Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Elena från Avalor (Elena of Avalor)

Startat av Epiphany, 24 september 2016 kl. 22:02:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Dubbningsbolagen utför ju bara ett uppdrag för en kund, så de har inget ansvar för att vare sig upplysa om dubbningsstatus eller något annat utöver att spela in själva dubbningen; så just det kan man inte lasta SDI Media (eller andra dubbningsbolag) för. Det ansvaret faller helt på kunden (d.v.s. TV-bolagen).

Sen har väl tyvärr Disney Channel sällan eller aldrig upplyst om hur det ligger till med dubbningar, och när nya avsnitt av serier kommer. Det är bara ibland som det framgår genom trailers, medan deras hemsida såvitt jag vet aldrig har upplyst om något sådant. Utan tvekan beklagligt, men Disney Channel är ju långt ifrån ensamma om det, då detsamma även gäller både Nickelodeon, Cartoon Network och Boomerang. Inte ens Barnkanalen (d.v.s. SVT) är ju särskilt bra på att informera om sådant.

Till viss del kan det väl absolut bero på att man inte tycker att barnprogram är lika viktigt att upplysa om som vuxeninriktade program; men i ärlighetens namn är väl de flesta TV-kanaler nuförtiden ganska dåliga överlag på att upplysa om nya avsnitt, uppehåll och dylikt. Ibland framgår sådant genom deras Facebook-sidor och/eller vid speakerröster under eftertexterna, men på kanalernas ordinarie webbsidor har det väl nästan aldrig utsatt sådan information på senare år. I takt med att kanalerna blivit större och större har allting tyvärr blivit mer opersonligt än under 1990-talet, då det var enkelt att ringa till TV-kanalerna och få besked i klarhet snabbt och enkelt.

Samlaren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2017 kl. 21:39:58
Jag har inget minne av att Elena and the Secret of Avalor har sänts i Sverige. Åtminstone är jag ganska säker på att den inte sänts på Disney Channel - Disney Junior har jag tyvärr betydligt sämre koll på. Sen är det förstås möjligt att filmen kan ha sänts märkt med enbart Sofia den första i tablån, i vilket fall det är lättare att missa, men i och med den längre speltiden borde man väl ändå ha märkt något...

Av den ordinarie serien Elena från Avalor har Disney Channel och Disney Junior mig veterligen hittills bara sänt avsnitt 1 - 5; följt av några repriser av de avsnitten. De började ju att sköta serien exemplariskt när den började i november, men efter att avsnitt 1 - 5 sänts varsin vecka har det varit dött ett tag. Kanske har SDI Media inte hunnit med att dubba serien, så att det är därför inga nya avsnitt sänts på ett tag...?

Jag tror jag har sett Elena and the Secret of Avalor då jag är ett stort fan av Sofia den förste och jag har för mig att det kan vara ett Special avsnitt som heter så i just Sofia den förste ah det verkar vara avsnittt 27 i s03 i Sofia den förste enligt imdb iaf.

Daniel Hofverberg

Jag ser nu att Elena och Avalors hemlighet (som den svenska titeln är) kommer att sändas på Disney Channel nu på söndag (29 januari) kl. 08:00. I tablån är den namngiven som en separat långfilm (med en speltid på 1 timme 5 minuter), och Sofia den första nämns inte i klartext.

Huruvida filmen/specialavsnittet sänts förut vågar jag som sagt inte uttala mig om, men har den sänts förut känns Disney Junior som mer sannolikt än Disney Channel, då jag har svårt att tro att jag skulle ha missat den helt i tablåerna som ser på Disney Channel i stort sett varje dag. Filmen sändes ju i USA första gången i november 2016 och i England i december, så om den har sänts i Sverige lär det ju ha rört sig om nu i december eller januari.

Epiphany

Toppen! Tack så mycket för hjälpen.  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 21 januari 2017 kl. 09:37:33
Tittar just nu på "Disneydags" och idag visas "A Whale of a Bad Time" med KM Studios dubbning.
Man kan verkligen undra hur SVT (eller Disney) har resonerat här, för idag sändes märkligt nog inte den tredje delen av Catch as Cash Can av DuckTales i Disneydags, utan istället Sphinx for the Memories. Den stora frågan man ställer sig är ju: Om och när ska vi egentligen få se de återstående delarna av den påbörjade följetongen...?

Om det finns någon logik i vilka avsnitt som sänts hittills, så går den i så fall mig förbi... Nu tror jag ju i och för sig inte att SVT har så mycket att säga till om, utan jag misstänker att de får färdigpaketerade program från Disney; men vem som än har gjort sammanställningen verkar ju inte riktigt ha tänkt sig för när man sänder två delar av en följetong för att sen sända ett helt annat fristående avsnitt...

