Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dennis

Startat av TonyTonka, 16 augusti 2009 kl. 21:04:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna i denna film med Dennis?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vilken dubb förekommer på Film Factorys vhs-utgåvor av Dennis the Menace?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Nu har jag sett dubben på Film Factory videon. Det var en dubb som måste varit specielt gjord för video. Dennis tror jag gjordes av en tjej
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Tonytonka skrivet 10 maj 2010 kl. 21:32:54
Nu har jag sett dubben på Film Factory videon. Det var en dubb som måste varit specielt gjord för video. Dennis tror jag gjordes av en tjej

Vilka gör rösterna?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag bumpar denna tråden för att kolla om någon känner till något om omdubben av den tecknade serien med Dennis (Linus Wahlgren och Peter Harryson medverkar i det som måste vara orginaldubben)

Hittils har jag listat ut följande:

Lucas Krüger - Dennis (låter som Draco Malfoy i de första Harry Potter-filmerna och som Linus i  Parlamounts vhs-filmer med Snobben)
Dick Eriksson - Henry Mitchell
Vendela Duclos - Alice Mitchell (låter som Daphne i Scooby-Doo och de tretton gastarna)
Johan Wahlström - Farbror Nilsson
Mia Hansson - Märta Nilsson / Jojje

Det är Peeve och Maggan jag är osäker på. Maggan kan eventuellt vara Vendela Duclos men jag har ingen säker koll. Det var dock ett tag sedan jag såg dubben.

Citat från: TonyTonka skrivet 16 augusti 2009 kl. 21:04:00
Vilka gör rösterna i denna film med Dennis?
Jag har nu denna filmen hemma, och det är dubben jag frågar om ovan som används där.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Jag har inte sett "Dennis" på ett tag, men jag minns att bl. a. Steve Kratz, Fredrik Dolk, Reine Brynolfsson, Joakim Jennefors, Staffan Hallerstam, Per Sandborgh, Gunnar Ernblad och Mattias Knave gjorde några mindre roller här och där i omdubben.

Citat från: TonyTonka skrivet 23 oktober 2012 kl. 12:21:36
Jag har nu denna filmen hemma, och det är dubben jag frågar om ovan som används där.

Jag hittade en Tradera-auktion där baksidan (jag har lagt till den som bilaga, men om det inte fungerar så går det att hitta den här: http://www.tradera.com/-dennis-vhs--auktion_302150_166491031) fanns med och där står det att omdubben är gjord av Pangljud. Jag har alltid trott att omdubben härstammade från TV3 och därmed gjordes av SDI Media/Mediadubb International, och enligt Svensk mediedatabas visades "Dennis" även på FilmNet. Kan det vara så att den här omdubben härstammar därifrån?

TV4 har också visat "Dennis", men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken dubbning som användes där. SVT använde, som bekant, GSP Films klassiska dubbning.   

Daniel Hofverberg

Jag är ganska säker på att Pickwicks/Kanal 10s VHS-utgåvor, som Pangljud dubbade, var nydubbade speciellt för de VHS-filmerna. Jag tror inte att den dubben har visats på TV. Precis som du tror jag också att TV-omdubben gjordes av Mediadubb International. TV4 visade Dennis med GSP Films/Trefa Videos klassiska dubbning, precis som SVT.

Det FilmNet visade var faktiskt inte "vanliga" Dennis från 1986 (Dennis the Menace), utan DICs fransk-amerikanska tecknade serie Incredible Dennis the Menace (i USA kallad All-New Dennis the Menace) från 1993. De båda serierna är förvisso snarlika och har en liknande visuell stil, men bl.a. helt olika ledmotiv -  Incredible Dennis the Menace hade klassisk musik av Wolfgang Amadeus Mozart under ledmotivet (jag tror att musiken kommer från Figaros bröllop, men jag är inte tillräckligt insatt i klassisk musik för att vara säker på den saken).

Jag vet tyvärr inte vem som gjort FilmNets dubb av Incredible Dennis the Menace, men Eurotroll är nog en inte alltför vågad gissning. Den enda röst jag är 100% säker på är att farbror Nilsson utan tvekan spelas av Peter Harryson. Därutöver tror jag att Dennis mamma spelas av Annica Smedius och pappa av Per Sandborgh. Dennis röst är jag väldigt osäker på, fastän rösten låter bekant, men det skulle möjligtvis kunna vara Linus Wahlgren. Jojjes röst är alldeles för förställd för att jag ska ha en chans att känna igen honom.

Ett antal avsnitt av Incredible Dennis the Menace har för övrigt också släppts på DVD av Filmfactory 2004, men då de utgåvorna länge varit utgångna har jag inte lyckats få tag i någon av dem, och vet därför inte om de hade samma dubbning som på FilmNet eller om de var nydubbade.

