Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2019 kl. 22:50:32
Det håller jag fullständigt med om. Jag kan inte för mitt liv förstå hur Arvingarna kunde gå vidare, med en låt som passerat bäst före-datum för flera decennier sedan... :( Det hade verkligen inte Rebecka förtjänat, med den mycket fina och minnesvärda låten.

Jag är dock nöjd med resultatet av de andra tre duellerna, som slutade som jag hade hoppats på; och framförallt mycket tacksam att Anna Bergendahl och Lisa Ajax gick vidare - mycket välförtjänt. :)

Anledningen till att Arvingarna slog ut Rebecka Karlsson var att hon hade en kass låt som är väldigt svår att komma ihåg (detta är alltså min åsikt och teori, ni behöver inte tycka som jag :) ) Hon sjunger dock mycket bra, så jag tror det går bättre om hon kommer tillbaka nästa år med en bättre låt. Dessutom var Arvingarnas låt trallvänlig med skön melodi. Sedan måste vi ju ha lite gamla hedliga melodifestival-låtar i finalen, för att påminna oss om Mellos historia. Alla 12 bidragen i finalen behöver ju inte vara eurovision-material, eftersom att vi bara ska skicka en låt. ;)

Men jag är hyfsat nöjd med Andra Chansen. Jag hade dock hellre sett att Vlad Reiser och/eller Martin Stenmarck skulle gått till final, då jag tycker det är för få låtar på svenska i finalen. Jag tycker nämligen att det är synd att svenska språket inte förekommer så mycket i festivalen numera, även om resten av europa inte förstår svenska. :/

Förresten, vem tror/hoppas ni kommer vinna finalen nästa vecka? :)

Jag hoppas på Jon Henrik, även om jag ingen annan verkar det längre. :'(

Jag skulle dock inte bli ledsen om Jon Lundvik vann, vilket jag däremot skulle bli om LIAMOO/Hanna Ferm vann.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Nu har jag inte sätt hela programmen när dem visats men jag har ju kollat in Vlad och gillar ju min polare Martin Stenmarck och av dem jag tippade på skulle gå vidare fick jag fel på alla.
Japp. Jag vet vad jag inte ska göra nästa vecka iallafall.
Men ska jag tippa en vinnare tror jag väl på Liamoo och Hannah Ferm.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  2 mars 2019 kl. 22:59:04
Men jag är hyfsat nöjd med Andra Chansen. Jag hade dock hellre sett att Vlad Reiser och/eller Martin Stenmarck skulle gått till final, då jag tycker det är för få låtar på svenska i finalen. Jag tycker nämligen att det är synd att svenska språket inte förekommer så mycket i festivalen numera, även om resten av europa inte förstår svenska. :/
Men språket i Melodifestivalen i sig säger ju ingenting om hur låtarna kommer att representeras i Eurovision, utan med största säkerhet kommer eventuell svenskspråkig vinnarlåt översättas till engelska innan Eurovision Song Contest...

Så även om låtar på svenska skulle förekomma i Melodifestivalen, så kommer de likväl med största säkerhet att skrivas om innan Eurovision om en sådan låt skulle vinna. Därför är det egentligen mer rättvist med låtar på engelska, i och med att man då vet hur de faktiskt kommer att låta i "slutgiltig" form - trots allt har det ju hänt att låtar blivit både bättre och sämre när de skrivits om från svenska till engelska.

Till skillnad från tyska Melodifestivalen tror jag i och för sig inte att det finns någon definitiv regel i Sverige om att låtar vi skickar till Eurovision Song Contest måste vara på engelska, men i praktiken lär man nog nästan alltid fatta det beslutet i alla fall, för att ha en större vinstchans (då svenska inte är ett vackert språk för personer som inte förstår ett ord av det...).

