Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tips på sommarlovsmorgon-program

Startat av Jabberjaw, 6 juni 2018 kl. 14:39:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Har själv börjat se om "Det magiska huset" och tänkte kanske andra också vill se på gamla härliga kids adventures TV-serier med sommarlovsfeeling  ;D :) Alla dessa är riktigt bra enligt mig ge dom gärna en chans.



The Magician's House
https://www.youtube.com/watch?v=_QQs-sbcLyo
Spegel Spegel
https://www.youtube.com/watch?v=uA5kGwb9uIo
Sökandet efter Skattkammarön
https://www.youtube.com/watch?v=YhmnC0SPVTw
The Phoenix and the Carpet
https://www.youtube.com/watch?v=7KZP4TNsxZc
Secret Valley
https://www.youtube.com/watch?v=lNKnxWY4i5M
The New Lassie Adventures
https://www.youtube.com/watch?v=BVgo62m_zik


Jabberjaw

Citat från: Xfinger skrivet 16 juni 2018 kl. 07:13:40
"Till er som vill ha" menar du att du ger ut dom med svenskdubb till folk? :)
För dina länkar är ju flera engelska och ej hela avsnitt / säsonger!
Nostalgi delux, vilka minnen :D

Dom enda serierna jag har kompletta är
The Magician's House Sett med svensk textning , finns väl svensk dubb också om jag inte minns helt tokigt  ::)
Spegel Spegel Finns svensk dubbad men ses helst med svensk text
Sökandet efter Skattkammarön - Här finns bara svensk textning

De andra sökte jag bara upp på nätet. The New Lassie visades dock på Kanal 5 om jag minns rätt då jag alltid såg på den när jag var tidigt uppe hos mormor & morfar.  :) Så jag håller med detta är ren nostalgi i min bok.

Tecknade serier och filmer kan också kopplas tillbaka till uppväxten men ingenting slår dom gamla sommarlovsprogrammen/inslagen.

Varsågod

Tråden har rimligtvis inte skapats för att Jabberjaw vill lägg ner massor av tid på att skicka saker till folk gratis, även om Jabberjaw alldeles säkert är generös av sig. Ta det för den tipstråd det är.

Daniel Hofverberg

Icke desto mindre är ju dock rubriksättningen vilseledande, då majoriteten av de nämnda serierna (om inte alla) inte finns att tillgå på nätet med vare sig svenskt tal eller svensk text. Och även om somliga av oss är bra på engelska, så gäller det med all säkerhet inte alla. Dessutom skulle man ju kunna hävda att det per definition inte rör sig om sommarlovsmorgonprogram om inte programmen faktiskt återges i den form de gjorde när serierna sändes i Sverige...

Och jag håller med Xfinger att formuleringen "Till er som vill ha" knappast tyder på tips på YouTube-länkar på engelska...

Såvitt jag vet finns ingen av de nämnda serierna att tillgå med svenskt tal eller text på nätet i dagsläget. Spegel, spegel har SVT sänt ganska flitigt genom åren, så förr eller senare skulle jag tro att den dyker upp på Barnkanalen och SVT Play igen, men vid majoriteten av sändningarna har SVT Play tyvärr bara återgett serien i svenskdubbad form - visserligen har serien en bra och välgjord dubbning, men jag hade ändå velat få alternativet att se serien på engelska med svensk text; och det var ju så serien sändes när den en gång i tiden gick som sommarlovsprogram. Vid alla sändningar på Barnkanalen de senaste 7 - 8 åren har serien uteslutande sänts med svensk dubbning, men ett par gånger (senast för ett par år sedan) har serien ändå lagts upp på SVT Play i både dubbad version och textad originalversion.

Dessutom har SVT av någon outgrundlig anledning de senaste 15 åren enbart sänt säsong 1 av Spegel, spegel; och säsong 2 har mig veterligen heller inte dubbats till svenska. Nu har ju visserligen den andra säsongen inte så mycket med den första att göra, då det rör sig om helt nya rollfigurer och till största delen nya producenter och manusförfattare, men man hade ju ändå velat se även den säsongen som i Sverige senast sändes i början av 2000-talet i textad originalversion.

Varsågod

Man kan hitta mycket på detta forum som är otydligt formulerat och grammatiskt tveksamt. Om man nu ska ta sig för att detaljkritisera innehållet med avseende på hur något kan tolkas i förhållande till vad man ämnar uttrycka, finns många trådar att börja styra upp.

Apropå det så är ju inte heller Xfingers inlägg särdeles välformulerat. Jag tycker att Xfingers slutledning enligt "Eftersom du valt att länka till engelska serier i icke-komplett format måste ursprungsinlägget i sin bristfälliga utformning innebära att du ger bort aktuella serier med svensk dubbning gratis." är ett alltför långtgående antagande att göra utifrån innehållet i Jabberjaws inlägg.
Därför tyckte jag det var på sin plats att poängtera att detta näppeligen var Jabberjaws intention. Tråden har helt enkelt inte det syftet.

Jabberjaw

 :) Kan hålla med om att trådens namn/rubrik kan vara vilseledande, men när man väl läser innehållet i topic så förstår nog dom flesta att det bara handlar om en "tipstråd" mer än någon fildelningsvälgörenhet.

Har själv suttit i situationen med att jag velat hitta och se på gamla TV-serier som jag såg i min uppväxt, och när jag inte fann särskilt mycket beslutade jag mig för att börja köpa gamla VHS-kassetter och göra jobbet själv. Kom därefter in på en stängd torrent tracker som var väldigt trevlig  :-[ som tråkigt nog stängdes med kort varsel. Sedan dess har jag samlat och överfört hundratals band medan jag egentligen suttit och personligt spolat igenom tusentals VHS filmer för hitta det jag sökt i alla dessa år. Så det tar för mycket tid och energi att sitta och ladda upp saker på min internetlina dagligen till olika personer som frågar någon enstaka gång om serier. Största anledningen till varför ingen orkar bry sig om dessa kommentarer tror jag efter min egen åsikt är att alla som frågar gör det på ett så otacksamt sätt,  "Lägg upp hela säsongen av..." som exempel på kommentarer jag ibland får i pm på youtube.

Den här tråden var mer tänkt som ett flashback-nostalgi  ::) för åtmindstonde för mig så gav dessa serierna väldigt mycket i min uppväxt och minns hur jag satt fastklistrad och såg på både Spegel Spegel och Sökandet efter skattkammarön på SVT.

Dom allra flesta går att hitta ganska lätt bara man söker runt lite och är medveten om att Google inte är den enda och bästa sökmotorn för material som är copyrighted.  :) *hint hint*

Daniel Hofverberg

Eftersom vi alla är överens om att trådens rubrik är vilseledande, så har jag döpt om den till något som bättre överensstämmer med avsikten.