Fortfarande ingen skymt av utannonserade Elena från Avalor, i alla fall.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2017 kl. 19:31:27
Man kan verkligen undra hur SVT (eller Disney) har resonerat här, för idag sändes märkligt nog inte den tredje delen av Catch as Cash Can av DuckTales i Disneydags, utan istället Sphinx for the Memories. Den stora frågan man ställer sig är ju: Om och när ska vi egentligen få se de återstående delarna av den påbörjade följetongen...?

Om det finns någon logik i vilka avsnitt som sänts hittills, så går den i så fall mig förbi... Nu tror jag ju i och för sig inte att SVT har så mycket att säga till om, utan jag misstänker att de får färdigpaketerade program från Disney; men vem som än har gjort sammanställningen verkar ju inte riktigt ha tänkt sig för när man sänder två delar av en följetong för att sen sända ett helt annat fristående avsnitt...

Fortfarande ingen skymt av utannonserade Elena från Avalor, i alla fall.

Hade en känsla av att de inte skulle visa den tredje delen. För jag har märkt att SVT under de senaste åren endast visar de 13 avsnitten av Ducktales som finns på DVD. Men varför vet jag inte.  :(

Disneyfantasten

Idag såg jag Elena och Avalors Hemlighet på svenska på Disney Channel och den var riktigt bra, både som film och som dubbning.

Jag såg även Disneydags för första gången i år. Jag har missat det tidigare då jag fick sovmorgon, men nu har jag sett det.

Och jag märkte att Kalle Anka även medverkar i KM Studios dubbningar där han görs av Andreas Nilsson (och jag vet att det var KMs dubbning eftersom Knattarna gjordes av Monica Forsberg).

I DuckTales-avsnittet hör jag att hunden med mustasch (vet ej vad han heter) görs av Ingemar Carlehed.

I avsnittet av Den Lilla Sjöjungfrun hör jag att HC Andersen görs av Roger Storm och berättaren i slutet av avsnittet görs av Anders Öjebo, då han lät precis som Pongo.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 28 januari 2017 kl. 20:09:05
Hade en känsla av att de inte skulle visa den tredje delen. För jag har märkt att SVT under de senaste åren endast visar de 13 avsnitten av Ducktales som finns på DVD. Men varför vet jag inte.  :(
Har verkligen SVT sänt DuckTales överhuvudtaget på senare år...? Jag har inget minne av att de sänt serien på ett flertal års tid, före de började nu.

Den enda kanalen jag kan minnas som sänt DuckTales på senare år är väl Disney Channel, och där tyvärr inte alltför många avsnitt.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2017 kl. 21:54:47
Har verkligen SVT sänt DuckTales överhuvudtaget på senare år...? Jag har inget minne av att de sänt serien på ett flertal års tid, före de började nu.

Den enda kanalen jag kan minnas som sänt DuckTales på senare år är väl Disney Channel, och där tyvärr inte alltför många avsnitt.

Sist jag kom ihåg sände SVT DuckTales våren 2004 med avsnitt från säsong 2, som då inte hade visats sedan från Disneydags 1991-1992 och repriser under sommaren 92 och 93.

Alexander

Jag har för mig de sände Ducktales en kort period runt ungefär 2008 också. Då visa de bara de 13 avsnitten från DVDn.

Men den här gången kanske de visar fler avsnitt.  :)

Disneyfantasten

Jag vill förresten säga att när jag såg avsnittet hörde jag att han som gjorde rösten till Max hade kommit i målbrottet, varför bytte de inte bara ut honom?

Disneyfantasten

Någon mer än jag som tycker att specialavsnittet "Elena och Avalors Hemlighet" har en hel del likheter med Disneyklassikern Lejonkungen?

Epiphany

Disneyfantasten
James/Max kan ha fått en annan röstskådis, men jag håller med: Det kan inte vara svårt att finna en som är eller låter som en pojke.

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2017 kl. 19:54:14
Någon mer än jag som tycker att specialavsnittet "Elena och Avalors Hemlighet" har en hel del likheter med Disneyklassikern Lejonkungen?

På vilket sätt är dom lika ?

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 12 februari 2017 kl. 18:12:18
På vilket sätt är dom lika ?

Både Scar och Shuriki (skurkarna i filmerna, Scar är från Lejonkungen och Shuriki är från Elena och Avalors Hemlighet) dödar huvudpersonernas (Simba och Elena) föräldrar (eller i Simbas fall endast pappan) för att ta över tronen, och försöker sedan döda Simba och Elena, men båda klarar sig och kommer sedan tillbaka till kungariket och övslöjar att de fortfarande lever och lyckas besegra skurkarna som sedan faller ner från en avsats (Scar dör iallafall och blir dödad av hyenorna som är hans egna underhuggare, medan Shurikis trollspö förstörs av Elena och Shuriki blir gammal och faller ner från bron och vattenfallet, men hon överlever fallet, fast hon sen inte i filmen igen, så det är möjligt att hon senare dör).