Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Det är verkligen en skam att inte alla Don Bluths filmer har släppets  på dvd i sverige. Våra barn för förtjänar att se dessa underbara filmer.  Det är inte rätt att att många hans filmer är otillgängliga på svenska. Det här är något som måste ändras ! Dessa filmer MÅSTE släppas på svensk dvd ! (och helst Blu-ray också). En ny generation borde få se verk av en mästare av animation ! Dom är värda att ha tillgång till ALLA Don Bluth filmer ! Och det är säkerligen många som gärna vill se filmerna på svenska. Dessa filmer MÅSTE  göras tillgängliga på svenska på dvd och blu-ray !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

jimstrom

Instämmer till fullo, några filmer finns ju som bekant ute bla. Resan till Amerika och Landet för länge sedan, men jag vet inte om dom andra finns med sina svenska dubbningar.

Dubbningar i sig är väldigt bra utförda med stora namn i rolllistorna.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Jag instämmer fullständigt, och det är olyckligt att så pass många av Don Bluths filmer inte har släppts på DVD i Sverige; än mindre med de svenska dubbningarna. Ett problem är ju dock att Don Bluths eget produktionsbolag sedan länge gått i konkurs, och har heller aldrig distribuerat sina egna filmer. Följaktligen ägs och distribueras alla hans filmer av olika filmbolag (Metro-Goldwyn-Mayer, Warner Bros., Universal Pictures, m.fl.). I vissa fall är det inte ens samma företag som äger rättigheterna idag som gjorde det när filmerna gick upp på bio, plus att det i flera fall inte lär vara samma företag som äger rättigheterna till dubbningarna och själva filmerna, varför det säkert kan föreligga rättighetsproblem med de svenska dubbningarna i en del fall.

Om jag inte glömt bort någon är det följande filmer som Don Bluth regisserat som har dubbats till svenska men som inte finns tillgänglig på DVD med svenskt ljudspår:
Brisby och NIMHs hemlighet (1982) - Endast släppt på VHS samt visad på TV3 (i varsin dubbning)
Änglahund (1989) - Endast släppt på VHS
Rock-a-Doodle (1992) - Endast släppt på VHS
Tummelisa (1994) - Den första DVD-utgåvan hade svenskt tal, men den är sedan länge utgången och den senare nyutgåvan har av någon outgrundlig anledning svensk text men inte svenskt tal
Trollet i parken (1994) - Endast släppt på VHS
Pingvinen och lyckostenen (1995) - Endast släppt på VHS

Därutöver tillkommer Disneys kortfilm Min lilla åsna (The Small One) från 1978 som Don Bluth regisserade innan han lämnade Disney, som visserligen har släppts på DVD men som där är omdubbad och där den ursprungliga (och mer påkostade) biodubbningen bara släppts på VHS.

qnorsten

Håller helt med er om att det är väldigt tråkigt att så Don bluth filmer inte släppts på DVD på svenska.

Rock-a-Doodle är en av mina absoluta favoritfilmer när jag var yngre. Mitt VHS ex är nästan helt söndertittat.
Det mest udda är ju som sagt fallet med Tummelisa där den första utgåvan hade svenskt tal(jag har sökt länge efter den utan att lyckas hitta den någonstans). Upptäckte för några veckor sen att Tummelisa finns på Netflix, med svenskt tal(!) för er som vill se den igen i bra kvalité.


Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Jag har också letat efter den första DVD-utgåvan av Tummelisa i flera års tid utan framgång - den verkar väldigt svår att få tag i. Som du säger finns filmen på Netflix med svenskt tal, men åtminstone jag vill ändå ha den på DVD.

Netflix version saknar dock den svenska bildversionen från bio och VHS, och med all säkerhet lär ju även den första DVD-utgåvan bara ha engelsk bildversion.

Igthorn

En något off-topic fråga men hur funkar det där med Netflix egentligen? Finns det fler gamla svenskdubbade godingar ni sett där?


Men för att återknyta till ämnet. Håller med dig gstone. Jag har nog bara hittat Fievel 1 och 2 på DVD så här långt, osäkert om de ens finns i tryck längre. Brukar kika nere på loppiset här ibland som tar in diverse VHS.er (och DVD.er). Ett hett tips att kika på loppisar och typ Röda Korset, Myrornas osv.

