Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Rugrats

Startat av TonyTonka, 29 oktober 2008 kl. 21:16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 mars 2021 kl. 21:29:31
Till en stor del så har Disney handlar om prinsessor osv. Det finns ett par exemplar av filmer där dom går ut ur det och gör nånting annat vilket är bra, Nickelodeon må inte ha haft några filmer under den tiden men dom gjorde annorlunda med dom tidigare nämnd Nickelodeon serierna från klasky...... och på tal om det så var inte meningen att inkludera allting Nickelodeon hade då när det gäller alla serier utan bara vissa. Samma sak när det gäller Disney. Men sanningen är ju att Disney ofta fokuserar och gör filmer om prinsessor osv, nya är t.e.x frost, tanglad osv.
Men nu blir det återigen en orättvis jämförelse, då du jämför väldigt smalt med väldigt brett. Dessutom är det orimligt att jämföra TV-serier med långfilmer, då det är olika medier med olika förutsättningar.

En mer rättvis jämförelse vore i så fall att jämföra Klasky Csupos 1990-talsserier med Piff & Puff - Räddningspatrullen, Darkwing Duck och Herkules (TV-serien), då de tre serierna har delvis samma producenter. Det är en något missvisande jämförelse, då de tre serierna även har andra producenter (som inte är gemensamma) och två av dem dessutom producerades delvis under 1980-talet (och inte bara 1990-talet) - men det är nog det mest rättvisa vi kan komma, då det är de enda Disney-serierna jag kommer ihåg som har någon gemensam nämnare i form av samma producenter (då ju alla Klasky Csupos serier hade amerikanska Arlene Klasky och ungerska Gábor Csupó som producenter).

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 mars 2021 kl. 02:12:55
Men nu blir det återigen en orättvis jämförelse, då du jämför väldigt smalt med väldigt brett. Dessutom är det orimligt att jämföra TV-serier med långfilmer, då det är olika medier med olika förutsättningar.

En mer rättvis jämförelse vore i så fall att jämföra Klasky Csupos 1990-talsserier med Piff & Puff - Räddningspatrullen, Darkwing Duck och Herkules (TV-serien), då de tre serierna har delvis samma producenter. Det är en något missvisande jämförelse, då de tre serierna även har andra producenter (som inte är gemensamma) och två av dem dessutom producerades delvis under 1980-talet (och inte bara 1990-talet) - men det är nog det mest rättvisa vi kan komma, då det är de enda Disney-serierna jag kommer ihåg som har någon gemensam nämnare i form av samma producenter (då ju alla Klasky Csupos serier hade amerikanska Arlene Klasky och ungerska Gábor Csupó som producenter).
Viste inte den biten, varför verkar animationen för herkules serien vara lite lat jämfört med Nickelodeon serierna? Klasky csupo serierna.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vilka är rösterna i Reboten av Rugrats ?

Kan någon få fram credits till den ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Hey Arnold på svenska

Jag haft tur att få tag på tre av dessa VHS som jag fick hjälp genom min lillebror och storebror.
Lillbrorsan kommer någon gång lyckas bränna ner allt till dvd så jag kan se dem utan problem
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 30 november 2021 kl. 16:32:37
Jag haft tur att få tag på tre av dessa VHS som jag fick hjälp genom min lillebror och storebror.
Lillbrorsan kommer någon gång lyckas bränna ner allt till dvd så jag kan se dem utan problem
Vilka avsnitt är det och i vilken kvalité är dom?

Scoobydoofan1

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 30 november 2021 kl. 21:12:50
Jag minns att när Angelica rymmer hemifrån finns där, och jag har inte sett själv fortfarande men min lillebror sagt att kvalitén är bra om man tänker på omständigheterna.
Det låter rymligt, undrar hur det ser ut på Paramount+ när det kommer till Nickelodeon serier.

Hey Arnold på svenska

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 november 2021 kl. 22:51:40
Det låter rymligt, undrar hur det ser ut på Paramount+ när det kommer till Nickelodeon serier.

Har ingen aning.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 november 2021 kl. 22:51:40
Det låter rymligt, undrar hur det ser ut på Paramount+ när det kommer till Nickelodeon serier.
Jag menar inget illa, men du menar rimligt för rymligt är när det finns mycket plats.

gstone

Vet ibgen vilka rösterna är i rugats reboten ?!

Vilka är rösterna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 december 2021 kl. 08:36:23
Jag menar inget illa, men du menar rimligt för rymligt är när det finns mycket plats.
Förvirrad orden igen.

gstone

Vilka spelar Susies förldrar ?

Dubbade Oscar Harryson redan när den här serien gick ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Hey Arnold på svenska

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 mars 2021 kl. 03:20:26Ärligt talat kan vi inte ha en chans att veta hur ViacomCBS har handskats med de svenska ljudbanden till Rugrats - såvitt jag kan se verkar serien ha sänts sista gången 2007, varför vi inte kan veta vad som hänt sedan dess. Det kan vara alltifrån att alla avsnitt är perfekt bevarade med utmärkt ordning, till att inte ett enda avsnitt finns bevarat i dagens läge; men det troligaste är väl ärligt talat någonstans mitt emellan...

