Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Söker Orginal-dubb-ljudklipp

Startat av Lilla My, 15 juni 2011 kl. 19:52:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Hej på er

Jag håller på med några "Old Dub vs New" med gamla Disney-filmer där jag gämför deras gamla röster med nya i de svenska dubbningarna ^^ Jag tänkte fråga om någon/några av er har ljudklipp med orginal-dubben på några Disney-filmer, eftersom jag själv inte har en enda? Just nu söker jag efter;

*) Hela "åsne"-scenen samt "Little Wooden Head" från Pinocchio
*) "Whistle While you Work", "Heigh-Ho" och "Someday my prince will come" från Snövit (och gärna scener med jägarens röst om ni lyckas)
*) "Pink Elephants on parade" och "Look out for Mister Stork" från Dumbo
(Och jag använder de engelska namnen på låtarna för jag kan inte alla svenska)

Dock spelar det egentligen ingen större roll vilken film det är ifrån eller vad det är för ljudklipp som ni kan lyckas skicka. Jag kommer så småningom göra så många videor jag kan och behöver således massa ljudklipp jag inte skrivit här. Dem jag skrev är bara sådana jag jobbar på för tillfället. Så kom gärna med original-ljud från Peter Pan, 101 Dalmatinerna, Bambi och en massa andra filmer också, det är bara bra :D

Nu begär jag inte att ni MÅSTE delta i  detta, men om ni gjord det vore det roligt, både för mig och för andra som är nyfikna på skillnaden i dubbningarna :) Kan ge er credits om ni vill o.s.v., jag blir bara glad om jag lyckas göra alla videor jag önskar göra.

( Om ni vill ta ett steg längre så ge mig gärna lite fakta om skådespelarna/sångarna som gör röster i båda orginaldubbarna och omdubbarna. Jag försöker att skumma igenom Wikipedia så gott det går med fakta men ni brukar vara så mycket bättre på det xD )

Tack på förhand! Jag hoppas att jag en dag kan göra kompletta videor som jag önskar :)

/ Lilla My ~

TonyTonka

#1
Citat från: Fantasygold skrivet 15 juni 2011 kl. 19:52:36
Hej på er

Jag håller på med några "Old Dub vs New" med gamla Disney-filmer där jag gämför deras gamla röster med nya i de svenska dubbningarna ^^ Jag tänkte fråga om någon/några av er har ljudklipp med orginal-dubben på några Disney-filmer, eftersom jag själv inte har en enda? Just nu söker jag efter;

*) Hela "åsne"-scenen samt "Little Wooden Head" från Pinocchio
*) "Whistle While you Work", "Heigh-Ho" och "Someday my prince will come" från Snövit (och gärna scener med jägarens röst om ni lyckas)
*) "Pink Elephants on parade" och "Look out for Mister Stork" från Dumbo
(Och jag använder de engelska namnen på låtarna för jag kan inte alla svenska)

Dock spelar det egentligen ingen större roll vilken film det är ifrån eller vad det är för ljudklipp som ni kan lyckas skicka. Jag kommer så småningom göra så många videor jag kan och behöver således massa ljudklipp jag inte skrivit här. Dem jag skrev är bara sådana jag jobbar på för tillfället. Så kom gärna med original-ljud från Peter Pan, 101 Dalmatinerna, Bambi och en massa andra filmer också, det är bara bra :D

Nu begär jag inte att ni MÅSTE delta i  detta, men om ni gjord det vore det roligt, både för mig och för andra som är nyfikna på skillnaden i dubbningarna :) Kan ge er credits om ni vill o.s.v., jag blir bara glad om jag lyckas göra alla videor jag önskar göra.

( Om ni vill ta ett steg längre så ge mig gärna lite fakta om skådespelarna/sångarna som gör röster i båda orginaldubbarna och omdubbarna. Jag försöker att skumma igenom Wikipedia så gott det går med fakta men ni brukar vara så mycket bättre på det xD )

Tack på förhand! Jag hoppas att jag en dag kan göra kompletta videor som jag önskar :)

/ Lilla My ~


Pongo och Dom 101 Dalmatinerna finns inte utgiven någonstans, och därför går det inte att få ljudklipp därifrån.

I följande trådar finns det klipp från orginaldubbar:

Svenska Orginaldubbar
Disneys Omdubbningar
Vem är E.H Brochmann?
Pank & Fågelfri
The Three Cabaleros/Kalle Anka i Sydamerika
Nalle Puh-Dubbningar

i trådarna Svenska Orginaldubbar samt Disneys Orginaldubbar finns det ganska mycket information om orginaldubbar, i Den förstnämda finns det bl.a information om Pinocchio och Peter Pan, och i Disneys Omdubbningar finns det bl.a fakta om Snövit.

Jag bad faktist Daniel om diverse klipp från Orginaldubbar för ungefär en vecka sedan, men på svaret då verkade som att jag får vänta ett bra tag, men jag får väl ha tålamod antar jag.

