Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Serverhaveri och serverflytt av Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 19 april 2014 kl. 10:21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Under fredagsförmiddagen uppstod tydligen ett stort serverhaveri i serverhallen i USA, och personalen tvingades flytta bl.a. Dubbningshemsidan till en helt ny server under fredagen. Den nya servern ska vara snabbare än den förra, men kör en ny version av PHP och delvis andra programvaror.

Det här har tyvärr ställt till med en del problem, då Dubbningshemsidans kod är anpassad för äldre versioner av PHP. Jag har nu löst en del av problemen, men det finns säkerligen fler fall så jag uppskattar om alla hör av sig om ni hittar sidor som ger felmeddelanden eller inte fungerar som de ska.

Under delar av gårdagen fungerade heller inte forumet, på grund av att den nya servern har andra sökvägar än den äldre och därför inte fungerade rakt av. Igår kväll ändrade jag de sökvägar jag kunnat hitta, och förhoppningsvis ska forumet fungera felfritt nu. Även där kan dock konstigheter inträffade, så håll ögonen öppna.

Till sist fungerar ännu inte e-posten, utan jag kommer inte längre åt att kolla den vanliga mailen. Jag har pratat med serveradministratören som håller på att felsöka problemet, men jag vet ännu inte när den kommer att fungera. Jag är i dagsläget osäker huruvida e-posten faktiskt levereras och jag bara inte kan se den, eller om den överhuvudtaget inte kommer fram. Tills jag vet mer rekommenderar jag därför att ni kontaktar mig på min privata adress d .

TonyTonka

Så det är därför som forumet ser så skumt ut? Jag som trodde att det berodde på min iPad, men när jag loggade in på datorn så var allt lika konstigt.

Förlåt mig, jag är inte så insatt, men vad innebär "flytta till ny server" egentligen? ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

För mig ser forumet normalt ut sedan igår afton. Vad är det som ser skumt ut för dig?

Webbhotellet har varit tvungen att flytta sajten till en ny dator (server) i en helt annan serverhall, och jag tror t.o.m. att den är flyttad till en ny stad.

Fördelen med flytten är dock att serverklockan verkar ha blivit normal igen; i alla fall än så länge.

TonyTonka

Det ser ut som på skärmdumpen jag bifogar. Tilläggas kan att samtliga andra hemsidor jag besökt idag (Samt igår) inte alls är märkliga. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Aha! Nu förstår jag. Jag hade bara kommit ihåg att korrigera standardtemat, och jag ser att du använder ett annat tema på forumet. Det är därför som det ser konstigt ut för dig men normalt för de flesta andra.

Nu har jag åtgärdat det, och forumet ska återigen se normalt ut.