Jag är faktiskt inte ens 100% säker på att det bara finns en dubbning av serien, i och med att Rugrats trots allt sänts på tre olika kanaler under en lång period - första gången 1992 på TV1000, därefter med start 1996 på TV4 och slutligen från 1997 på Nickelodeon. Jag skulle gissa att alla tre kanalerna sände samma dubbning, men jag hade inte TV1000 på den tiden så helt säker är jag inte. Jag vet heller inte vem som äger rättigheterna till dubbningen i dagens läge - om Nickelodeon köpte loss alla rättigheter även till de avsnitt som TV1000 beställde, eller om Nickelodeon bara sänt senare säsonger som de själva beställt...?

Vi kan bara hålla tummarna att serien dyker upp på Paramount+ förr eller senare, för det är väl först då vi lär märka hur bra ViacomCBS har haft hand om de svenska ljudbanden; om de nu ens har rättigheterna till alla avsnitt av den svenska dubben...
Jag känner till 6 VHS-utgåvor med Rugrats, men det kan tänkas finnas fler som inte jag känner till - men fler än dessa sex finns i alla fall inte med i Svensk Mediedatabas och heller inte hos Boavideo. De utgåvor jag känner till är:

Rugrats - Tommy & Chuckie: Berättelser från vaggan
1. Leksaksslottet / Toy palace
2. Verklig eller robot? / Real or robots?
3. Strand rugrats / Beach blanket barbies
4. Benigt problem / No bones about it
5. Rättegången / The trial

Rugrats - Tommy & Chuckie: Tommy trubbel
1. En naken Tommy / Naked Tommy
2. Äventyret i speceriaffären / Incident in aisle seven
3. Baseball
4. Revolt utan teddybjörn / Rebel without a teddy bear
5. Uppgörelsen / Showdown at teeter-totter gulch

Rugrats - Tommy & Chuckie: Tomteäventyr
1. Tomteäventyr / The Santa experience
2. Snöstormen / The blizzard

Rugrats - Tommy & Chuckie: Den gudomliga Angelica
1. Angelica - den magnifika / Angelica the magnificent
2. Cynthias sju resor / The seven voyages of Cynthia
3. Angelica på rymmen / Runaway Angelica
4. Angelicas värsta mardröm / Angelica's worst nightmare
5. Angelica vid ratten / Driving miss Angelica

Rugrats - Tommy & Chuckie: Vad en rugrat bara måste göra
1. Monster i garaget / Monster in the garage
2. Mål Tommy / Touch-down Tommy
3. Låt det vara ljust! / Let there be light
4. En insiderhistoria / The inside story
5. Barnet försvinner / The baby vanishes

Rugrats - Tommy & Chuckie: Morfars favoritsagor/Farfars favoritsagor
1. Morfars flamma/Farfars flamma / Grandpa's date (Grandpa's flame)
2. Legenden Satchmo / The legend of Satchmo
3. Morfars tänder/Farfars tänder / Grandpa's teeth
4. Besökare från yttre rymden / Visitors from outer space
5. Morfar flyttar ut/Farfar flyttar ut / Grandpa moves out
(OBS! Denna utgåva finns i två olika versioner/upplagor, där omslaget anger olika titlar och olika avsnittstitlar - en med morfar och en med farfar. På rak arm kommer jag inte ihåg vilken av översättningarna som överensstämmer med dubbningen. Förmodligen är själva kassetten identisk mellan de båda upplagorna, så att det bara är omslaget som skiljer sig åt.)


Alla utom Tomteäventyr innehåller alltså 5 stycken 11-minuters delavsnitt per kassett, men delavsnitten är lösryckta så att varje kassett inte innehåller båda delavsnitten som hör till samma avsnitt. Tomteäventyr innehåller istället ett 22-minuters avsnitt (då just det avsnittet inte var uppdelat i två delavsnitt) plus ett 11-minuters delavsnitt som "bonusmaterial" - därav att den kassetten innehåller färre avsnitt och även är kortare än de övriga volymerna.
Rugrats dubbades åtminstone till största delen av Mediadubb International, men det är inte helt omöjligt att Lasse Svenssons gamla Media Dubb kan ha hunnit börja dubba avsnitt av den första säsongen; i och med att TV1000 började sända serien hösten 1992 - vid det laget hade förvisso Kinneviks nya Mediadubb International funnits i flera månader, men om de haft stor framförhållning finns det en liten möjlighet att Lasse Svensson kan ha hunnit dubba några avsnitt. Men förmodligen var det nog Mediadubb International från första början.

Sen är det förstås inte omöjligt att vissa avsnitt/säsonger genom åren kan ha gjorts av Eurotroll i praktiken, i och med att Mediadubb International och Eurotroll ganska ofta skickade uppdrag mellan varandra när de inte själva hann med - detta skedde nästan alltid "osynligt" för kunden, så att studion som fick uppdraget crediterades för det oavsett vem som faktiskt utförde dubbningen. Därför är det bara i undantagsfall som vi ens vet om när så skett.

All Grown Up dubbades av SDI Media, vilket med den tidens mått mätt förstås i praktiken är samma studio som Mediadubb International.
Rugrats - Dr. Tommy Pickles.
1. Hiccups
2. Autumn Leaves
3. Potty Training Spike
4. Chicken Pops
5. Grandpa's Bad Bug


Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048