Citat från: TonyTonka skrivet  2 mars 2019 kl. 22:59:04
Anledningen till att Arvingarna slog ut Rebecka Karlsson var att hon hade en kass låt som är väldigt svår att komma ihåg (detta är alltså min åsikt och teori, ni behöver inte tycka som jag :) ) Hon sjunger dock mycket bra, så jag tror det går bättre om hon kommer tillbaka nästa år med en bättre låt. Dessutom var Arvingarnas låt trallvänlig med skön melodi. Sedan måste vi ju ha lite gamla hedliga melodifestival-låtar i finalen, för att påminna oss om Mellos historia. Alla 12 bidragen i finalen behöver ju inte vara eurovision-material, eftersom att vi bara ska skicka en låt. ;)
Jag tycker precis tvärtom, då Rebecka Karlssons låt var stark, fin och mycket minnesvärd; och som jag gått runt och nynnat på långt i efterhand.

Visst kanske Arvingarnas låt var trallvänlig, men också töntig, gammaldags och kraftigt outdated som passerat bäst före-datum för några decennier sedan - som en 10 gånger sämre kopia av deras tidigare låtar, ungefär... Visst kanske inte alla 12 bidrag i finalen behöver vara Eurovision-material, men samtidigt känns det ju ganska meningslöst med låtar i finalen som inte passar in i Eurovision Song Contest - vad händer om en sådan trots allt skulle vinna...?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2019 kl. 06:47:03
Men språket i Melodifestivalen i sig säger ju ingenting om hur låtarna kommer att representeras i Eurovision, utan med största säkerhet kommer eventuell svenskspråkig vinnarlåt översättas till engelska innan Eurovision Song Contest...

Så även om låtar på svenska skulle förekomma i Melodifestivalen, så kommer de likväl med största säkerhet att skrivas om innan Eurovision om en sådan låt skulle vinna. Därför är det egentligen mer rättvist med låtar på engelska, i och med att man då vet hur de faktiskt kommer att låta i "slutgiltig" form - trots allt har det ju hänt att låtar blivit både bättre och sämre när de skrivits om från svenska till engelska.

Till skillnad från tyska Melodifestivalen tror jag i och för sig inte att det finns någon definitiv regel i Sverige om att låtar vi skickar till Eurovision Song Contest måste vara på engelska, men i praktiken lär man nog nästan alltid fatta det beslutet i alla fall, för att ha en större vinstchans (då svenska inte är ett vackert språk för personer som inte förstår ett ord av det...).
Jag tycker precis tvärtom, då Rebecka Karlssons låt var stark, fin och mycket minnesvärd; och som jag gått runt och nynnat på långt i efterhand.

Visst kanske Arvingarnas låt var trallvänlig, men också töntig, gammaldags och kraftigt outdated som passerat bäst före-datum för några decennier sedan - som en 10 gånger sämre kopia av deras tidigare låtar, ungefär... Visst kanske inte alla 12 bidrag i finalen behöver vara Eurovision-material, men samtidigt känns det ju ganska meningslöst med låtar i finalen som inte passar in i Eurovision Song Contest - vad händer om en sådan trots allt skulle vinna...?

Jasså? Jag har faktiskt sett folk från andra länder säga att svenska låter som ett vackert språk på diverse klipp från svenska disneydubbningar, har du hört någon som inte talar språket att svenska inte låter vackert? ^^

Vad gäller Eurovision, så ska jag ärligt talat medge att jag aldrig varit så förtjust i ESC. Ska jag vara 100% ärlig så hade nog inte brytt mig så mycket om Sverige hoppat av ESC och enbart hållt Melodifestivalen. Men det är nog lugnt, jag tror att antingen John Lundvik, Liamoo/Hanna Ferm, Jon Henrik Fjällgren, Wiktoria, Anna Bergendahl eller Lisa Ajax kommer att vinna i år. Arvingarna har nämligen väldigt höga odds i skrivande stund, medan John Lundvik har lägst av alla (iaf sist jag kollade). ^^

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 mars 2019 kl. 10:09:12
Det är ganska längesen som en tjej vann Mello så jag hoppas på det :)
Det håller jag med om.

I dagsläget hoppas jag nog mest på att Wiktoria, Malou Prytz, Anna Bergendahl eller Lisa Ajax vinner, utifrån hur jag kommer ihåg alla bidrag.

