Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Produktioner av Monica Forsberg, ej Disney

Startat av clash, 30 mars 2006 kl. 00:18:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

clash

Vad jag vet så gjorde Monica Forsberg mer än bara Disney. Hon har även gjort Fragglarna, Lady Lovly Locks, Ewokerna, My little pony, Krambjörnarna, Skogsfamiljerna och Defenders of the Earth. Även Lyskompisarna och Barbie and the Rockers. Men det var mer. Bla.en med en stor tusenfoting, björn och en människa. Tråkigt nog är de flesta bara nåra avsnitt(undantag My little pony som har en långfilm med samma dubb) och Fragglarna som är hela säsongen med det är ju bättre än inget:) Har faktiskt hört henne i Lucky Luke också. Är det någon som kan komma på något mer så skulle det uppskattas
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Tidigare år på KM Studio - d.v.s. fram tills omkring slutet av 1990-talet - så ansvarade Monica Forsberg för åtminstone regi och ofta även översättning på de allra flesta dubbningar som KM Studio gjorde. Så det finns säkerligen flera dussin serier och filmer som inte är Disney som hon varit inblandad i, även om jag inte kommer på några konkreta exempel på rak arm.

Det var först på senare år som KM började att anlita fler personer som regissörer, och sen slutade hon ju helt för några år sen.

Så nästan KM Studio-dubbningar under 1980- och 1990-talen bör vara regisserade av Monica. Däremot har hon mig veterligen aldrig (eller åtminstone nästan aldrig) regisserat dubbningar hos andra bolag än KM Studio, även fast hon anlitats som textförfattare och röst i andra sammanhang.

Erika

#2
Hon har även varit stått för röstregi och bearbetning av tv-serien Sealab 2020, men jag vet inte om hon spelar några roller.   

clash

ok, vad kul. tänkte kolla på tradera om det finns nåra barnfilmer hon medverkar i.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Men jag skulle tro att många teckande barnfilmer som gavs utav Select Video (ofrivillig särskrivning) dubbades av KM Studio under 80-talet och tidiga 90-talet. 

Erika

Jag kom på en till dubbning som Monica Forsberg har förmodligen kanske gjort något regijobb eller något annat snarlikt på, Kalle och chokladfabriken (även känd under titeln Willy Wonka och chokladfabriken ) från 1971 (men dubbningen är gjord under senare 90-talet).   

clash

Aha, då måste jag se den. Föresten, Jem har hon också dubba¨t
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

ohmandy

ni får inte glömma svingelskogen där hon är långhoppa hare.

Daniel Hofverberg

I och för sig, men det är ju en musikal och inte en film eller serie. Visserligen pratade Monica med mig för ett par år sen om att Svingelskogen även skulle göras till tecknad TV-serie, animerad i USA, men jag har inte hört något mer om det sen dess - vet inte om det blev inställt, eller...

Edward


Daniel Hofverberg

Men det är likväl inte dubbat, vilket ju är vad vi pratade om här...

Mysan

vilka filmer ingår i select video? vet endast sealeb 2020(??), he-man, blackstar, lassie, black beauty tror jag, defenders of the earth, för monica forsberg verkar va inblandad i flera av dess filmer

Erika

Hon medverkade även i Filmations The New Adventures of Zorro som Select Video (och senare även Egmont) gav ut på video. Det bör påpekas att även Musikservice gav ut en videofilm med avsnitt ur den tv-serien, men med en annan dubbning. 

Mysan

Citat från: clash skrivet 30 mars 2006 kl. 00:18:08
Vad jag vet så gjorde Monica Forsberg mer än bara Disney. Hon har även gjort Barbie and the Rockers.

vilka dubbar där? gillar den filmen!  :)

onyx86

Det var de vanliga gamla KMrösterna. Christel var Barbie och Monica mkt biroller bl.a. tjejen i andra avsnittet.