Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka har gjort röster till följande figurer i disneys värld: (I Svergie alltså)


Ludwig Von Anka
Piff & Puff
Svarte-Petter
Max
Mortimer Mus



Jaja det kanske går att söka men jag är mer sugen på en lista här.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#1
Citat från: Tonytonka skrivet 15 januari 2009 kl. 20:29:11
Vilka har gjort röster till följande figurer i disneys värld: (I Svergie alltså)


Ludwig Von Anka
Piff & Puff
Svarte-Petter
Max
Mortimer Mus



Jaja det kanske går att söka men jag är mer sugen på en lista här.

Ludwig von Anka = Hasse Jonsson (Duck Tales säsong 1) ,Bertil Engh (Quack Pack), Gunnar Uddén ( Hos Musse, Musses klubbhus).

Piff & Puff = Monica Forsberg (Piff) & Bertil Engh (Puff) (i många olika sammanhang), Gunvor Pontén (Piff i säsong 2 av Musses klubbhus, Bertil Engh kvar som Puff även i säsong 2)

Svarte Petter = Stephan Karlsén (i många olika sammanhang) , Anders Lönnbro (i Långbens galna gäng + åtminstone en klassisk kortfilm), Roger Storm, , Jan Koldenius (i åtminstone en klassisk kortfilm var).

Max= Nick Atkinson (Janne Långben-The Movie, En extremt Långbent film) ,Alexander Lundberg (Hos Musse), Michael Blomqvist (Max sång i Musses jul i Ankeborg där Nick Atkinson står för dialogen)

Mortimer Mus = Johan Hedenberg (i klassiska kortfilmen Musses rival). Har inte kunnat hitta namnet på skådespelaren som gör hans röst i Hos Musse och kommer inte själv ihåg det.

Källor: Denna webbsida, Disneyania, Wikipedia.

TonyTonka

Du glömde Mia Kihl som Max! i Långbens Galna Gäng.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 16 januari 2009 kl. 13:05:18
Du glömde Mia Kihl som Max! i Långbens Galna Gäng.
Just det. det är sant, tack för din påminnelse!  Mia Kihl har ju även gjort rösten till Långben junior, som nog kan sägas vara en föregångare till karaktären Max, i dubbningar av klassiska kortfilmer.

Daniel Hofverberg

Ja, Junior måste i praktiken ses som samma rollfigur som senare fick namnet Max. Det förklarar också att Mia Kihl gjort rösten både i diverse kortfilmer och i Långbens galna gäng - Disney har nog räknat Långben Junior och Max som samma rollfigur, så att hon redan var godkänd i rollen.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 januari 2009 kl. 14:03:54
Ja, Junior måste i praktiken ses som samma rollfigur som senare fick namnet Max. Det förklarar också att Mia Kihl gjort rösten både i diverse kortfilmer och i Långbens galna gäng - Disney har nog räknat Långben Junior och Max som samma rollfigur, så att hon redan var godkänd i rollen.


Även om de utseendemässigt inte har mycket gemensamt så är det som sagt fråga om mer eller mindre samma karaktär, även om Max nog är lite äldre än Långben Junior, i "Långbens galna gäng", där karaktären Max så vitt jag vet förekom för första gången. Ja, det låter mycket troligt, att godkännandet för Långben Junior, även fick gälla för Max, detta då de ju är praktiskt tagit en och samma karaktär.

Erika

Citat från: ddubbning skrivet 15 januari 2009 kl. 22:12:53

Svarte Petter = Stephan Karlsén (i många olika sammanhang) , Anders Lönnbro (i Långbens galna gäng + åtminstone en klassisk kortfilm), Roger Storm, , Jan Koldenius (i åtminstone en klassisk kortfilm var).


Jag har för mig att Björn Gedda spelade Svarte Petter i "Musse Piggs julsaga" (originaldubben från 1983).

TonyTonka

Det Stämmer. Det står så på Dubbningshemsidan.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Erika, Tonytonka:

Ah, just det, det glömde jag! Tack för er påminnelse!

TonyTonka

ddubbning: Du Glömde Benke Skogholt som Petter han spelade Petter bl,a I Musse, Kalle och Långben i de tre musketörerna och i Musses Klubbhus
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 18 januari 2009 kl. 17:36:51
ddubbning: Du Glömde Benke Skogholt som Petter han spelade Petter bl,a I Musse, Kalle och Långben i de tre musketörerna och i Musses Klubbhus

Tonytonka: Tack för även denna påminnelse! Petter har haft så många olika svenska röster i olika sammanhang, att det är lätt gjort att inte komma ihåg alla. Men rätt ska vara rätt,och alla skådespelare som gjort respektive figur, jag tänker nu alltså även på tidigare nämnda Mia Kihl som Junior och Max,  förtjänar att nämnas så tack för kompletteringarna.

TonyTonka

Jag önskar jag visste vem som spelar Mortimer Mus i Hos Musse, Får väl spela in o kolla.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lisa

Tjena!

Undrar om nån vet vilka som gör rösterna i Cheetah girls -One world (som precis haft premiär på Disney Channel).

(vet inte om 'cheetah' stavas sådär, men ni vet vad jag menar va?)

Tack!! ;)

Daniel Hofverberg

Under eftertexterna till Cheetah Girls - En värld stod det utsatt röster i grupp. Den listan kommer jag även att lägga ut här på sajten vid nästa uppdatering (troligtvis ikväll). Dock vet jag tyvärr inte vem som spelar respektive rollfigur, utan bara det som stod utsatt.

Lisa

Åh va bra att du ska uppdatera den!! fast synd att det alltid står i grupp, blir ju svårt att veta vem som gör vem då förstås... ???