Men en del låtar kan ju vinna på fler genomlyssningar, medan det för andra låtar kan vara tvärtom, så det är möjligt att jag ändrar åsikt när jag hört alla låtar igen.

Citat från: TonyTonka skrivet  3 mars 2019 kl. 15:31:10
Jasså? Jag har faktiskt sett folk från andra länder säga att svenska låter som ett vackert språk på diverse klipp från svenska disneydubbningar, har du hört någon som inte talar språket att svenska inte låter vackert? ^^
I stort sett alla... Det finns trots allt skäl till varför Svenska Kocken i Mupparna låter som han gör, och svenska låter tydligen ungefär som det låtsasspråket för personer som inte kan svenska... :(

Elios

#155
Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 mars 2019 kl. 10:09:12
Jag hoppas att någon av dessa vinner:

Wiktoria
Anna Bergendahl
Hann Ferm och LIAMOO
Nano

Dom andra gillade jag också men inte lika mycket som dom här

Det är ganska längesen som en tjej vann Mello så jag hoppas på det :)

Just det. Wiktoria gillar jag också. Hon får gärna med vinna. 8) Annars tycker jag mest att en duo skulle vinna iår. Får Vad jag vet så dem senaste 12 åren som gått har bara en soloartist vunnit.

Kom på nu i efterhand att jag älskar ju Mohombi men jag väljer nog ändå att avstå finalen.  ::)

TecknatÄlskare

Förstår heller inte hur Rebecka inte kunde gå vidare, tycker Arvingarnas låt inte alls är på samma nivå som Rebeckas.

TonyTonka

Tycker ni att rätt låt vann?

Själv är jag nöjd med vinnaren. Det är första gången vi skickar en icke-vit representant till ESC, och dessutom första gången en artist fått alla tolvorna av internationella juryn. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  9 mars 2019 kl. 23:23:19
Tycker ni att rätt låt vann?

Själv är jag nöjd med vinnaren. Det är första gången vi skickar en icke-vit representant till ESC, och dessutom första gången en artist fått alla tolvorna av internationella juryn. :D

Nej Afrodite 2002 vann ju med never let it go. Sen tänker jag mest att det kvittar om man är icke vit eller så. Det är ju låten som ska vinna. Såg inte mycket. Tyckte det faktiskt var lite synd att en tjej inte vann. Då det var längesen.  :-*

Daniel Hofverberg

Jag tyckte John Lundviks låt var ganska bra, men det var ingen av mina favoriter - utifrån gårdagens prestationer tyckte jag bäst om Wiktoria och Anna Bergendahl, och jag tycker det var skandal att de fick så pass låga poäng av både folket och jurygrupperna.

Så jag kan inte påstå att rätt låt vann, men den det fanns i och för sig betydligt sämre låtar så man får väl i och för sig vara tacksam så länge vinnaren åtminstone är ganska bra...

Dock tror jag ärligt talat inte att John Lundvik har någon större chans att vinna i Eurovision Song Contest, utan hamnar vi bland de 5 - 6 bästa får man nog vara tacksam.

E

#160
Jag är nöjd med resultatet :) John var inte en av mina favoriter men ändå, det var en bra låt :)

Men nästa år måste en tjej vinna

En sak som jag dock inte fattade är att det bara var 8 JURYGRUPPER för det brukar ju vara fler

Jabberjaw

Tycker Melodifestivalen verkligen har gått åt skogen vad gäller röst "systemet". Först låter man svenska folket ringa rösta som galningar för 9.90 (hur många gånger som helst)  ;) ;) och sedan kommer någon självförutsedd EU jury som lägger poäng och totalt kör över folkets röster. Att man sedan kan rösta i förtid och att dom gång på gång uppmanar till röstning pga svält i jemen är ju inte heller särskilt roande när man sitter och kollar på programmet.

