Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ducktales (2017)

Startat av Hampus.J, 25 maj 2015 kl. 20:18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Daniel Hofverberg: Tror du att du kommer kunna få tag i en creditslista till DuckTales-rebooten senare? Anledningen till att jag frågar är att det verkar pendla i hur lätt det är att få creditslistor från Disneys produktioner (Elena från Avalor och Moana gick bra, medan spelfilmsversionen av Skönheten och Odjuret inte verkar ha gått så bra. ^^ )
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Samlaren

Det hade varit roligare om reboten skulle utspela sig några år efter den första ducktales serien.

Annars verkar det lovande men jag hade gärna sett någon annan som Joakim.

Eriksson

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 16 oktober 2017 kl. 16:40:11
Det jag undrar är varför Disney gjorde en Ducktales reboot, istället för att animera Don Rosas serier om Joakim von Anka.
Det har jag också undrat över. Man borde helt klart satsa på att göra TV eller rentav biofilm (fast tyvärr görs ju inte tecknad biofilm längre) av Carl Barks och Don Rosas historier på riktigt (inte som den förvrängda version som DuckTales är). Men att man inte gör det beror förmodligen på att de inte är på långa vägar lika populära i USA som här i Norden. (Don Rosa sitter tydligen sysslolös på amerikanska mässor...)
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TBT_STR_QR

Jag är rädd frö att jag inte förstår ditt resonemang.

Uppenbarligen måste det finnas något intresse, annars hade Disney inte gjort Ducktales reboot. Varför Disney just valde Ducktales reboot över en adaptation of Rosas och Barks verk, har jag ingen aning. Trodde de verkligen att bara namnet "Ducktales" är tillräckligt för få de att tycka om serien?

Och "The Game Theorists" påstående att den Ducktales reboot är en "förbättring" som är "mer trogen till Barks berättelser" än Ducktales (originalet) är helt fel, eftersom Ducktales reboot bryr sig mer om att vara kontemporär än att vara trogen till Barks berättelser.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

GregKat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2017 kl. 16:44:33
Skönt att höra att det inte bara är jag som hört så fel, men väldigt tråkigt.

Däremot är jag nästan hundra på att det var Per Sandborgh som spelade Sigge i en av de korta enminutersteaser som sänts lite då och då, så frågan är då vilken av de båda rösterna som det faktiskt kommer att vara i den "riktiga" serien...? Då 6-minuterssmygtitten ser ut som en del av pilotavsnittet misstänker jag tyvärr att den har samma röster och samma dubbning som den faktiska serien, men jag hoppas att jag har fel då Per definitivt är bättre än vem det nu än är i den längre smygtitten...

Du har helt rätt i att det låter som någon annan i smygtitten. Väldigt synd att de inte körde på Per Sandborgh, som faktiskt var med i reklamsnutten...
Jag bifogar reklamfilmen, så att ingen tror att jag är galen och får för mig saker! ;)

https://mega.nz/#!ougxwDLD!YZerxKHLB9v6zTRiXnJt7bL2En7AHNsc2D3ZWOQEsPQ

TBT_STR_QR

Ja, det är Per i klippet.

Men han låter inte som Sigge som han gjorde i TV-serien, eller är det jag som minns fel?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Erika

Tack för filmklippet, GregKat! :)

Japp, det är Per Sandborgh! :) Synd att han inte kommer att göra rösten till Sigge i tv-serien. Känns som om han hade passat alldeles utmärkt även i den här versionen. Men kul att han fick göra rösten en gång till även om det bara var i en teaser...   

Daniel Hofverberg

Vi kan ju alltid hoppas på att Per Sandborgh bara var otillgänglig vid just pilotavsnittet (p.g.a. sjukdom eller liknande), så att han kanske spelar Sigge vid kommande avsnitt av serien... Trots allt borde han ju fortfarande vara godkänd av Disney, när han kunnat vara med i enminutersteasern, så därför kan man kanske hoppas på att han fortfarande är den officiella rösten men var otillgänglig när de första avsnitten spelades in.

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2017 kl. 16:53:28
Daniel Hofverberg: Tror du att du kommer kunna få tag i en creditslista till DuckTales-rebooten senare? Anledningen till att jag frågar är att det verkar pendla i hur lätt det är att få creditslistor från Disneys produktioner (Elena från Avalor och Moana gick bra, medan spelfilmsversionen av Skönheten och Odjuret inte verkar ha gått så bra. ^^ )
Det här är ju ingen biovisad film, så då blir det en helt annan avdelning hos Disney - det kan därför inte jämföras med exempelvis Skönheten och Odjuret.