Mer än så kan jag inte hjälpa till.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Är den så omöjlig? Har för mig att jag hört den gamla dubben någonstans nämligen men det var åratal sedan Oo Vore ju isåfall guld värt att ta hand om den om man hittar den

Jag har redan kikat igenom några av de trådarna du skickade och vet att det finns vissa ljudklipp, men ska kika igen och se om man kan få tag på lite till. Måste ju ändå fråga om lov samtidigt (videon ska ju trots allt upp på the almighty Youtube), och alltid bra att fråga i en separat tråd. Tålamod har jag, och det är ingen brådska, så jag kan gott vänta ifall de stora dubbningsmästarna är upptagna :)

Tack så mycket för svaret i alla fall :D Och för trådarna, ska kika in dem jag inte redan kollat

Daniel Hofverberg

#3
Jag råkar ha färdiga ljudfiler på hårddisken med hela sångerna En dag är prinsen här och Nu visslar vi ett slag från originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna, så de bifogar jag här. Tekniskt sett är dessa visserligen inte från filmen utan från den EP-skiva som släpptes på 1960-talet med fyra av sångerna från filmen, men då den hade autentiskt filmljud är det i praktiken från originaldubben (förutom att man kanske hör en smula grammofonknaster eller dylikt ibland).

Edit: Filerna var för stora för att kunna bifogas på forumet, så jag har tillfälligt lagt upp de på servern manuellt istället. Länkar återfinns här nedan, men jag kommer inte att kunna ha kvar de hur länge som helst så spara ner filerna så snabbt du kan:


Nu visslar vi ett slag

En dag är prinsen här

De resterande har jag inga färdiga klipp på, så det måste jag återkomma om. Dock har jag inte originaldubben av Dumbo, och det är nog mycket osannolikt att någon annan skulle ha det heller. Däremot har jag givetvis 1972 års första omdubb av Dumbo, ifall du inte redan har den. Det är ju en av mycket fåtal filmer som dubbats om två gånger, och där DVD-utgåvorna har den andra omdubben från 1996.

Pongo och de 101 dalmatinerna har jag en ganska sliten kopia av originaldubben av, och likaså de andra filmerna du nämnde.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2011 kl. 02:01:27
Jag råkar ha färdiga ljudfiler på hårddisken med hela sångerna En dag är prinsen här och Nu visslar vi ett slag från originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna, så de bifogar jag här. Tekniskt sett är dessa visserligen inte från filmen utan från den EP-skiva som släpptes på 1960-talet med fyra av sångerna från filmen, men då den hade autentiskt filmljud är det i praktiken från originaldubben (förutom att man kanske hör en smula grammofonknaster eller dylikt ibland).

Edit: Filerna var för stora för att kunna bifogas på forumet, så jag har tillfälligt lagt upp de på servern manuellt istället. Länkar återfinns här nedan, men jag kommer inte att kunna ha kvar de hur länge som helst så spara ner filerna så snabbt du kan:


Nu visslar vi ett slag

En dag är prinsen här

De resterande har jag inga färdiga klipp på, så det måste jag återkomma om. Dock har jag inte originaldubben av Dumbo, och det är nog mycket osannolikt att någon annan skulle ha det heller. Däremot har jag givetvis 1972 års första omdubb av Dumbo, ifall du inte redan har den. Det är ju en av mycket fåtal filmer som dubbats om två gånger, och där DVD-utgåvorna har den andra omdubben från 1996.

Pongo och de 101 dalmatinerna har jag en ganska sliten kopia av originaldubben av, och likaså de andra filmerna du nämnde.


hur sliten?

går det att höra rösterna?

jag har alltid funderat på hur Rune Halvarsson låter som hjalle
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2011 kl. 02:01:27
Filerna var för stora för att kunna bifogas på forumet, så jag har tillfälligt lagt upp de på servern manuellt istället. Länkar återfinns här nedan, men jag kommer inte att kunna ha kvar de hur länge som helst så spara ner filerna så snabbt du kan

Tack så otroligt mycket :D Laddat ned filerna nu. Jag tycker att kvalitén låter otroligt bra faktiskt, då jag blivit van vid kvalitén av de klippen som redan finns ute på Youtube, som både knastrar och svajar, hehe :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juni 2011 kl. 02:01:27
Pongo och de 101 dalmatinerna har jag en ganska sliten kopia av originaldubben av, och likaså de andra filmerna du nämnde.