Jag tycker dessa förtjänade att vinna mer. Synd bara att folk är så lätt manipulerade. Räcker att vara omtyckt allmänt och gång på gång säga "KOM IGEN DETTA HANDLAR OM KÄRLEK" så får han massa snyft röster.
Mohombi - Hello Mello  :D
https://www.youtube.com/watch?v=b0KwXnOxnJA
Jon Henrik Fjällgren
https://www.youtube.com/watch?v=qSBTgQ8xwMs

Jag skulle nog kalla mig själv mest neutral när det kommer till sådana här sammanhang faktiskt. Även om min syster, farmor eller mor hade stått på scenen skulle jag röstat utifrån det jag tycker var BÄST och inte bara för att man känner personen i fråga eller följer hen på instagram eller liknande så som halva svenska folket verkar göra  ::) ???

Dessutom har jag undrat länge nu i vilket syfte man hjärtröstar. Har inte själv installerat appen men sett tjejen sitta med det. Och känns mer eller mindre som att den avlyssnar micken och att SVT samlar in information för diverse syften som statistik. Någon som installerat appen på android och ser vilka behörigheter den vill åt? Väldigt svårt att tro att dom bara gjort en app för skoj skull som "barnen" skall sitta och spamma hjärt röstning på.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 mars 2019 kl. 10:04:59
Dessutom har jag undrat länge nu i vilket syfte man hjärtröstar. Har inte själv installerat appen men sett tjejen sitta med det. Och känns mer eller mindre som att den avlyssnar micken och att SVT samlar in information för diverse syften som statistik. Någon som installerat appen på android och ser vilka behörigheter den vill åt? Väldigt svårt att tro att dom bara gjort en app för skoj skull som "barnen" skall sitta och spamma hjärt röstning på.  ::)
Jag har Melodifestivalen-appen installerad i Android, och den frågar inte efter några behörigheter alls; så den är isolerad och kommer inte åt någonting annat.

Första gången man använder den vill den dock att man ska identifiera sig genom antingen Facebook (i vilket fall den kommer åt ens offentliga profil) eller genom e-postadress; och nytt för i år är att den första gången också vill veta vilket år man är född. Detta för att de ju i år har börjat att vikta rösterna utifrån åldersgrupper, så att alla åldersgrupper ska vara lika mycket värda (för att kompensera för att unga brukar rösta mer ihärdigt än äldre). Det tycker jag nog ändå är positivt, så att inte artister som främst barn tycker om ska kunna vinna bara för att barnen röster som galningar (men telefonrösterna kan förstås inte viktas, för då vet de ju inte vilken åldersgrupp man tillhör).

Det blir ju utan tvekan fler röster som kommer in tack vare appen, för utan den lär inte särskilt många ha råd att ringa alltför många gånger, men även fast det till viss del kan påverka vilka folk röstar på så tycker jag ändå det är positivt med appen. Däremot borde det kanske läggas in någon totalbegränsning på antal röster via appen - som det är nu kan man ju rösta fem gånger på varje bidrag, och kan alltså rösta på varenda bidrag om man så skulle vilja...

Sabelöga

Jag tycker att det bara fanns ett enda bra bidrag faktiskt, Jon Henrik Fjällgren, och det var väldigt synd att han inte vann. Appen använde jag för att rösta och den funkade bra, lite till min förvåning.

Antar att vissa har sina prioriteringar i tråden här, vissa bryr sej om hudfärg och vill att en icke-vit ska vinna, vissa bryr sej om kön och vill att en kvinna ska vinna. Själv sitter jag här som nationalist och förfärar mej över att alla bidrag är på engelska och vill att en svensk ska vinna. Eller same är ju nära nog, bara det inte är på engelska är huvudsaken.

En generell trend jag har sett när jag kollat på mello är att dom som sjunger på sitt modersmål sjunger helt enkelt bättre än dom som sjunger på ett annat språk. En trend jag ser och bibehåller så även i år.
Houba !

Elios

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 februari 2019 kl. 10:21:33
Säjer dom, Det kommer liggas, liggas, liggas eller Det kommer lyckas, lyckas, lyckas i början?

Dem säger lyckas hör jag det som.