Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hanna-Barbera

Startat av TonyTonka, 9 november 2008 kl. 15:34:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna i dessa Hannah-Barbera serier?

Hong kong Phooey
Snagglepuss
Top Cat
Wally Gator
Pixie & Dixie
Kapten Mossa
Huckbecky Hound
Dastaley & Muttley
Wacky Racers

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet  9 november 2008 kl. 15:34:14
Vilka gör rösterna i dessa Hannah-Barbera serier?

Hong kong Phooey

Ingen aning.

Citat
Snagglepuss

Jag tror det ska finnas ett par olika dubbningar av den här tv-serien, en av Videobolaget och en annan av Media Dubb. Kan finnas fler. I vilket fall som helst, kommer jag bara ihåg att Dick Eriksson spelade Snagglepuss i Media Dubbs dubbning.
Citat
Top Cat
Den här finns det också flera olika dubbningar av, men jag har bara sett Media Dubbs version. Om jag inte minns helt fel var det dessa personer som medverkade:

Per Sandborgh
Peter Sjöquist
Charlie Elvegård
Steve Kratz
Mattias Knave
Malin Berghagen
Tommy Nilsson
m.fl.

Citat
Pixie & Dixie

Här minns jag bara en gammal Videobolaget-dubb med bl.a. Staffan Hallerstam, Olav F. Andersen och Fredrik Dolk. Är det någon som vet om det finns någon mer dubb?

Citat
Kapten Mossa

Jag antar att du menar Captain Caveman här? Jag vet inte om hans soloserie någonsin dubbades till svenska, men han var ju bifigur i ett par Flinta-serier som dubbades till svenska, fast jag minns inte så mycket av de dubbningarna.
Citat
Huckbecky Hound

Jag kommer ihåg att Per Sandborgh spelade Huckleberry Hound i Media Dubbs dubbning av tv-serien, men mer än så kommer jag inte ihåg.
Citat
Dastaley & Muttley

Johan Hedenberg spelade Dick Dastardly och Peter Sjöquist spelade Klunk i Media Dubbs dubbning. Jag kommer inte ihåg vem som spelade Zilly. Jag har också för mig att Susanne Barklund var med i några avsnitt.

Mikael Roupé spelade Dick Dastardly (omdöpt till Urban Usling) och Thomas Engelbrektsson spelade Zilly (eller Dum-Dum som karaktären fick heta  ::)) i Sun Studios dubb. Det är allt jag vet (och vill veta) om den dubben.
Citat
Wacky Racers

Jag kommer ihåg att Sun Studio dubbade tv-serien när den visades på Cartoon Network för en massa år sedan, men jag kommer knappt ihåg några röster. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  9 november 2008 kl. 18:19:12
Pixie och Dixie
Här minns jag bara en gammal Videobolaget-dubb med bl.a. Staffan Hallerstam, Olav F. Andersen och Fredrik Dolk. Är det någon som vet om det finns någon mer dubb?
Av Pixie & Dixie kommer jag bara ihåg ett par avsnitt som fanns med på VHS-filmen Hanna-Barberas personliga favoriter - Animal Follies. De var dubbade där, men det fanns inte utsatt några dubbcredits. Min personliga gissning är dock att dessa gjordes av Videobolaget. Är det den dubbningen du syftar på, eller har kortfilmerna med Pixie & Dixie också använts i andra sammanhang i Sverige? Jag kan i alla fall inte minnas att serien någonsin visats på TV...

Citat från: Erika skrivet  9 november 2008 kl. 18:19:12
Kapten Mossa
Jag antar att du menar Captain Caveman här? Jag vet inte om hans soloserie någonsin dubbades till svenska, men han var ju bifigur i ett par Flinta-serier som dubbades till svenska, fast jag minns inte så mycket av de dubbningarna.
Ja, Captain Caveman har faktiskt dubbats till svenska, och den svenska titeln var Kapten Mossa. Avsnitten gick på TV3 för en massa år sen som del av Barntrean, men det var väldigt kortvarigt och jag minns bara att det gick i några månader. Tråkigt, för det var en riktigt trevlig serie. Den bör i alla fall ha varit dubbad av Mediadubb International, men jag minns ingenting om röster eller om det ens stod utsatt dubbcredits på de sändningarna.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2008 kl. 00:12:55
Av Pixie & Dixie kommer jag bara ihåg ett par avsnitt som fanns med på VHS-filmen Hanna-Barberas personliga favoriter - Animal Follies. De var dubbade där, men det fanns inte utsatt några dubbcredits. Min personliga gissning är dock att dessa gjordes av Videobolaget. Är det den dubbningen du syftar på, eller har kortfilmerna med Pixie & Dixie också använts i andra sammanhang i Sverige? Jag kan i alla fall inte minnas att serien någonsin visats på TV...

Jag vet att det visades kortfilmer med Pixie & Dixie på Cartoon Network på den tiden då de visade mycket Hanna Barbera-material.Jag minns dock inte säkert om kortfilmerna var dubbade eller ej.

