Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Manolos magiska resa

Startat av gstone, 19 februari 2016 kl. 21:04:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 januari 2021 kl. 07:23:57
Låten är dubbad och artisterna därför felaktiga, det är väl Alvaro Estrella och Jasmine Kara som framför den svenska versionen.
Tack för informationen. Var kommer den tredje crediterade artisten ifrån, och har den ingen motsvarighet i den svenska versionen...?

Har du någon aning hur det är med de sånger som i creditlistan har engelskspråkiga titlar? Är dessa på engelska men dubbade med de svenska skådespelarna, eller skulle även dessa ha haft svenska titlar?

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2021 kl. 08:13:40
Tack för informationen. Var kommer den tredje crediterade artisten ifrån, och har den ingen motsvarighet i den svenska versionen...?

Huruvida han har en svensk motsvarighet vet jag inte, men han ska tydligen vara en operasångare.


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2021 kl. 08:13:40
Har du någon aning hur det är med de sånger som i creditlistan har engelskspråkiga titlar? Är dessa på engelska men dubbade med de svenska skådespelarna, eller skulle även dessa ha haft svenska titlar?

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag vill minnas att de var på svenska.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 januari 2021 kl. 08:51:13
Huruvida han har en svensk motsvarighet vet jag inte, men han ska tydligen vara en operasångare.
Är du säker på att det bara är två personer som sjunger låten i Sverige, eller kan det vara en tredje person även i den svenska dubben?

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2021 kl. 09:20:05
Är du säker på att det bara är två personer som sjunger låten i Sverige, eller kan det vara en tredje person även i den svenska dubben?

Nej, jag kommer bara inte ihåg om nån tredje svensk framförde låten tillsammans med de andra två. Det kan mycket väl vara en tredje också, men jag minns varken om det var det eller ej.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 januari 2021 kl. 10:28:20
Nej, jag kommer bara inte ihåg om nån tredje svensk framförde låten tillsammans med de andra två. Det kan mycket väl vara en tredje också, men jag minns varken om det var det eller ej.
Tack ändå.

Vore uppskattat om någon annan som sett filmen nyligen kan avgöra om det är någon tredje person som framför låten; och likaså om låtarna som har engelskspråkiga titlar i creditlistan är på svenska - och i så fall om det går att avgöra vilka de svenska titlarna sannolikt ska vara. :)

gstone

Vem tror ni dubbar Placido Domingo ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2021 kl. 13:38:20
Vem tror ni dubbar Placido Domingo ?

Han spelar tydligen Jorge, skelettet med svärd som arm och ben och en ögonlapp. Det borde vara till hjälp med att lista ut vem det var.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2021 kl. 01:56:22
Det är onekligen lite märkliga dubbcredits - för samtliga språk har de ju tydligen ägnat 8 sidor åt sångcredits, med en sång per sida i samtliga fall...

Jag har inte sett filmen än, men jag har skrivit av de utsatta dubbcreditsen - men utifrån dubbcreditsen har jag några funderingar:

Vem är denna Aki, som crediteras för Ljusstöparen i listan? Vid alla andra skådespelare har de ju skrivit ut både för- och efternamn, och dessutom både artistnamn och riktigt namn i förekommande fall (såsom vid Stor exempelvis). Men just denna Aki har inte crediterats med någonting mer än så... Är det något artistnamn, eller saknas något efternamn till honom på listan?

Sångcreditsen är lite egendomliga, då somliga låtar har fått svenska titlar på den svenska creditlistan medan andra har fått engelska titlar. Betyder det att vissa låtar är dubbade men ändå är på engelska, eller har man missat svenska titlar här och var?

Mest besynnerligt tycker jag är att sången "Vart än jag vänder mig" har fått en svensk titel i listan, men ändå uppges framföras av Diego Luna, Zoë Saldana och Placido Domingo i den svenska versionen; som jag förutsätter knappast kan svenska...? Är den låten dubbad, och att artisterna är felaktiga? Eller är den inte dubbad, så att den svenska låttiteln är felaktig?

Trots de utförliga dubbcreditsen står det för den svenska creditlistan heller ingenting om svenska sångtextförfattare; till skillnad från andra språk där det listas som del av sångcreditsen. Men i de svenska creditsen står bara kompositör och originalets textförfattare med för respektive sång. Vågar man gissa att det betyder att det är översättarna Joakim Jennefors och Charlotte Ardai Jennefors som också skrivit de svenska sångtexterna...? Eller har man gjort ett misstag (eller uttryckt sig klumpigt), så att bara en av dem har översatt dialogen och den andra sångerna?
När jag såg filmen var alla låtar på engelska

Christian Hedlund

Citat från: MOA skrivet 25 januari 2021 kl. 16:17:43
Cringiga minnen

Nu är jag inte med alls 😅

Hittar inte ens den Manolo-trailer jag var med i, men det är tydligt att jag inte var med i filmen i alla fall 😂
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Christian Hedlund skrivet 30 januari 2021 kl. 22:17:12
Nu är jag inte med alls 😅

Hittar inte ens den Manolo-trailer jag var med i, men det är tydligt att jag inte var med i filmen i alla fall 😂
då e de int cringe längre

gstone

En av bra sakerna med att Disney köpt 20th Century Fox är att vi äntligen fått credits till Rebecca Hall :D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2021 kl. 01:56:22Det är onekligen lite märkliga dubbcredits - för samtliga språk har de ju tydligen ägnat 8 sidor åt sångcredits, med en sång per sida i samtliga fall...

Jag har inte sett filmen än, men jag har skrivit av de utsatta dubbcreditsen - men utifrån dubbcreditsen har jag några funderingar:

Vem är denna Aki, som crediteras för Ljusstöparen i listan? Vid alla andra skådespelare har de ju skrivit ut både för- och efternamn, och dessutom både artistnamn och riktigt namn i förekommande fall (såsom vid Stor exempelvis). Men just denna Aki har inte crediterats med någonting mer än så... Är det något artistnamn, eller saknas något efternamn till honom på listan?

Det borde faktiskt vara relativt lätt att ta reda på vad Ljusstöparens röst heter på riktigt för jag vet att personen i fråga skrev på Social media när filmen kom ut 2014 att han gjorde rösten till Ljusstöparen i filmen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle trot att Aki syftar på Aleksi Swallow.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.