Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Stefan Ljungqvist (1948-2023)

Startat av Zach66, 8 juni 2023 kl. 15:20:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zach66

Vad vore livet utan film?

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juni 2023 kl. 12:29:44Ja, det har redan meddelats i den här tråden:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=160577

Kan vi be Daniel eller Erika att foga samman trådarna?
Såg det nu. Försökte hitta om någon hade startat en tråd om det men hittade inget under tavlan dubbningar och röster. Så tänkte jag får iallafall starta en där isåfall. 

Elios

Citat från: Zach66 skrivet  9 juni 2023 kl. 14:09:53Nu ändrat!
Jag tycker det borde varit Legendaren Stefan Ljungqvist (1948-2023) mer för att visa sin uppskattning där.
Fick ju inte reda på förrän här om dagen där Steffan Rudvall skrev att Bert-Åke Varg gick bort för några månader sedan.
Jag antar att det dykt upp ett liknande sånt här ämne om honom också. Men där valde jag att istället skriva på hans egen sida som legendar. ::)

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  9 juni 2023 kl. 14:36:49Jag tycker det borde varit Legendaren Stefan Ljungqvist (1948-2023) mer för att visa sin uppskattning där.
Fick ju inte reda på förrän här om dagen där Steffan Rudvall skrev att Bert-Åke Varg gick bort för några månader sedan.
Jag antar att det dykt upp ett liknande sånt här ämne om honom också. Men där valde jag att istället skriva på hans egen sida som legendar. ::)
Nej, jag tycker att rubriken ska vara neutral och bara innehålla namnet och levnadsåren utan värderingar, ikoner och/eller smileys. Det är det bästa sättet att hedra honom. Om du vill kalla honom för legendar i din egen text må vara upp till dig, men alla kan inte vara "legendarer".

Stefan Ljungqvist må ha varit en mycket duktig yrkesman, och det ska han ha all heder av.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juni 2023 kl. 15:00:56Nej, jag tycker att rubriken ska vara neutral och bara innehålla namnet och levnadsåren utan värderingar, ikoner och/eller smileys. Det är det bästa sättet att hedra honom. Om du vill kalla honom för legendar i din egen text må vara upp till dig, men alla kan inte vara "legendarer".

Stefan Ljungqvist må ha varit en mycket duktig yrkesman, och det ska han ha all heder av.
Jag håller med - Stefan Ljungqvist var absolut en utmärkt skådespelare, men sådana här rubriker bör vara neutrala; utan värderingar och smileys.

Vad man skriver i inlägg är förstås upp till var och en, men alla kan inte vara "legendarer"; då förlorar ordet snart sitt syfte - om alla är legendarer betyder det ju i praktiken att ingen är det...

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 juni 2023 kl. 15:00:56Nej, jag tycker att rubriken ska vara neutral och bara innehålla namnet och levnadsåren utan värderingar, ikoner och/eller smileys. Det är det bästa sättet att hedra honom. Om du vill kalla honom för legendar i din egen text må vara upp till dig, men alla kan inte vara "legendarer".

Stefan Ljungqvist må ha varit en mycket duktig yrkesman, och det ska han ha all heder av.
Nu missförstod du nog lite. Smilisar bryr jag mig inte om. Men med legendarer så menar jag inom dubbning och alla minnena han gav oss med Frollo och Jumbaa.
Behöver inte vara rubriken men att som du skrev så att han var en mycket duktig yrkesman att det tycker jag man ska lägga till i inlägget.

Det har jag med tagit upp i en tidigare tråd säkert att det är ju verkligen sådär ja känns nästan hemskt på nåt vis som att när man läser rubriken att ja dom har dött men det känns liksom som är det bara det man ska diskutera och gråta över hur hemskt det är och inte tänka på det positiva och underbara minnena man gett oss? Då kan man lika gärna skapa en gråttråd här och visa hur ledsen man är i den isådanafall.  :-[
Kan säga att i den här rubriken är fortfarande kvar att han är död och då håller jag självklart med om att då är det bättre med årtalen.

Är inte så med alla och särskilt inte du då du förklarade här med vad du menar med så neutralt som möjligt. Det köper jag men ett fint exempel var att min kusin som hade spelat teater i musikalen Oliver Twist ihop med Janne "Loffe" Carlsson så verkade som att man mer lade fokuset på att vara död mer än att kännas som en levande legendar. Visst är inte alla legendarer. (Eller är dom? ::)) Menar att om en personen har gjort en legendarisk rollpreststion som i det här fallet han gjorde som Frollo tycker jag det är liksom den legendaren där vill säga.

ddubbning

Tråkigt att höra att Stefan Ljungqvist har gått bort och att han inte blev äldre än 74 år.
Han var en mycket skicklig sångare och skådespelare, framförallt tänker jag på honom som sångare och inte minst då som Claude Frollo i Ringaren i Notre Dame där han gör fantastiska sånginsatser men även som guvernör John Ratcliffe i Pocahontas där han också sjunger mycket bra.
Vila i frid.

Steffan Rudvall

Det var en sorglig nyhet, jag själv har faktiskt sett honom även som operasångare...

Vila i frid.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2023 kl. 15:12:11Jag håller med - Stefan Ljungqvist var absolut en utmärkt skådespelare, men sådana här rubriker bör vara neutrala; utan värderingar och smileys.

Vad man skriver i inlägg är förstås upp till var och en, men alla kan inte vara "legendarer"; då förlorar ordet snart sitt syfte - om alla är legendarer betyder det ju i praktiken att ingen är det...
Om man gör en legendarisk insats, som jag tycker han gjorde som både Frollo och Ratcliffe, att man räknas lite som en legendar då?  :o