Citat
Ja, Captain Caveman har faktiskt dubbats till svenska, och den svenska titeln var Kapten Mossa. Avsnitten gick på TV3 för en massa år sen som del av Barntrean, men det var väldigt kortvarigt och jag minns bara att det gick i några månader. Tråkigt, för det var en riktigt trevlig serie. Den bör i alla fall ha varit dubbad av Mediadubb International, men jag minns ingenting om röster eller om det ens stod utsatt dubbcredits på de sändningarna.


Kallades inte Captain Caveman för Kapten Grotta i något sammanhang ?

Erika

Jo, det var de där svenskdubbade "Pixie och Dixie"-avsnitten från "Hanna-Barberas personliga favoriter -Animal Follies" jag syftade på. 

Daniel Hofverberg

ddubbning: Nu när du säger det, så har jag ett svagt minne av att Pixie & Dixie gick på Cartoon Network i kanalens barndom. Men om jag inte minns fel, så tror jag att de bara var odubbade.

Citat från: ddubbning skrivet 10 november 2008 kl. 00:19:26
Kallades inte Captain Caveman för Kapten Grotta i något sammanhang ?
Kapten Grotta låter onekligen bekant, men jag har ingen aning om i vilket sammanhang det använts. Det är i alla fall definitivt inte från vare sig Mediadubbs dubbning av den fristående serien Captain Caveman eller från Sportfånarna (Scooby's All Star Laugh-a-lympics) där karaktären också medverkade.

ddubbning

#6
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2008 kl. 14:51:07
ddubbning: Nu när du säger det, så har jag ett svagt minne av att Pixie & Dixie gick på Cartoon Network i kanalens barndom. Men om jag inte minns fel, så tror jag att de bara var odubbade.
Ja, de kan mycket väl ha varit odubbade.Det stämmer också att det var i Cartoon Networks barndom kortfilmerna förekom. På den tiden visades som sagt mycket Hanna Barbera-material. Jag ser visserligen inte så mycket på kanalen numera, men de verkar inte alls visa mycket sådant material nu, förutom då Scooby-Doo som ju alltid har förekommit på kanalen i någon form.

Citat
Kapten Grotta låter onekligen bekant, men jag har ingen aning om i vilket sammanhang det använts. Det är i alla fall definitivt inte från vare sig Mediadubbs dubbning av den fristående serien Captain Caveman eller från Sportfånarna (Scooby's All Star Laugh-a-lympics) där karaktären också medverkade.


Jag tror att namnet Kapten Grotta förekom i någon serie där figuren ifråga medverkade som en av flera figurer.Om det inte var Sportfånarna var det kanske i någon annan serie. Namnet kan dock möjligen ha använts även i andra sammanhang där figuren förekommit.

TonyTonka

Enligt Mikael Roupé spelar dessa i SunStudio-köpenhamn dubbningen

Urban Usling (Dick Dastarley) - Mikael Roupé
Klunk - Stefan Frelander
Dum-Dum (Zilly) - Thomas Engelbrektsson
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Här är ett röstprov på Huckleberry Hounds röst i Musicservice-videofilmen Huckleberry Hound - Huck från Paris. Någon som vet vem rösten är? Påminner lite om Stig Engström även fast jag har hört att Fredrik Dolk ska göra rösten.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Jag tycker det låter som Sten Carlberg.

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet  1 oktober 2012 kl. 18:10:11
Jag tycker det låter som Sten Carlberg.

Medverkade han i Videobolagets dubbningar? (Och ja, jag vet att det inte är säkert att det var Videobolaget som dubbade)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: Tonytonka skrivet  1 oktober 2012 kl. 18:19:36
Medverkade han i Videobolagets dubbningar? (Och ja, jag vet att det inte är säkert att det var Videobolaget som dubbade)

Inte vad jag kan komma ihåg. Däremot brukade han medverka i Mediahuset/KM Studios dubbningar och sedan tror jag han även medverkade i någon enstaka SVT-dubbning.

TonyTonka

En sak till jag undrar, har Jonny Quest dubbats? Alltså Hannah Barbera serien från 1964.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag är inte 100% säker, men jag tror inte att originalserien från 1964 har dubbats till svenska. Jonny Quest visades flitigt på Cartoon Network under kanalens barndom (första halvan av 1990-talet), men jag har ett svagt minne av att den då var i otextad och odubbad originalversion även om jag inte minns med säkerhet.

Däremot har ju Hanna-Barberas nyare serie The Real Adventures of Jonny Quest från 1996 som bekant dubbats till svenska. Den gjordes av Eurotroll för TV4.

TonyTonka

Jag tar upp detta gamla ämnet igen då jag läste under Skådespelarindex att Andreas Nilsson spelat Huckleberry Hound i en dubbning gjord av Lasse Svensson/Media Dubb.  När kan den ha använts?

Jag såg också där nere att jag frågat om Jonny Quest, jag bara undrade om någon har koll på vilken Jonny Quest serie som förekommer på videoutgåvan i serien "Hannah-Barberas personliga favoriter" ?

Sedan undrar jag om någon vet vem som spelade Zilly i Dastardly och Muttley (Dubbningen som åsyftas är den där Johan Hedenberg spelar titelrollen).

Slutligen undrar jag om någon känner till något om rösterna i Musicservices videoutgåvor av Dastardly och Muttley (videotiteln är Hunden Mudde)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D