Det är nog det säkraste för de filmer som inte kommit ut på DVD.

gstone

Jag skulle bra vilja säga hur glad jag är att av alla non-Disney teckand filmer som aldrig kommmit på vhs men inte på dvd med svenskt tal att svanprinsessn åtminstone kommit på dvd med svensk för den liksom Tummelisa har en mycket bra svensk dubbning och jag är mycket glad att alla kan få höra den
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle vilja hylla Don Bluth för att göra filmer som har samma kvalitet som Disney och så många av hans filmer har fått bra svenska dubbningar. Don Bluth är en mästare i sitt fället och stort tack går till dom bolag som  har skött dubbningarna av hans filmer för att gett en mycket bra produkt dom fästa gånger. Tack för att gett sverige Don Bluths filmer med  bra dubbnings kvalitet och tack Don Bluth för att ha skapat dessa filmer det är verkligen väldigt synd att inte mer av hans filmer finns på dvd med svensk tal.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2016 kl. 22:00:50
Jag skulle bra vilja säga hur glad jag är att av alla non-Disney teckand filmer som aldrig kommmit på vhs men inte på dvd med svenskt tal att svanprinsessn åtminstone kommit på dvd med svensk för den liksom Tummelisa har en mycket bra svensk dubbning och jag är mycket glad att alla kan få höra den
Det finns ingen anledning att starta nya trådar hur lättvindigt som helst, för något som faktiskt täcks in av befintliga trådar, så jag har sammanfogat din senaste tråd med din aningen äldre tråd om Don Bluth.

moviefan

#9
Vilka Bluth filmer har ni ? 

Jag har

Anastasia (Brittisk utgåva) svenskt tal finns med
A Troll In Central Park (Brittisk utgåva, med svensk text)
Tummelisa (Brittisk utgåva,svensk text)
Landet för längesedan
Resan Till Amerika
Visst gjorde Bluth Dragon`s Liar spelet ? Har ni spelat det ?

Alexander

#10
Har inte spelat Dragons Lair,  men har sett videor av spelet på Youtube. Föresten så är det just en Dragon Lairs film som Don Bluth just nu håller på att jobba med.
http://www.donbluth.com

Själv så har jag de här filmerna på DVD ( Alla svenska DVDer):
Anastasia ( Den gamla DVDn från 2001, där hon är klädd i sina fattiga traskläder och håller i "Tillsammans i Paris" medaljongen i handen. )
Tummelisa ( 2009 DVDn som endast innehåller svensk text.)
Fievel Resan till Amerika ( 2005 DVDn som även innehåller uppföljaren Fievel i vilda västern).
Landet för längesedan ( 2008 DVDn som även innehåller uppföljaren Landet för längesedan 2)

För övrigt så har jag även Landet för längesedan uppföljarna 6, 9, 10 och 11 på DVD också. Men jag ska snart skaffa Landet för länge sedan 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13 och 14. Men jag har sett alla dem filmerna innan på bl.a VHS och Youtube.

moviefan

#11
Citat från: Alexander skrivet 17 januari 2017 kl. 18:06:31
Har inte spelat Dragons Lair,  men har sett videor av spelet på Youtube. Föresten så är det just en Dragon Lairs film som Don Bluth just nu håller på att jobba med.
http://www.donbluth.com

Själv så har jag de här filmerna på DVD ( Alla svenska DVDer):
Anastasia ( Den gamla DVDn från 2001, där hon är klädd i sina fattiga traskläder och håller i "Tillsammans i Paris" medaljongen i handen. )
Tummelisa ( 2009 DVDn som endast innehåller svensk text.)
Fievel Resan till Amerika ( 2005 DVDn som även innehåller uppföljaren Fievel i vilda västern).
Landet för längesedan ( 2008 DVDn som även innehåller uppföljaren Landet för längesedan 2)

För övrigt så har jag även Landet för längesedan uppföljarna 6, 9, 10 och 11 på DVD också. Men jag ska snart skaffa Landet för länge sedan 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13 och 14. Men jag har sett alla dem filmerna innan på bl.a VHS och Youtube.

Jag gillar verkligen låtarna i Fievel filmerna. Mest Dreams To Dream från 2an. James Horners musik är otroligt bra i dessa.
Även intro sången i Pingvinen och Lyckostenen är fin. Tummelisa har fina sånger också.

moviefan


gstone

Citat från: moviefan skrivet 16 maj 2020 kl. 12:08:41
Har ni sett katten Banjo ?

Nej , men hört om den, Rösten till Scat katt är med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: moviefan skrivet 17 januari 2017 kl. 16:19:14
Vilka Bluth filmer har ni ? 

Jag har

Anastasia (Brittisk utgåva) svenskt tal finns med
A Troll In Central Park (Brittisk utgåva, med svensk text)
Tummelisa (Brittisk utgåva,svensk text)
Landet för längesedan
Resan Till Amerika
Visst gjorde Bluth Dragon`s Liar spelet ? Har ni spelat det ?

Jag har de flesta men mest digitalt så men har även en del på Vhs som Änglahund och så.  ;D