Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Andi Mack (Disney Channel)

Startat av Daniel Hofverberg, 8 november 2017 kl. 23:27:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu på måndag (13 november) är det premiär i Skandinavien för den nya Disney Channel-serien Andi Mack. Trevligt!

Det ovanliga och märkliga i sammanhanget är dock att alla trailers som hittills sänts för den här serien har varit på engelska - med svensk speaker, men med all dialog från serien på engelska (utan text)...

Har serien dubbats med väldigt kort varsel, eller är det verkligen möjligt att Disney Channel för en gångs skull faktiskt tänker sända den här serien i textad originalversion och inte dubba den...?

Visserligen verkar det som att den här serien kanske är lite mer vuxeninriktad än andra Disney Channel-serier, och har ett tema som inte riktar sig till riktigt samma unga publik som det mesta annat. Därför vore det nog ärligt talat en fördel och ett klokt beslut om Disney Channel faktiskt tänker sända den här serien på engelska med skandinavisk text.

Men å andra sidan har ju samtliga nya serier på Disney Channel de senaste tre åren (om inte ännu mer) varit dubbade på svenska, norska och danska (om än betydligt mer sällan på finska) - man måste nog sträcka sig flera år bakåt i tiden för att hitta åt den senaste gången som någon ny serie på någon av Disney-kanalerna sänts i textad originalversion. Därmed inte sagt att alla äldre serier som sänts varit dubbade, men alla nya serier har alltid varit dubbade under flera års tid.

Ska det här bli det första undantaget på flera års tid, eller är dubbningen gjord så nyligt att det svenska ljudet inte kommit med i trailerna...?

Det ska bli intressant att se, och i vilket fall som helst ska det bli trevligt att få se Andi Mack på skandinavisk TV.

Har vi tur kanske det här innebär ett steg mot en lite mer försiktig inställning till dubbning på Disney-kanalerna framöver. Jag har förstås absolut ingenting emot dubbning, men att tvinga fram dubbningar av varenda serie vare sig det finns behov av det eller inte är väl inte den bästa idén som Disney haft - i synnerhet inte så länge som inte alla TV-leverantörer har med engelskt ljudspår, så att inte alla kan välja själv om de vill se programmen dubbade eller på engelska...

TecknatÄlskare

Hmm är tyvärr inte så säker på att den inte kommer vara dubbad.
Hade blivit väldigt förvånad om serien varit tecknade och icke dubbad men nu löper det ju större chans då serien är live action.
Visste inte ens om att en ny serie skulle börja sändas men tycker faktiskt att Disneys kanaler inte är värt att se mer än på natten då Kim Possible, Lilo & Stitch och Kejsarens Nya Skola går.

Daniel Hofverberg

#2
Citat från: TecknatÄlskare skrivet  8 november 2017 kl. 23:44:03
Hmm är tyvärr inte så säker på att den inte kommer vara dubbad.
Jag är inte heller så säker, därav frågeställningen... Men å andra sidan kan jag inte minnas att det någonsin förut hänt att en serie har varit dubbad till svenska, medan samtliga trailers varit på engelska (däremot har det i enstaka fall hänt med långfilmer).

Daniel Hofverberg

Jag såg just att Disney för några dagar sedan lade upp ett 6 minuter långt smakprov på Andi Mack på Disney Channels svenska YouTube-kanal:

https://www.youtube.com/watch?v=BkuYg-7SfQg

Det klippet är på engelska med svensk text, så det förstärker ju onekligen misstankarna att den här serien faktiskt inte kommer att dubbas till något skandinaviskt språk; för en gångs skull. Med premiären just över en vecka bort (när klippet publicerades) borde ju verkligen åtminstone det första avsnittet vara färdigdubbat om serien faktiskt skulle sändas i dubbad form, i synnerhet då serien ska gå varje vardag. Och om klippet gjordes i ordning innan en planerad dubbning var klar, så borde ju inte Disney i sådana fall ha tagit sig tid att texta smygtitten.

Så utifrån det här borde man med 90% säkerhet kunna konstatera att den här serien faktiskt inte kommer att dubbas, utan sändas i textad originalversion. Mycket intressant...

Frågan är i så fall om det här är en isolerad händelse, eller ett första steg mot en lite försiktigare syn på dubbning...?

