Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Melodin ?

Startat av gstone, 1 juli 2023 kl. 15:08:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Det känns verkligen som jag hört melodin i den här videon förut.

Men jag kan inte komma på var.

Vet någon var jag kan ha hört den här melodin ?
?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Balladen om Mackie Kniven är en originallåt som skrevs direkt för Tolvskillingsoperan av Kurt Weill och Bertolt Brecht, men den har även släppts av flertalet artister på skiva världen över och låten har blivit känd långt utanför den aktuella musikalen. Louis Armstrong har exempelvis sjungit in låten, och på svenska bland andra Jan Malmsjö.

Det finns åtminstone två olika etablerade svenska översättningar av sången, troligtvis ännu fler. Den (åtminstone för många) kanske mest kända texten skrevs av Curt Berg från Umeå, som gick bort redan 1971.

Jag såg för övrigt Tolvskillingsoperan 2015 när den sattes upp av Norrbottensteatern i Luleå, och Riksteatern arrangerade en bussresa från Skellefteå med middag före musikalen, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken svensk text de använde.

Lilla My

Har själv alltid tyckt att melodin ibland påminner om "You're The One That I Want" från Grease, kanske det är det du tänker på?


Elios

Citat från: Lilla My skrivet  2 juli 2023 kl. 03:01:44Har själv alltid tyckt att melodin ibland påminner om "You're The One That I Want" från Grease, kanske det är det du tänker på?

Vad tycker du är likt med den låten?  :o

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  2 juli 2023 kl. 23:49:32Vad tycker du är likt med den låten?  :o
Melodin - som jag sade.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  3 juli 2023 kl. 13:55:31Melodin - som jag sade.
Jag kan höra en viss likhet när hon börjar sjunga men tror du den låten är inspirerad av den på något sätt!?  ::)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2023 kl. 21:10:05Balladen om Mackie Kniven är en originallåt som skrevs direkt för Tolvskillingsoperan av Kurt Weill och Bertolt Brecht, men den har även släppts av flertalet artister på skiva världen över och låten har blivit känd långt utanför den aktuella musikalen. Louis Armstrong har exempelvis sjungit in låten, och på svenska bland andra Jan Malmsjö.

Det finns åtminstone två olika etablerade svenska översättningar av sången, troligtvis ännu fler. Den (åtminstone för många) kanske mest kända texten skrevs av Curt Berg från Umeå, som gick bort redan 1971.

Jag såg för övrigt Tolvskillingsoperan 2015 när den sattes upp av Norrbottensteatern i Luleå, och Riksteatern arrangerade en bussresa från Skellefteå med middag före musikalen, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken svensk text de använde.
Jag ska se Tolvskillingsoperan i vinter på Dramten :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juli 2023 kl. 21:10:05Jag såg för övrigt Tolvskillingsoperan 2015 när den sattes upp av Norrbottensteatern i Luleå, och Riksteatern arrangerade en bussresa från Skellefteå med middag före musikalen, men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken svensk text de använde.
Det står att det var Jan Mark som gjord den svenska översättningen som den förställingen användande ;)
 
 Magnus Lindman gör översettningen till den som Dramten ska visa :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.