Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vaiana

Startat av gstone, 7 november 2016 kl. 09:07:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

I Februari kommer filmen Vaiana  till Sverige. En stor Disney Musikal  i den klassiska stilen från regissörena till Den Lilla Sjöjungfrun och Aladdin bl.a. . Manus har skrivet av bland andra nya zeeländska regissören Taika Waititi och sångerna har skrivits av Broadway superstjärna och pulizer price vinnare Lin- Manuel Miranda och Opetaia Foa'i från den polnesiska musik gruppen Te Vaka. Hollywoods högst betalda skådspelare Dwayne The Rock Johnson och komiker och musiker  Jemaine Clement gör några av rösterna .

Vaiana är ett episkt äventyr som utspelar i polynesien för 2000 år sedan. Vaiana är en ung  vägfinnar som  beger sig ut på en havs resa där hon möter monster, andar och gudar. Med sig har hon halv guden Muai och tillsammans måst det möt ett helt hav av faror.

I den här tråden kan vi diskutera filmen och des röster .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elias Prenbo

Jag ser grymt framemot denna film och det har jag gjort länge.

Jag är allramest förväntansfull på Vaianas röst.

Det är förresten rätt coolt med en Disneyfilm i pylonesiskt tema, den första Disneyfilmen i det temat sedan Lilo och Stitch.

Alexander

Jag hade kunnat tänka mig Frida Sandén i rollen. Hennes röst är ju lik orginalet tycker jag.  :)

Elias Prenbo

Citat från: Alexander skrivet  8 november 2016 kl. 20:53:38
Jag hade kunnat tänka mig Frida Sandén i rollen. Hennes röst är ju lik orginalet tycker jag.  :)

Dessutom så har hennes systrar Molly och Mimmi redan gjort Rapunzel och Anna i Trassel respektive Frost, så det tror jag skulle kunna fungera mycket bra.

gstone

Tror du dom släppa en svensk  Soundtrack För Vaiana ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu har Disney precis gått ut med en pressrelease, som avslöjar några av rösterna i Vaiana:

CitatDISNEYS VAIANA - WIKTORIA, BJÖRN BENGTSSON OCH JENNIFER BROWN BLAND DE SVENSKA RÖSTERNA

Idag kan vi offentliggöra de svenska röstskådespelarna i den nya Disneysuccén VAIANA. Melodifestivalaktuella WIKTORIA gör rösten till titelkaraktären Vaiana och sjunger den svenska versionen av hitlåten "How Far I'll Go" – på svenska "Vad jag kan nå"

WIKTORIA debuterade i Melodifestivalen 2016 med låter "Save me" som kom på en fjärde plats. I år ställer hon upp med bidraget "As I Lay Me Down". Imorgon släpps även den nya singeln "Unthink You".

Som den andra huvudrollen, halvguden Maui, hör vi Björn Bengtsson och i övriga roller Jennifer Brown, Jamil Drissi, Gunvor Pontén, Glenn Edell, Magnus Wedrup, Sanna Martin, Bert-Åke Varg, Anton Lundqvist och Tilla Ydring. VAIANA öppnade till strålande recensioner och spelade in 81.1 miljoner dollar under Thanksgiving-helgen i USA.

I det forntida Oceanien i Söderhavet ger sig den skickliga seglaren Vaiana ut för att leta efter en sägenomspunnen ö. På sin fantastiska resa slår hon sig ihop med sin stora idol, den legendariske halvguden Maui, och tillsammans korsar de det öppna havet. Under den actionspäckade färden stöter de på jättelika havsvidunder, sällsamma dolda världar och uråldrig folktro.

Intressant val med Wiktoria Johansson i huvudrollen, som väl såvitt jag vet aldrig tidigare varit med i någon dubbning.

Elias Prenbo

Oj, kände inte till Wictoria Johansson, det kan hända att jag sett henne på Melodifestivalen, men att jag glömt bort det.

Magnus Roosman känner jag däremot igen sen tidigare, eftersom han gjorde den svenska rösten till Röjar-Ralf.

Jag kan även nämna vilka dubbare från "övriga röster" jag kände igen:

Bert-Åke Varg: han har varit med i jättemånga dubbningar genom åren. Hos Disney så har han varit med i bland annat Snövit och De Sju Dvärgarna (1982-års omdubb) (som Prosit), Djungelboken (som en av Elefanterna), AristoCats (som Lafayette, Onkel Waldo, en av Kattmusikerna och div biroller), Micke och Molle (som Bombom), Toy Story 3 (div biroller) och Trassel (som Liten Buse). Kanske mest känd är han som Asterix. Det ska bli trevligt att höra honom igen.

Gunvor Pontén har varit med i Kejsarens Nya Stil (som Servetrisen), Atlantis (som den gamla damen, som jag tyvärr ej minns namnet på) och i TV-serien Musses Klubbhus (som Piff) vad jag kan komma på, hon kan dock ha dubbat mer...

Sanna Martin tycks jag ha hört talas om förut, men jag minns inte om hon gjort några roller...

De övriga (Jennifer Brown, Glenn Edell, Magnus Wedrup, Anton Lundqvist och Tilla Ydring känner jag däremot inte till).

Iallafall lät detta inte så många roller, så jag tror att det bara var några exempel, men den riktiga rollistan fylls väl på när filmen ska ha premiär...

gstone

Kul att se att Varg forfarande är i farten . Han bra i allt han gör presics som John Harryson. Jag har haft nöjt att höra honom i Lasse Swärds utmärkta dubbning av CHARLOTTE'S WEB i vilken han som vanligt var lysande.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Jag hade tänkt att se filmen på bio antingen den 11, 12, 18, 19, 25 eller 26 februari, beroende på vilket av dem som passar bäst.

Elios

Citat från: Elias Prenbo skrivet  2 december 2016 kl. 16:24:58
Magnus Roosman känner jag däremot igen sen tidigare, eftersom han gjorde den svenska rösten till Röjar-Ralf.

Men det står ju Björn Bengtsson. Är det egentligen inte honom som du tänker på? :P

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2017 kl. 23:23:46
Men det står ju Björn Bengtsson. Är det egentligen inte honom som du tänker på? :P

Jo, det är det, av någon anledning blandar jag ihop dem ibland, vet inte varför, men jag vet iallafall att Björn Bengtsson gör Kenai i Björnbröder.

Jag blandar ibland också ihop Sten Ljunggren och Bengt Järnblad, vet inte varför där heller.

moviefan


https://www.youtube.com/watch?v=4jsAwfSomfg

Vad jag kan nå på svenska  :D. Jag tycker att den svenska versionen är fin. Lika bra som den engelska.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 29 januari 2017 kl. 10:38:04

https://www.youtube.com/watch?v=4jsAwfSomfg

Vad jag kan nå på svenska  :D. Jag tycker att den svenska versionen är fin. Lika bra som den engelska.

Jag tycker att det låter bra på svenska, liksom alla andra Disneyfilmer.

Anders M Olsson

Wiktoria Johansson medverkade i Så ska det låta i går kväll. Hon presenterades enbart som Wiktoria (hennes artistnamn, utan efternamnet) i programmet. Men i eftertexterna stod både hennes för- och efternamn.

(Så skulle man ju kunna tycka att de borde ha gjort för Mariam "the Believer" Wallentin i På spåret.)

Disneyfantasten

I övermorgon är det äntligen dags för biopremiären av Vaiana, jag hade tänkt att se filmen antingen den 12, 18, 19, 25 eller 26 februari.