Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

SuperTed

Startat av quintero.barcelona, 7 oktober 2013 kl. 17:47:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: quintero.barcelona skrivet  9 oktober 2013 kl. 22:09:24
Så både Superted and the magic word och Superted and trouble in space va alltså lika som dina?
Offan men då har jag ju part 2 på bägge ändå?
Min SuperTed and Trouble in Space var helt identisk med din. Min SuperTed and the Magic Word har alltså med individuella för- och eftertexter, plus att Part 2 inleds med resumé av vad som hände i Part 1. Om jag förstått saken rätt verkar det väl saknas på ditt ex, men förutom det verkar du ha hela avsnitten.

Har ditt ex av SuperTed - Tidernas hjälte alltså inte med öppningsvinjett och sluttexter på varenda avsnitt, som på mitt exemplar? På mitt ex inleds också varje avsnitt med TV-bolagets interna produktionsskylt med titel, avsnittsnummer, längd, o.s.v. som visas i 5 sekunder och räknar ner. Finns det med på ditt?

quintero.barcelona

Hallå igen!


Har hittat en Dvd spelare med inbyggd vhs där man kan föra över vhs till dvd.
Om jag köper den, kan man då lägga in skivan i datorn och sedan skicka till dig?
Tänkte då på det där Superted-avsnittet som du saknade så man senare kan få ett ex med hela serien ;)


Mvh Dennis

Daniel Hofverberg

Ja, är det en inspelningsbar DVD med inbyggd VHS fungerar det alldeles utmärkt. Detsamma gäller om du har en separat inspelningsbar DVD (utan VHS), och kan ansluta den till en VHS-video via en vanlig hederlig SCART-kabel. Det krävs ingen större teknisk kunskap, utan fungerar bra så länge du har en videobandspelare som fungerar. Vilket som går utmärkt att göra.

Enda risken är ifall VHS-kassetten är kopieringsskyddad (så kallad Macrovision) - då fungerar det inte att föra över rakt av från VHS till DVD, utan det behövs någon form av "bildförbättrare" som kan filtrera bort kopieringsskyddet. Då blir det mer omständligt. Mina VHS-kassetter med SuperTed är dock inte kopieringsskyddade, och bland de här företagen var det sällsynt med kopieringsskydd (det är främst Disney och till viss del Warner Bros. som använt sig av sådant på VHS), så risken bör vara väldigt liten att just den här kassetten skulle vara kopieringsskyddad. Jag kan faktiskt inte minnas att jag stött på en enda VHS-film från vare sig Trefa Video eller Collage Entertainment som haft kopieringsskydd.

quintero.barcelona

Jag ska kolla runt lite och kolla vad marknaden erbjuder. Detta är väl det enklaste om man bara vill få över banden till dvd. Sen så har jag ju hört talas om dem här programmen som finns till datorn där man kan förbättra bilden, göra egna menyer, kapitel osv...


Hur gör du? Det skulle vara intressant att få veta...


Mvh Dennis

Daniel Hofverberg

Om du har en relativt snabb dator är så kallade video grabbers ett annat alternativ, som man vanligtvis ansluter till datorn via USB och kopplar VHS-videon till den. Nackdelen är att datorn måste vara snabb om det inte ska bli hopp/avbrott, och dessutom kan det bli lite bökigare. Fördelen är att man kan välja format och bitrate/kvalitet på ett friare sätt, plus att man förstås får in det i datorn på en gång.

Själv använder jag en inspelningsbar DVD-spelare - en enkel och lite äldre modell utan hårddisk (d.v.s. enbart inspelning på DVD). Utan hårddisk är de hyfsat billiga, och jag ser inga större behov av hårddisk där. Den har jag kopplad till en extern VHS-video via SCART, och jag har även bildförbättrare för att få bort kopieringsskydd vid behov. Vanligtvis spelar jag in på DVD+RW-skivor (återinspelningsbara), som jag därefter läser in till datorn. På datorn brukar jag ganska ofta göra egna menyer och en mer avancerad DVD-authoring, för att det ska se proffsigare ut. För det ändamålet använder jag DVD-Lab Pro; ett kanadensiskt (halv)proffsprogram för DVD-authoring som tyvärr inte uppdaterats på ett tag men som jag tycker fungerar ypperligt - det är avancerat, samtidigt som det är någorlunda lättanvänt.

När det gäller SuperTed synkar jag alltså allting till DVD-bild, vilket innebär att jag alltså bara tar det svenska ljudet från VHS och "leker med det" medan jag för bilden använder orörd DVD-bild från den australiensiska DVD-boxen med serien. Det är väldigt tidsödande, men gör alltså att man får bild som är bättre än VHS-kvalitet och dessutom kan få med engelskt ljud (tyvärr har DVD-boxen dock inte med det ursprungliga kymriska originalljudet). Även där gör jag den slutgiltiga DVD:n i DVD-Lab Pro.

quintero.barcelona

Nu ligger Superted 3 ute på tradera... dock vet jag inte vilken version då det tycks vara lite huller om buller med utgåvorna av samma film. Ska införskaffa mig en inspelningsbar dvd här nu kring jul så jag kan skicka "Superted and the gold mine" till dig!


Mvh Dennis Q

Daniel Hofverberg

Det låter bra. Och tack för tipset om Tradera-auktionen - jag har lagt bud på den och vunnit, så får vi se om det råkar vara rätt version av SuperTed 3.

paddington90


gorehound

Citat från: paddington90 skrivet 27 februari 2015 kl. 13:51:05
vilken kassett är detta tro



Kanal 10's utgåva av den första kassetten från Trefa :)

gorehound

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2013 kl. 00:35:19
Det låter bra. Och tack för tipset om Tradera-auktionen - jag har lagt bud på den och vunnit, så får vi se om det råkar vara rätt version av SuperTed 3.
Hej, väldigt sent svar här
Fann du avsnittet på Superted 3 kassetten?

Kan man även få ta del av dina DVD versioner med svenskt tal? :)