Om något avsnitt av serien (i så fall troligtvis den förlängda piloten) släpps på DVD bör det ju stå utsatt credits där, och om inte kan man kanske få det från Buena Vista Home Entertainment.

I övrigt fall handlar det om vilken dubbningsstudio som dubbar serien. Är det SDI Media (som nog är det mest sannolika) kan man i vanlig ordning inte få tag i credits där, men beroende på vem som regisserar och/eller är tekniker är det kanske möjligt att därigenom få tag i credits (om det nu inte är någon som är anställd på SDI). Annars är det nog kört, men däremot står det ju nästan alltid utsatt röster i grupp, översättare och regissör på Disney Channels och Disney XDs sändningar. Bara man kan känna igen en del röster genom röstigenkänning, så kan man förhoppningsvis lista ut resterande genom uteslutningsmetoden. Trots allt brukar ju Disney-kanalerna i 7 fall av 10 lista röster i storleksordning (störst först), varför man bara därigenom bör kunna dra en del slutsatser.

Tyvärr fanns inga dubbcredits alls på 7-minuterssmygtitten i fredags, men jag hoppas och tror att det bara beror på att det var en smygtitt så att serien kommer att ha dubbcredits vid premiären nästa fredag.

Alexander

Ja, till Disneys Tv serier är det svårare att kunna få ta del av creditlistor, till TV serier som inte släppts på DVD så är det den svenska Disney Channel avdelningen man får vända sig till. Men de svarar sällan, och man får riktigt ligga i.  :(

TBT_STR_QR

Citat från: Alexander skrivet 16 oktober 2017 kl. 21:55:13
Ja, till Disneys Tv serier är det svårare att kunna få ta del av creditlistor, till TV serier som inte släppts på DVD så är det den svenska Disney Channel avdelningen man får vända sig till. Men de svarar sällan, och man får riktigt ligga i.  :(

Finns det inte vita eftertexter vid slutet av serien?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 17 oktober 2017 kl. 08:13:00
Finns det inte vita eftertexter vid slutet av serien?
Vid nästan alla program på Disneys kanaler (Disney Channel, Disney XD och Disney Junior) listas dubbcredits via textremsor under eftertexterna. Problemet är att rösterna alltid bara står i grupp, och inte vem som spelar respektive rollfigur.

Dessutom listas vanligtvis inte tekniker och heller inte projektledare/producent, utan bara regissör, översättare och ibland dubbstudio.

Vid någon enstaka serie, framförallt sådana med korta avsnitt, saknas helt dubbcredits; men det tillhör dessbättre undantagsfallen. Nog för att det inte borde kunna förekomma överhuvudtaget, då det enligt brittisk lagstiftning (som Disney-kanalerna går under) är olagligt att inte sätta ut dubbcredits vid dubbade program, men...

TBT_STR_QR

Jag trodde Disney Channel följde amerikansk lagstifning, men i vilket fall har Disney så mycket makt och de nästan kan göra vad som helst.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TrondM

Nei. I Europa skal TV-kanalene følge loven fra det landet signalene sendes fra. Mange ser ut til å foretrekke lovene i Storbritannia, så mange kanaler har base der.

Daniel Hofverberg

Ja, Disneys kanaler i alla europeiska länder sänder från London; liksom bl.a. TV3, TV6, Kanal 5 och flera andra. Förmodligen gäller det även Discoverys kanaler i Norge och Danmark (TVNorge, Kanal 5 Danmark, m.fl).

I flera av fallen har det förmodligen att göra med att Storbritannien inte har lika hårda reklamlagar, så att de bl.a. får sända reklam riktade till barn. Ursprungligen fick ju inte ens kanaler i Sverige ha reklamavbrott under program, så när TV3 och Kanal 5 (dåvarande TV5/Nordic) startade var det följaktligen en nödvändighet att sända från något annat land för att komma runt den lagen - måste man överleva på enbart reklamintäkterna, så lär man inte tjäna tillräckligt mycket pengar genom att bara sända reklam mellan programmen.

För några år sedan kontaktade för övrigt Disneys europeiska sändningschef mig för att få hjälp med att ordna fram dubbcredits, då de behövde få fram dubbcredits innan de kunde börja sända serierna ifråga utifrån brittisk lagstiftning. Trots det var det dock en av serierna som jag hjälpte till med som aldrig fick några utsatta skandinaviska credits (närmare bestämt Totally Spies); fråga mig inte varför...

Erik Friman

Blev Per Sandborgh godkänd som Sigge McKvack på nytt eller har han varit lika godkänd under många år fram tills idag, trots att Ulf Källvik tog över efter honom?