstans.

Det andra är ett äventyrsspel där man lärde sig läsa/skriva/stava som vi spelade främst i tvåan (2002) minns jag. Man skulle besegra en drake eller något liknande och rädda en flicka. Innan spelet började kunde man välja en lätt nivå eller en svår nivå genom en grön eller röd ädelsten. Man var en pojke, men hade en kompanjon som påminde om ett litet troll.

Skulle vart otroligt roligt om någon vet något om dessa två spel :)
Tack på för hand ^^

Lilla My

Finns det verkligen ingen som vet något om dessa? :( Det var väldigt synd

Lilla My

Fortfarande inget? Hade vart guld värt att hitta dessa spel igen.

Igthorn

Lite synd att ingen kunnat hjälpa dig men antar att tystnaden kommer av att ingen vet vilket spel det rör sig om. Jag är nog för gammal för att känna igen det jag också, men hoppas någon dyker upp som vet. Du minns inte något mer som kan hjälpa?

Lilla My

Tyvärr inte. Egentligen spelar det ingen stor roll, men jag älskar gamla PC-spel så att hitta dem från min skoltid hade ju vart riktigt riktigt kul :)

Lilla My

Uppdaterar mitt gamla dammiga inlägg enbart för att få sprida glädjen över att jag hittat ett annat extremt gammalt PC-spel jag brukade spela som liten; Pixelina!



Tyvärr! ... Är det på danska. Men nu har jag letat så pass länge utan resultat så nu får spelet faktiskt vara på vilket jävla språk som helst. Dessutom, danska är ett underbart språk ;)

Dessutom verkar Pixelina (eller, Pixeline) vara danskt från början. Finns mycket, mycket fler spel i serien på danska än svenska och det var mycket enklare att hitta dem än de svenska. Så kan ju alltid vara kul att få spela det på orginalspråket.

Då kan man ju passa på att fråga; Någon mer som spelade eller ens känner igen Pixelina? Jag har två kompisar som faktiskt spelade det, men dem båda spelade "På Farmors Vind" vilket är en uppföljare. Denna (som tydligen heter "syng, leg og laer" på danska men inte har en undertitel på svenska utan heter bara "Pixelina") är så gott som jag vet den första att släppas med svensk dubb, med Pernilla Wahlgren som Pixelina. Den danska ordningen har jag ingen aning dem, för dem verkar ju ha hur många Pixelina-spel som helst: http://www.ciao.se/sr/q-pixelina+pc

TonyTonka

Jag spelade två Pixelina spel när jag var liten, de var roliga kommer jag ihåg  :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Ja jag minns också att jag spelat Pixelina. Tror jag spelat båda spelen.
Hur många spel dubbade dem till svenska?

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  9 januari 2013 kl. 03:22:42
Ja jag minns också att jag spelat Pixelina. Tror jag spelat båda spelen.
Hur många spel dubbade dem till svenska?

"Syng, leg og laer" var det första som dubbades såvitt jag vet, och mitt gamla spel hade ingen undertext utan hette bara Pixelina. Sedan finns det "På farmors vind" och "Huset i Äventyrsskogen". Sedan hittar jag inga fler av dem som vart dubbade till svenska, men jag kan ju ha fel. Dem är ganska knepiga att hitta på svenska.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fantasygold skrivet  9 januari 2013 kl. 12:14:44
"Syng, leg og laer" var det första som dubbades såvitt jag vet, och mitt gamla spel hade ingen undertext utan hette bara Pixelina. Sedan finns det "På farmors vind" och "Huset i Äventyrsskogen". Sedan hittar jag inga fler av dem som vart dubbade till svenska, men jag kan ju ha fel. Dem är ganska knepiga att hitta på svenska.
Förutom dessa tre uppger Svensk Mediedatabas också att det ska ha släppts ett med titeln Pixelina och lyan i trädet. Den gavs tydligen ut av K.E. Media 1999. De uppger att Cornelia Bratt spelar huvudrollen vid dialog och att Pernilla Wahlgren sjunger.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2013 kl. 23:49:56
Förutom dessa tre uppger Svensk Mediedatabas också att det ska ha släppts ett med titeln Pixelina och lyan i trädet. Den gavs tydligen ut av K.E. Media 1999. De uppger att Cornelia Bratt spelar huvudrollen vid dialog och att Pernilla Wahlgren sjunger.

