Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Barntrean Old School

Startat av Cadpig, 15 maj 2006 kl. 23:28:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cadpig

Jag saknar gammla goa barntrean och är ute på en liten nostalgitripp, jag försöker lista de mest klassiska (för mig) serierna som barntrean visat, mellan 1991 och 2001 typ. Hitills går det rätt segt så ni får gärna hjälpa till, jag bortser från alla disneyserier då jag aldrig kommer förknippa de med barntrean.
Här är guldkornen jag hitills kommit ihåg.

Smurfarna
Dennis
Peter Pan och Piraterna
Lilla Björn
Gullivers resor
Björnen Rupert
Jim Guldknapp
Bethoven
Katten Eek
Billy the Cat
Transylvania Petshop
Monsterfarmen
James Bond Jr
Vicke Viking
Walter Melon

PAAATE

Power Rangers. Gick kanske inte på barntrean (minns inte???), men nostalgi är den.  :D
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Cadpig

Jo, faktiskt, men tyvärr var det innan min tid så jag har aldrig sett den serien, någonsin =(

Erika

Tyvärr hade inte jag trean när jag var yngre (har bara haft den kanalen i 1½ år), men flera av de barnprogram som TV3 visade har jag som tur fått sett på andra sätt. :)

En mycket bra serie som TV3 visade ganska tidigt (omkring 1987) var "De mystiska guldstäderna", en mycket bra fransk-japansk serie från 1982. Jag skulle gärna vilja se serien på svenska någon gång alt. på franska eller japanska, den engelska dubbningen är verkligen inte den bästa dubbningen om man säger så. 

På tal om TV3 och de barnprogram som de visade ...
Jag har för mig att TV3 visade "Jorden runt med Willy Fog" omkring tidiga 90-talet (jag har nämligen för mig att jag har sett något avsnitt hemma hos min kusin som har haft TV3 i hela sitt liv), stämmer detta eller minns jag fel?   

Cadpig

Känner inte igen Willy Fog, tyvärr. Eller? Jag sökte just på Google bilder och tycker mig svagt känna igen vad jag ser, men jag kan inte ha sett mycket av den serien eftersom jag inte minns den mer än så.

Daniel Hofverberg

#5
Jag kommer mycket väl ihåg Jorden runt med Willy Fog, men jag är inte säker på om TV3 visade den (men det är mycket möjligt). Själv kommer jag mest ihåg serien från gamla goda (och sedan länge nedlagda) TCC.

Citat från: 10 or a 2-way skrivet 16 maj 2006 kl. 17:17:48
Power Rangers. Gick kanske inte på barntrean (minns inte???), men nostalgi är den.  :D
Jo, Power Rangers gick ursprungligen i Barntrean, under den tiden som serien visades i svenskdubbad form. Efter alla klagomål om hur fruktansvärt våldsam och olämplig serien var, flyttades den till efter barnprogrammen på helgförmiddagar, och övergick då till att visas i svensktextad originalversion. Men tydligen räckte inte det, för det kom fortfarande in så mycket klagomål att serien efter bara några månader lades ner helt och hållet... Jag tycks minnas att det var omkring 1994 - 1995, och sen dess har vi inte sett till den alls i Skandinavien - tråkigt, då det var en rätt vettig serie, som ju har gått i olika former i USA ända fram tills idag (nästan 600 avsnitt!).

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2006 kl. 12:12:26
Jag kommer mycket väl ihåg Jorden runt med Willy Fog, men jag är inte säker på om TV3 visade den (men det är mycket möjligt). Själv kommer jag mest ihåg serien från gamla goda (och sedan länge nedlagda) TCC.

Jag brukade också se "Jorden runt med Willy Fog" på TCC och någon annan kanal som jag tror var tysk.

Cadpig

Fler bra barntreanserier:

Cory Feldoes fantastiska resor
Rackarunge
Prinsessan Cissi
Ivanhoe
Bikermice from mars
Zonic



Soscla

Räknas Pirater i mörka vatten? För den var riktigt bra, jag såg den igen för några år sen på Nickelodeon eller Cartoon Network
Och är det någon mer som minns Ketchupvampyrerna? Den serien var lite...corny, men jag var tillräckligt ung för att acceptera allt  :P
It's so fluffy I'm gonna die!

PAAATE

Pirater I Mörka Vatten minns jag. Jag minns den som väldigt flummig. :S

Kan nån ta huvudhandlingen så jag minns nånting? :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Prins Ren får i uppdrag att finna tretton (jag tror det var tretton stycken) försvunna skatter (som liknar medaljonger och annat liknande) som tillsammans ska förhindra det mörka vattnet att "ta över" planeten Mer. Ren har även tre kompanjoner, Tula, Ioz och apfågeln Niddler (alla tre har i det förflutna tillhört den onda sidan) som hjälper honom. Självklart finns det även en ondskefull skurk vid namn Bloth som också är intresserad av de tretton försvunna skatterna och under seriens gång förekommer det även andra skurkar, somliga av dessa är också intresserade av skatterna och andra "utnyttjar" det mörka vattnet för egen vinst fast de brukar få betala ett stort pris i slutändan. 

Serien är ganska flummig på sina ställen, men ändå mycket underbar.Pirater i mörka vatten tillhör en av de få bra tecknade tv-serier som gjordes under 90-talet. 

Cadpig

Aaah, givetvis räknas Pirater i mörka vatten! Hade totalt glömt bort den pärlan. Den må vara mycket flummig men lika mörk och våldsam. En kanonserie helt enkelt.

Ketchupvampyrerna minns jag svagt. Inga namn, eller utseenden men den var okej.

Marcus

Jag minns att det gick en tecknad serie som hette Three Stooges på barntrean. Den var bra.

Cadpig

#13
Vad handlade den om?

Bob i flaskan rockade också, sjuk japansk serie om en idiotisk pojke som hittar en flaska med en ännu mer idiotisk ande i.
Serien hade ett förvånansvärt hjärtskärande slut då de båda vännerna mot sin vilja skiljs åt. Rörde mig till tårar.

Erika

#14
Three Stooges var en trio komiker som gjorde många filmer och på 60-talet (tror jag att det var) gjordes en tecknad tv-serie med dem i huvudrollerna.

Bob i flaskan har jag bara sett 4-5 avsnitt av (jag hade inte TV3 då så det blev bara när jag var borta hos någon som hade kanalen), men det lilla jag fick sett var faktiskt fruktansvärt roligt. Göran Berlander (Bobs svenska röst) rockar. 

Tre små spöken som visats i flera omgångar på Fox Kids/Jetix och även en del på TV3 gillar jag också. Särskilt när det handlade om Bulan.