Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Björn Granath (1946-2017)

Startat av Elios, 5 februari 2017 kl. 18:12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Mammuten i Ice Age och Madickens pappa Björn Granath har gått bort.  :'(  :'( :'( :'(
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/1AE5q/bjorn-granath-har-gatt-bort

Känns riktigt förbannat och tråkigt att den tredje svensk skådespelarikon går bort på mindre än en vecka.
Jag har jättemånga härliga minnen med hans röst som i tidigare nämnda rollen som Manny i Ice Age men också så mycket annat. Varför ska just denna mannen med försvinna? Han var alldeles grym med som Elake Måns bror i julkalendern med Pelle Svanslös.
Känns overkligt och jag antar att hans sista dubbning blev Ice Age: Scratattack som kom i somras. Han spelade även den arga röda typen i Insidan Ut! MM, hans CV kan göras lång. Vila i frid härliga vän och idol!  :-\

Erika

Mycket tråkigt att höra. Vila i frid.  :'(

jimstrom

Tråkigt att höra, kommer nog mest minnas Björn för hans dumsnåla familjefar i Sällskapsresan 2 - Snowroller och som operaälskande kommisarie med förkärlek för borsalinihattar i Jönssonligan och den svarta diamanten. 
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Disneyfantasten

Så tråkigt, på sistone har nu två skådespelare gått bort, Stig Grybe och Björn Granath.

Han var riktigt bra som Ilska i Insidan Ut, Manfred i Ice Age filmerna, Titus Fjäder i Flykten från Hönsgården, Skrattis i Toy Story 3, Arthur Hogett i Babe, Sheriff Sam i Kogänget, Kasper i Folk och Rövare i Kamomilla Stad, med flera...

Vila i frid.  :'(

Anders

2017 känns som ett dystert år när tre svenska skådespelare går bort på så kort tid.  :(
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

ddubbning

#5
Ännu en stor svensk skådespelare har gått ur tiden. Jag förknippar honom framförallt med den redan nämnda rollen som pappan Göte i Sällskapsresan 2 - Snowroller.

Vila i frid.  :(

TonyTonka

Vila i Frid.  :'(

Kommer minnas honom bäst som Ilska i Insidan ut.   :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  5 februari 2017 kl. 23:05:47
Vila i Frid.  :'(

Kommer minnas honom bäst som Ilska i Insidan ut.   :(

Väl talat min vän, det blev hans sista dubbningsroll.

PS: Egentligen var det Manfred i Ice Age 5 som blev hans sista roll, men den rollen hade han gjort tidigare.

Nu får man väl nöja sig med Björn Gedda som var med i Disney Infinity...

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet  5 februari 2017 kl. 22:01:12
2017 känns som ett dystert år när tre svenska skådespelare går bort på så kort tid.  :(

Du tänker alltså på Lars-Erik Berenett?

Tråkigt att han är död, jag har faktiskt bara sett Änglahund en enda gång på svenska och vad jag minns var Charlies röst riktigt bra.

Daniel Hofverberg

Onekligen mycket sorgligt att höra att Björn Granath gått bort. Han var en mycket talangfull skådespelare och dubbare.

Vila i frid.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2017 kl. 20:02:31
(...)Kasper i Folk och Rövare i Kamomilla Stad(...)
Trevligt att jag inte är ensam som fortfarande kommer ihåg Folk och rövare i Kamomilla stad. Det var en bra film, och Björn gjorde en bra insats; liksom de övriga skådespelarna.

Erik Friman

#10
Vad ska man säga? Vila i frid och tack för den här tiden. :'(

Eriksson

Björn Granaths bortgång kom som en chock för mig. Han är en skådespelare som alltid legat mig varmt om hjärtat.

Senast i fjol såg jag honom på Dramaten i en uppsättning av Shakespeares Trettondagsafton, där han var helt enastående i rollen som Malvolio.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2017 kl. 23:34:19
Du tänker alltså på Lars-Erik Berenett?

Tråkigt att han är död, jag har faktiskt bara sett Änglahund en enda gång på svenska och vad jag minns var Charlies röst riktigt bra.
Ja, sedan gick ju den amerikanske skådespelaren John Hurt också ur tiden i år.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet  8 februari 2017 kl. 08:31:19
Ja, sedan gick ju den amerikanske skådespelaren John Hurt också ur tiden i år.

Ja, jag hade inte mycket till koll på honom förrän tråden kom, så nu är alltså alla tre Den Hornkrönte Kungens röster döda (ur Taran och Den Magiska Kitteln), de två andra är Jan Blomberg från svenska originaldubben från 1985 och Kenneth Milldoff från svenska omdubben av Sun Studio från 1998 (den sistnämnda är också hittills den enda skådespelaren från Sun Studios köpenhamnsbaserade dubbningar som inte längre är i livet och hittills har ingen skådespelare från KM Studios dubbningar gått ur tiden än). Sen finns det säkert jättemånga röster i världen han haft som inte jag känner till... Men dessa tre är iallafall de viktigaste att ha koll på (för mig). John Hurt har förövrigt även varit med i Indiana Jones 4 från 2008.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2017 kl. 23:48:47
Onekligen mycket sorgligt att höra att Björn Granath gått bort. Han var en mycket talangfull skådespelare och dubbare.

Vila i frid.
Trevligt att jag inte är ensam som fortfarande kommer ihåg Folk och rövare i Kamomilla stad. Det var en bra film, och Björn gjorde en bra insats; liksom de övriga skådespelarna.


Jag har aldrig sett själva filmen, men jag har lyssnat på CD-skivan och mycket riktigt tycker jag att alla skådespelare gjorde ett bra jobb.

Ännu en roll Granath har gjort är Efraim av Alexandria i Skrotnisse och Hans Vänner.

Anders

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2017 kl. 16:26:41
hittills har ingen skådespelare från KM Studios dubbningar gått ur tiden än.
Sten Carlberg avled 1998, och han var med i en hel del dubbningar som producerades av KM Studio, däribland Lucky Luke, Masters of the Universe och Asterix – gallernas hjälte. Men vad jag vet är han den ende ur det gänget som har gått ur tiden.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!