Oh, det var intressant. Nu blir jag ju nyfiken om Pernilla faktiskt gör rösten i mitt gamla spel eller om hon bara sjunger där också. Jag minns lite vagt hur Pixelina lät, och det kan finnas en viss skillnad mellan röst och sång i spelet.

Daniel Hofverberg

Nu är det inte alltid som Svensk Mediedatabas har rätt uppgifter, men där anges Cornelia Bratt för samtliga Pixelina-spel. I På farmors vind har Sharon Dyall crediterats för sång, medan Pernilla Wahlgren crediterats vid övriga spel. Övriga röster är tydligen Dan Bratt och Stefan Frelander.
Översättare: Lena Ericsson
Sångtexter och regi: Mikael Roupé

Det luktar Sun Studio i Köpenhamn långa vägar, i mina ögon...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2013 kl. 08:56:51
Nu är det inte alltid som Svensk Mediedatabas har rätt uppgifter, men där anges Cornelia Bratt för samtliga Pixelina-spel. I På farmors vind har Sharon Dyall crediterats för sång, medan Pernilla Wahlgren crediterats vid övriga spel. Övriga röster är tydligen Dan Bratt och Stefan Frelander.
Översättare: Lena Ericsson
Sångtexter och regi: Mikael Roupé

Det luktar Sun Studio i Köpenhamn långa vägar, i mina ögon...

Tack så mycket, detta var intressant!

Hm... Jag skulle verkligen vilja få tag i spelet på svenska. Men har letat lite överallt på internet i snart sju år utan att ha hittat något. Det enda jag har hittat är två av låtarna som Pernilla sjunger från CD-skivan som såldes samtidigt.

Det påminner mig, släpptes det några separata CD-skivor med enbart sångerna på de andra spelen också? Jag vet inte hur det är med de danska, men så gott som alla spelen har minst en låt som är egenskrivet just för spelet. Tror däremot inte att alla har släppt CD-skivor med alla låtar, men jag antar att det finns åtminstonde mer än en. Men hittar bara en CD-skiva med svenskt tal/sång.

Daniel Hofverberg

I Svensk Mediedatabas hittar jag också bara åt en CD-skiva; där Pernilla Wahlgren medverkar och med svensk text av Lena Ericsson enligt deras beskrivning.

Svensk Mediedatabas drivs av Kungliga biblioteket (f.d. Statens ljud- och bildarkiv), och de ska innehålla alla skivor, filmer och spel som har släppts i Sverige genom de pliktkopior som enligt svensk lag måste skickas in till dem av allting som släpps. Nu är det dock ändå inte allting som finns i deras databas, och jag vet av ett flertal filmer och annat som existerar i allra högsta grad men inte finns med i deras databas. Kanske har distributörerna klantat sig med att skicka in pliktkopior, eller också har Kungliga biblioteket dålig ordning.

I vilket fall som helst medför det alltså att det finns en liten men realistisk chans att CD-skivor som släppts ändå inte finns med i Svensk Mediedatabas, så man kan inte se det här som någon definitiv sanning, men det ger i alla fall en viss fingervisning. Det förefaller alltså förhållandevis osannolikt att det skulle ha släppts CD-skivor till de andra spelen, men omöjligt är det inte.

Största chansen att få tag i spelet/spelen på svenska i dagens läge är förmodligen på loppisar eller möjligtvis second hand-butiker. Det här är ju inte riktigt rätt årstid för loppisar, men till sommaren är det väl större chans.

Lilla My

Jo, fast jag är ganska säker på att det bara finns en skiva med svensk dubbning. De andra spelen har inte alls lika många låtar och dem står inte i centrum där som i "Syng, leg og laer", där hela spelet kryllar av sånger.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2013 kl. 22:26:22
Största chansen att få tag i spelet/spelen på svenska i dagens läge är förmodligen på loppisar eller möjligtvis second hand-butiker. Det här är ju inte riktigt rätt årstid för loppisar, men till sommaren är det väl större chans.

Jag letar runt på tradera då och då, men har hittills inte hittat något. Förhoppningsvis får jag tag i det en vacker dag. Men då undrar man ju också i vilket skick spelet är idag? Har ingen aning under hur lång tid spelet såldes, och den finns ju inte att få tag i butiker idag. Så troligtvis är de spel som säljs på loppis ect. det spel som fungerade på Windows 95/98-datorer.