Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Svagt minne av tecknad Star Wars serie.

Startat av erpan85, 21 mars 2008 kl. 19:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erpan85

Hej!
Har för mig att jag hyrde star wars tecknat på vhs runt 90-talets början. Vet inte om det var flera avsnitt i en serie eller bara en film. Är detta något ni känner igen och minns för det existerar ju inga spår av det idag?

Med vänliga hälsningar // Erik

Erika

Det var nog "Ewoks" eller "Droids" som du såg. Svensk Filmindustri släppte 6 filmer med avsnitt från "Ewoks" och en film med avsnitt från "Droids".

Båda tv-serierna har även visats på tv, båda gick på Filmnet omkring 1993, och lite senare (ungefär 1995) visade TV4 några avsnitt av "Ewoks".

erpan85

Var nog droids. Kommer ihåg att Luke Skywalker var med i alla fall.

Elios

Undrar om denna serie går att se någonstans. Har alltid velat se dessa Ewoks och Droids. Men dubbades någonsin dem?
Likaså undrar jag lite över den tecknade Star Wars serien som gick på Cartoon Network allt för inte så länge sedan? Vilka gjorde rösterna där?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 15 februari 2020 kl. 09:35:59
Undrar om denna serie går att se någonstans. Har alltid velat se dessa Ewoks och Droids. Men dubbades någonsin dem?
Ja, både Ewokerna och Droiderna dubbades till svenska. Båda serierna sändes på FilmNet i sin helhet med svensk dubbning - om jag inte minns fel dubbades Ewokerna av Eurotroll, medan Droiderna dubbades av Hasse Jonssons dåvarande företag TuF Studio.

En del avsnitt av båda serierna släpptes också på VHS av Svensk Filmindustri med en helt annan dubbning. Om jag inte minns fel släpptes 24 av de 26 avsnitten av Ewokerna på VHS med en annan dubbning av KM Studio, medan det av Droiderna bara var 4 avsnitt (av 13) som släpptes ihopklippta på VHS (även den dubbad av KM Studio).

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2020 kl. 19:44:04
Ja, både Ewokerna och Droiderna dubbades till svenska. Båda serierna sändes på FilmNet i sin helhet med svensk dubbning - om jag inte minns fel dubbades Ewokerna av Eurotroll, medan Droiderna dubbades av Hasse Jonssons dåvarande företag TuF Studio.

En del avsnitt av båda serierna släpptes också på VHS av Svensk Filmindustri med en helt annan dubbning. Om jag inte minns fel släpptes 24 av de 26 avsnitten av Ewokerna på VHS med en annan dubbning av KM Studio, medan det av Droiderna bara var 4 avsnitt (av 13) som släpptes ihopklippta på VHS (även den dubbad av KM Studio).

Dyker några av karaktärerna från båda serierna upp i den andra om du fattar vad jag menar? Jag vet att dem hänger ihop men utspelar dem sig samtidigt och är det samma distributör?^^

MoonFace

Detta låter ju riktigt intressant!

Är det möjligtvis någon som sitter på alla avsnitt av droids och ewokerna på Svenska?

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 09:08:42Detta låter ju riktigt intressant!

Är det möjligtvis någon som sitter på alla avsnitt av droids och ewokerna på Svenska?
Jag har alla avsnitt av Droiderna med FilmNet-dubben, som alltså Hasse Jonssons gamla företag TuF Studio utförde; mest troligt på uppdrag av Eurotroll (Eurotroll hyrde ju in sig i FilmNets lokaler på den tiden, så därför var det ju naturligt att till stora delar anlita dem). Av VHS-dubben har jag en VHS-film, vet inte om det släppts fler än så eller inte...?

Av Ewokerna har jag alla eller åtminstone nästan alla avsnitt med Eurotrolls TV-dubb (FilmNet), och jag tror även att jag ska ha VHS-dubben av KM Studio. Jag ska dubbelkolla med mina anteckningar när jag har möjlighet, för att vara helt säker på vad jag har och inte har. :)

MoonFace

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2023 kl. 09:25:22Jag har alla avsnitt av Droiderna med FilmNet-dubben, som alltså Hasse Jonssons gamla företag TuF Studio utförde; mest troligt på uppdrag av Eurotroll (Eurotroll hyrde ju in sig i FilmNets lokaler på den tiden, så därför var det ju naturligt att till stora delar anlita dem). Av VHS-dubben har jag en VHS-film, vet inte om det släppts fler än så eller inte...?