TonyTonka

Jag har en Dennis film från Film Factory på video, vad jag minns när jag kollade för når sedan minns jag att jag inte kände igen en enda röst. Jag har också för mig att Dennis gjordes av en tjej. Kan snabbkolla senare idag.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 26 oktober 2012 kl. 11:04:47
Jag har en Dennis film från Film Factory på video, vad jag minns när jag kollade för når sedan minns jag att jag inte kände igen en enda röst. Jag har också för mig att Dennis gjordes av en tjej. Kan snabbkolla senare idag.
Innehåller den filmen Incredible Dennis the Menace, eller den vanliga Dennis the Menace? Man kan tydligast se skillnaden på vinjetten i början, som skiljer sig åt rejält och där det också står olika titlar. Incredible Dennis the Menace har som sagt Mozart-musik under vinjetten, och snabba växlingar av stillbilder under delar av vinjetten.

Jag vet att Film Factory släppte ett antal volymer med Incredible Dennis the Menace, men jag är inte säker på om de också släppt volymer med den vanliga serien.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2012 kl. 13:08:10
Innehåller den filmen Incredible Dennis the Menace, eller den vanliga Dennis the Menace? Man kan tydligast se skillnaden på vinjetten i början, som skiljer sig åt rejält och där det också står olika titlar. Incredible Dennis the Menace har som sagt Mozart-musik under vinjetten, och snabba växlingar av stillbilder under delar av vinjetten.

Jag vet att Film Factory släppte ett antal volymer med Incredible Dennis the Menace, men jag är inte säker på om de också släppt volymer med den vanliga serien.

Det är "Incredible Dennis the Menace" och inte den vanliga serien.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Intressant, då vore det mycket intressant med ett utlåtande om dubbningen. Om du inte känner igen några röster alls, så låter det ju som att det inte kan vara samma dubbning som på FilmNet - för åtminstone Peter Harryson är ju omöjlig att ta miste på.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2012 kl. 19:34:31
Intressant, då vore det mycket intressant med ett utlåtande om dubbningen. Om du inte känner igen några röster alls, så låter det ju som att det inte kan vara samma dubbning som på FilmNet - för åtminstone Peter Harryson är ju omöjlig att ta miste på.

Jag har nu snabbt kollat på filmen. Mycket riktigt kände jag inte igen en enda person i hela dubben. Däremot hör jag att både Henry och Herr Nilsson spelas av samma person, som talar göteborgska.

Dennis låter som en tjej men jag är inte 100% säker.

Jag är dock allt annat än nöjd med Alice's röst, alldeles för mörk för min smak. Jojje och Maggan var väl okej. Tant Nilsson kan vara samma skådis som Dennis Mamma men där är jag mer osäker.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Märkligt; då måste det betyda att Filmfactory beställde en omdubbning enbart för VHS/DVD, hellre än att använda FilmNets dubb.

Daniel Hofverberg

Jag har nu lyckats få tag i tre av Filmfactorys DVD-utgåvor med Incredible Dennis the Menace, och mycket riktigt har dem inte alls samma dubbning som på FilmNet. Inte jag heller lyckas att identifiera en enda av rösterna vid DVD-dubben, men det är i alla fall inte riktigt samma röster på alla DVD-utgåvorna. Vid åtminstone ett par av DVD-utgåvorna är det mycket riktigt utan tvekan en kvinnlig skådis som spelar Dennis, medan det på en annan av DVD-utgåvorna låter som en ung manlig skådis (troligtvis rentav en barnskådis).

Överlag tycker jag att DVD-dubben inte är särskilt mycket att hurra för. FilmNets dubbning (som jag tror gjordes av Eurotroll) var MYCKET bättre, även fast den nog också var en relativ lågbudgetdubb.

Citat från: Erika skrivet 24 oktober 2012 kl. 13:36:00
TV4 har också visat "Dennis", men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken dubbning som användes där. SVT använde, som bekant, GSP Films klassiska dubbning.   
Jag är 99,9% säker på att TV4 också visade GSP Films klassiska dubbning av Dennis. Jag vill minnas att TV4 också hade Trefa Videos svenska bildversion (som också SVT använde), med dubbcredits angivna under vinjetten. Det är som sagt 1986 års serie Dennis the Menace; inte att förväxlas med 1993 års Incredible Dennis the Menace. Så mig veterligen är FilmNet den enda kanalen som visat 1990-talsserien.

JörgenS

Den jag minns från min barndom var den dubbningen med Peter Harrysson som Farbror Nilsson. Anna-Lotta Larsson gjorde där både Dennis mamma och Jojje och Maggan gjordes av Åsa Göransson (idag Åsa Karlin), då mest känd som dottern Anneli i Goda Grannar.