Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem gör Tintin bäst?

Startat av TonyTonka, 7 februari 2011 kl. 22:07:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vem är den bästa svenska rösten till tintin?

Thomas Bolme
8 (61.5%)
Mats Qviström
3 (23.1%)
Jacob Hård
0 (0%)
Jonas Bergström
0 (0%)
Jesper Adefelt
2 (15.4%)
Annan
0 (0%)

Antal personer som röstat: 13

Guzzo

Bolme som Tintin är odödlig. När de dubbade senaste filmen så blev han inte ens tillfrågad att göra Tintin, Vilket jag anser är skandal.

TonyTonka

Citat från: Guzzo skrivet 22 juni 2012 kl. 09:37:48
Bolme som Tintin är odödlig. När de dubbade senaste filmen så blev han inte ens tillfrågad att göra Tintin, Vilket jag anser är skandal.
Jag är inte säker på om han fortfarande skulle kunna passa som Tintin, men om han gör det så tycker jag att han kunde vara värd att tillfråga. Men som sagt är det ganska lång tid sedan han gjorde Tintin. När gjorde han förresten Tintin för sista gången?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 22 juni 2012 kl. 12:00:33
När gjorde han förresten Tintin för sista gången?
Sista gången Tomas Bolme spelade Tintin i någon dubbning (film eller serie) var mig veterligen 1973 (Tintin i hajsjön). Efter det har han dock medverkat som Tintin på CD-skivor och kassettband - de har jag inte hundraprocentig koll på, men jag tror att de sista skivorna/kassetterna med Tomas kom ut runt 1986 - 1987.

Jag har också varit väldigt förtjust i Tomas Bolme som Tintin, men ärligt talat tror jag inte att han fortfarande skulle kunna göra rollen rättvisa. Han är nog helt enkelt för gammal nu, och redan på 1970-talet var det tveksamt om han kunde passera som tonåring (som Tintin trots allt bör föreställa).

Nuförtiden är det ju också ganska vanligt att rösterna i storfilmer (även från andra bolag än Disney) måste godkännas av filmbolagen i USA, och jag tror ärligt talat inte det finns minsta lilla chans att Tomas skulle bli godkänd i dagens läge.

Lilla My

Nej, Bolme hade inte haft en chans idag. Däremot är hans röst den ultimata för den gamla serien (som jag älskar tusenfalt mer än den "nya" kanadensiska) där hans röst är precis så som jag hade föreställt mig Tintin. Lite mörk kanske, men det har jag vant av mig för längesedan.

Experten

#19
Njae...

JörgenS

Det är väl Kjell Bergqvist som är Tintin i skivversionen av "Tintin och hajsjön" från 70-talet, om jag inte har helt fel.

carlsson

Det där med Hajsjön tycker jag är intressant. På LP-skivan står bara Kjell Bergqvists namn med, men på DVD-utgåvan är Tomas Bolme tydligt angiven som Tintin. De bägge rösterna är rätt snarlika, men om man lyssnar noga på LP-skivan hör man skillnaden mellan Bergqvists berättar-Tintin och Bolmes replik-Tintin från filmen. Jag har funderat om detta var av rättighetsskäl, att Tomas Bolme tillhörde ett annat produktion/skivbolag (?!) så det gick för sig att han medverkade i filmen, men på skivan måste de ta in någon annan som fyller ut handlingen. Eller så var det så enkelt att Tomas Bolme inte hade tid att göra påläggen för skivupptagningen.

Elios

Fattar inte hur Jacob Hård kunnat spela Tintin. Men denna ska också flyttas.