Av Ewokerna har jag alla eller åtminstone nästan alla avsnitt med Eurotrolls TV-dubb (FilmNet), och jag tror även att jag ska ha VHS-dubben av KM Studio. Jag ska dubbelkolla med mina anteckningar när jag har möjlighet, för att vara helt säker på vad jag har och inte har. :)
Du är lika fantastisk som vanligt Daniel! :D
Är förmodligen TV-dubben som är mest intressant!
Jag har börjat plöja igenom en hel del Star Wars på sista tiden genom att försöka se igenom allt!
Först tänkte jag se Droiderna på Engelska. Men när jag fick lära mig att det finns på Svenska ångrade jag mig och skulle se väldigt fram emot att kunna se den på svenska om möjligt!
Självklart är Ewokerna också välidgt intressant (Om TV-Dubb avsnitt saknas skulle jag nog säkerligen kunna se en omdubb på avnsitten :D)


Disney plus:
Vet vi något om hur det ser ut med Svenska på dessa?:
"Carvan of courage" 1984 - live action
"Ewokes the battle for Endor 1985 - live action
1978

(förmodar att detta inte dubbats?)

Daniel Rapp

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2023 kl. 09:25:22Jag har alla avsnitt av Droiderna med FilmNet-dubben, som alltså Hasse Jonssons gamla företag TuF Studio utförde; mest troligt på uppdrag av Eurotroll (Eurotroll hyrde ju in sig i FilmNets lokaler på den tiden, så därför var det ju naturligt att till stora delar anlita dem). Av VHS-dubben har jag en VHS-film, vet inte om det släppts fler än så eller inte...?

Av Ewokerna har jag alla eller åtminstone nästan alla avsnitt med Eurotrolls TV-dubb (FilmNet), och jag tror även att jag ska ha VHS-dubben av KM Studio. Jag ska dubbelkolla med mina anteckningar när jag har möjlighet, för att vara helt säker på vad jag har och inte har. :)
Hej.
Finns det möjlighet att du kan lägga ut eller föra över Ewokerna till usb eller liknande. Älskade den serien som barn.
Mvh Daniel 

salle

Citat från: MoonFace skrivet 17 februari 2023 kl. 18:30:47Du är lika fantastisk som vanligt Daniel! :D
Är förmodligen TV-dubben som är mest intressant!
Jag har börjat plöja igenom en hel del Star Wars på sista tiden genom att försöka se igenom allt!
Först tänkte jag se Droiderna på Engelska. Men när jag fick lära mig att det finns på Svenska ångrade jag mig och skulle se väldigt fram emot att kunna se den på svenska om möjligt!
Självklart är Ewokerna också välidgt intressant (Om TV-Dubb avsnitt saknas skulle jag nog säkerligen kunna se en omdubb på avnsitten :D)


Disney plus:
Vet vi något om hur det ser ut med Svenska på dessa?:
"Carvan of courage" 1984 - live action
"Ewokes the battle for Endor 1985 - live action
1978

(förmodar att detta inte dubbats?)
Caravan of courage har en svensk narration på vhs i början och på något enstaka ställe mitt i filmen.

MoonFace

Citat från: salle skrivet 11 augusti 2023 kl. 13:17:54Caravan of courage har en svensk narration på vhs i början och på något enstaka ställe mitt i filmen.
Stort tack för informationen Salle!
Du är fantastisk!
En Daniel 2! :D

salle

Citat från: MoonFace skrivet 11 augusti 2023 kl. 13:29:05Stort tack för informationen Salle!
Du är fantastisk!
En Daniel 2! :D
Tack för utmärkelsen, men jag tror nog att det finns många andra som kvalificerar sig till den långt före jag själv  ;)

MoonFace

Citat från: salle skrivet 11 augusti 2023 kl. 13:42:05Tack för utmärkelsen, men jag tror nog att det finns många andra som kvalificerar sig till den långt före jag själv  ;)
Du är hjälpsam och snäll! Det är det enda man behöver vara ;)
Samt kunnig såååå Daniel2! :D ha en fantastisk Fredag Salle!