Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fråga angående Santa's Workshop - Silly Symphonies?

Startat av erpan85, 3 februari 2008 kl. 13:07:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erpan85

Hej!
Undrar om Santa's Workshop ingår på utgåvan Disney Treasures - Silly symphonies (2-disc)?

MvH//Erik Larsson

ddubbning


erpan85


Daniel Hofverberg

#3
Den finns inte med på den första Walt Disney Treasures - Silly Symphonies, den enda som släppts i Sverige. Den finns bara med på den nyare boxen More Silly Symphonies, som hittills bara har släppts som region 1 i USA och Kanada. Vill du ha tag i den, så får du alltså importera från utlandet (och måste ha en regionsfri DVD-spelare).

Den boxen släpptes i december 2006 i USA. Såvitt jag vet är den numera utgången, men dessbättre finns den fortfarande kvar hos en del näthandlare (exempelvis danska Axel Music) till acceptabla priser.

erpan85

#4
Ok tack! Förresten nån som har den och tycker den är värd att köpa?

Frågor:
1. Är det nån som vet om Walt Disney Treasures - complete goofy kommer släppas i sverige?
2. Kommer Donald chronological volume 3 att komma i sverige om ej spelar det så stor roll för upplevelsen utan text om man skulle importera r1:an?

ddubbning

Citat från: erpan85 skrivet  3 februari 2008 kl. 13:59:31
Okej, den finns inte utgiven här i sverige?

Nej, som redan sagts så finns den inte i Sverige, utan måste importeras.

Anders M Olsson

Citat från: erpan85 skrivet  3 februari 2008 kl. 16:30:44Frågor:
1. Är det nån som vet om Walt Disney Treasures - complete goofy kommer släppas i sverige?
2. Kommer Donald chronological volume 3 att komma i sverige om ej spelar det så stor roll för upplevelsen utan text om man skulle importera r1:an?

1. Det finns inget som tyder på att någon sådan utgåva skulle vara på gång inom den närmaste tiden. Men man vet aldrig med Disney. De kan förneka ihärdigt att en viss utgåva är planerad, och så kommer den plötsligt i alla fall.
2. Även om ingenting har annonserats tror jag personligen att Chronological Donald volume 3 kan komma i svensk utgåva inom något års tid.
Helt utan text blir man inte även om man väljer de amerikanska utgåvorna. Det finns ju alltid engelsk text för hörselskadade. Det klarar man sig långt på när Kalle kvackar som värst.

Daniel Hofverberg

Jag tror precis som Anders att volym 3 av Chronological Donald lär släppas i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är nog mindre sannolikt med The Complete Goofy, även om jag hoppas att även den släpps; i synnerhet i och med att den amerikanska region 1-utgåvan är utgången sedan länge och brukar vara svindyr att få tag i begagnad.

Och alla Walt Disney Treasures-boxarna har som sagt engelsk text för hörselskadade, vilket jag tycker är mycket värdefullt - detta trots att det inte står något om textning på omslagen. Disney/Buena Vista verkar ha som princip att alla deras DVD-utgåvor i världen alltid har engelsk text för hörselskadade, vare sig det står utsatt eller inte. Mycket trevlig inställning, jag önskar att detsamma kunde gälla en del andra region 1-distributörer...

Citat från: erpan85 skrivet  3 februari 2008 kl. 16:30:44
Ok tack! Förresten nån som har den och tycker den är värd att köpa?
Jag har More Silly Symphonies, och jag tycker absolut den är köpvärd - det gäller faktiskt nästan alla Walt Disney Treasures-boxar. Jag har köpt nästan alla utom de från den första omgången, som hann bli utgångna redan innan jag skaffade DVD-spelare, och nästan alla är intressanta på ett eller annat sätt. Men ska du köpa More Silly Symphonies i region 1, så rekommenderar jag att du slår till snart - den verkar vara utgången, och Axel Music verkar vara i stort sett den enda affären som fortfarande har den i lager. Därmed finns risken att den kanske inte finns kvar så länge till...

erpan85

Ok har precis lagt en order på den. Hur är det med tull och sånt?

Daniel Hofverberg

Axel Music skickar från EU-länder (oftast Tyskland), så det är ingen som helst tullrisk.

erpan85


erpan85

Är det helt omöjligt att få tag i the complete goofy nu när man missade att köpa den tidigare? Ska man hoppas på en svensk utgåva..

Daniel Hofverberg

Nej, omöjligt är det absolut inte - på andrahandsmarknaden finns det gott om exemplar av The Complete Goofy att få tag i, exempelvis via Amazon Marketplace (privata begagnatsäljare via Amazon) eller auktioner på eBay. Men billigt blir det inte...

Bland begagnatsäljarna på Amazon.com kostar det billigaste exemplaret av boxen just nu ca 70 dollar (ca 440 kr) plus frakt.

eBay finns det nästan alltid ett antal auktioner av boxen, men vanligen slutar de minst lika högt som på Amazon. Man kan ha turen att vinna någon auktion med rimliga bud, men chansen är inte stor.

Frågan är alltså bara hur mycket man är beredd att betala. Åtminstone jag är inte beredd att betala över 400 kronor för en sådan box, hur sällsynt den än må vara...

erpan85

#13
okej, och chansen att det kommer att släppas på svenska är obefintlig eller? Varför finns det bara en goofy volym är det så att det inte gjordes några fler kortfilmer?

Daniel Hofverberg

Nej, obefintlig skulle jag inte säga; men tyvärr inte alltför stor. Som både jag och Anders skrev, så finns det just nu inget som tyder på att Disney skulle ha planerat någon svensk utgåva - men sånt kan ändras snabbt (det har hänt förut), och det är långt ifrån alltid som Disney offentliggör långt i förväg vad som är på gång.

Jag är inte 100-procentigt insatt i Disneys klassiska tecknade kortfilmer, men såvitt jag förstår innehåller den enda Långben-volymen i stort sett alla solokortfilmer med Långben. Den innehåller dock inte de fåtal filmer som gjordes med både Kalle Anka och Långben - dessa finns istället med i Chronological Donald-volymerna. Den innehåller heller inte de två filmerna Freewayphobia som gjordes med Långben 1965, men dessa kanske klassas som utbildningsfilmer och därmed inte som klassiska tecknade kortfilmer. Dessa har såvitt jag vet inte getts ut på DVD alls.