Alexander

#4
Ser framemot att se Andi Mack. Den är lite av en milstolpe för kanalen när det kommer till huvudfigurens kompis Cyrus personlighet.

Daniel Hofverberg

Jag ser också fram emot serien; verkar riktigt lovande. Och om nu min misstanke stämmer, så tycker jag det låter som ett klokt beslut att låta bli att dubba serien.

Samlaren

#6
Hoppas att fler nya engelska live action serier inte kommer dubbas.

Men då kommer en ny fråga, varför börjar dem med den serien ca 6mån efter USA?

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet  9 november 2017 kl. 10:45:44
Men då kommer en ny fråga, varför börjar dem med den serien ca 6mån efter USA?
Det är väl relativt snabbt i mina ögon, om man ser till hur Disney Channel gjort med andra serier under senare år.

Det ovanliga däremot är ju att de kommer att sända serien varje vardag, vilket förstås innebär att det bara lär ta tre veckor att sända klart hela säsong 1. Kanske kommer Disney Channel att fortsätta med den andra säsongen direkt efteråt, för annars blir det ju som sagt väldigt snabbt avklarat...

Precis innan Andi Mack på måndag är det också premiär för den argentinsk-spanska fotbollsserien Disney 11 (även känd som Once). Den däremot är tydligen dubbad till svenska, norska och danska, men det är väl knappast någon förvåning - jag tror knappast att Disney ens skulle tänka tanken på att sända någonting på spanska med skandinavisk text, med tanke på att de verkar göra allt för att dölja vilket som faktiskt är originalspråket vid allt som inte kommer från engelskspråkiga länder...


Daniel Hofverberg

Idag var det som bekant premiär för Andi Mack, och mina misstankar stämde faktiskt - serien sänds med engelskt tal och svensk, norsk, dansk och finsk textning; för första gången på Disney Channel på några års tid... :)

Återstår då att se om det här var en isolerad engångsföreteelse, eller om det här är ett första steg mot en lite mer försiktig inställning till dubbningar från Disneys sida. Vi kan alltid hoppas på det sistnämnda - ingen vinner på att tvinga fram dubbningar till varje pris, vare sig det finns behov av sådana eller inte; i synnerhet så länge som en del TV-leverantörer inte ens har med det engelska ljudspåret så man kan byta språk...

TecknatÄlskare


TecknatÄlskare

Anser dock att ingen live action Disney serie har varit bra sedan Zack & Codys serier.
Saknar de serien så himla mycket!

Mike

Jag vet att det är en gammal tråd! :) Undrar dock om serien har slutat att gå i Sverige? Ser den inte i tablån

Artan1528

Citat från: Mike skrivet  7 mars 2019 kl. 23:21:11
Jag vet att det är en gammal tråd! :) Undrar dock om serien har slutat att gå i Sverige? Ser den inte i tablån
Den er blevet cancelled i Skandiavien sammen med Soy Luna, Alex & Co, The Next Step, Evermoor, Binny Und Der Geist, The Lodge, Girl Meets World, Liv & Maddie, Star Wars Rebels og Walk The Prank :/

Daniel Hofverberg

Väldigt olyckligt att Andi Mack blev så styvmoderligt behandlad, som bara visades vid ett par visningstillfällen under en kortare period, och sen aldrig igen. :( Och det ser ju minsann inte speciellt lovande ut att säsong 2 kommer att komma hit...

Väldigt märkligt dock varför just den här serien bara visats så ytterst sällan - Evermoor, Binny och spöket och The Lodge verkar ju visserligen inte få de nya säsongerna, men de redan sända säsongerna visas fortfarande flitigt i repris och varje avsnitt har säkert sänts ett dussintal gånger vid det här laget.

TrondM

Citat från: Artan1528 skrivet  7 mars 2019 kl. 23:27:12
Den er blevet cancelled i Skandiavien sammen med Soy Luna, Alex & Co, The Next Step, Evermoor, Binny Und Der Geist, The Lodge, Girl Meets World, Liv & Maddie, Star Wars Rebels og Walk The Prank :/

De viste jo sesong to av The Next Step i august/september i fjor (unntatt episode 36 og 38). Så her må det vel være mulig å håpe de vil fortsette med flere sesonger etter hvert?