Det låter ju otroligt :O Du är en hjälte för mig xD
Får man vara lite fräck och fråga hur du fick tag på orginaldubben av 101 Dalmatinerna? Eftersom nydubben gjordes så "sent" som 1995 borde det väll finnas VHS'er med den gamla dubben fortfarande?
Har du orginaldubben med Peter Pan också? Mamma som frågar smått då hon "växte upp" med den och inte hört den på år och dagar :)

Tack åter igen!  :D

TonyTonka

#6
Citat från: Fantasygold skrivet 17 juni 2011 kl. 15:24:16
Tack så otroligt mycket :D Laddat ned filerna nu. Jag tycker att kvalitén låter otroligt bra faktiskt, då jag blivit van vid kvalitén av de klippen som redan finns ute på Youtube, som både knastrar och svajar, hehe :)

Det låter ju otroligt :O Du är en hjälte för mig xD
Får man vara lite fräck och fråga hur du fick tag på orginaldubben av 101 Dalmatinerna? Eftersom nydubben gjordes så "sent" som 1995 borde det väll finnas VHS'er med den gamla dubben fortfarande?
Har du orginaldubben med Peter Pan också? Mamma som frågar smått då hon "växte upp" med den och inte hört den på år och dagar :)

Tack åter igen!  :D

Bara Dumbo och Alice i Underlandet finns lättillgängliga, sedan så släpptes Bambi av misstag med orginaldubben 1994, men jag har för mig att det tog ganska lång tid innan det rättades till. Sedan så släpptes Oliver och Gänget av misstag med orginaldubben på dvd omkring 2000, men det rättades till fort. Utöver detta finns även orginaldubben av Pinocchio samt Pank och Fågelfri utgivna på video, dock var dom bara ute på hyrvhs tror jag. Nalle Puh-kortfilmernas dubbning har jag hört ska finnas på vhs, men det vet jag  inte.

EDIT: Höll på att glömma att 1972-års dubb av Dumbo finns utgiven på köpvideo, och jag tror även på köpvideo.

På youtube (se tråden Svenska Orginaldubbar), finns ett klipp på You Can fly från orginaldubben av Peter Pan (som märkligt nog kallades "Kom Tillbaks" i orginaldubben).

Dock så vet jag inte om Orginaldubbarna av Askungen, Törnrosa eller Dumbo (1946-års orginaldubb) finns någonstans idagsläget. Det verkar iallafall vara svårt (om inte omöjligt) att se dom orginaldubbarna i dagens läge.
Själv så tycker jag att det är tråkigt, då det skulle vara guldvärt att få se te.x Törnrosa med orginaldubb.

Detta är allt jag vet om orginaldubbar på vhs/dvd.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Bambi kan nog vara rätt lätt att få tag i, för jag har sett VHS'er med orginaldubben som säljts lite här och var över nätet (troligtvis p.g.a. det lilla felet 1994) :) Dock aldrig köpt någon själv, dels för att jag inte är myndig och inte kan handla via nätet och dels för att jag inte har en fungerande VHS för tillfället, vilket gör att den ändå bara kommer att ligga och samla damm.
Orginaldubben av Pinocchio skulle jag dock gärna vilja ha, då det är min favorit-Disneyfilm genom tiderna och jag är uppväxt med den gamla, likaså 1972's version av Dumbo (den har jag t.o.m. haft på VHS, men tror knappast den fungerar längre)

Såg youtube-klippet med Peter Pan, och det var mycket intressant. Hm, undrar lite hur dem tänkte när dem översatte "You can fly" dock x)

Dumbos orginaldub verkar ju omöjlig så vitt jag vet :/ Det är synd som du säger, för jag skulle också vilja höra de gamla dubbningarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fantasygold skrivet 17 juni 2011 kl. 15:24:16
Får man vara lite fräck och fråga hur du fick tag på orginaldubben av 101 Dalmatinerna? Eftersom nydubben gjordes så "sent" som 1995 borde det väll finnas VHS'er med den gamla dubben fortfarande?
Har du orginaldubben med Peter Pan också? Mamma som frågar smått då hon "växte upp" med den och inte hört den på år och dagar :)
Nej, Pongo och de 101 dalmatinerna har aldrig släppts på VHS i originaldubb, utan bara visats på bio (sista gången tror jag var 1986). Detsamma gäller Peter Pan och Snövit och de sju dvärgarna, men de har jag lyckats få tag i privata kopior via diverse "villovägar". Ursäkta att jag är en smula luddig, men jag vill inte skriva mer exakt var allting kommer ifrån ifall Disneys jurister skulle läsa på forumet.

Så ja, jag har också originaldubben av Peter Pan också.

Citat från: Fantasygold skrivet 17 juni 2011 kl. 16:29:23
Såg youtube-klippet med Peter Pan, och det var mycket intressant. Hm, undrar lite hur dem tänkte när dem översatte "You can fly" dock x)
Jag håller med att översättningen av sången "You Can Fly!" är lite egendomlig i originaldubben. Fast istället har originaldubben en MYCKET bättre översättning av "Following the Leader" än omdubben.

TonyTonka

#9
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juni 2011 kl. 01:31:53
Fast istället har originaldubben en MYCKET bättre översättning av "Following the Leader" än omdubben.


Hur löd den sångtexten då?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juni 2011 kl. 01:31:53
Så ja, jag har också originaldubben av Peter Pan också.

Finns det då en liten chans att få höra Holger Löwenander som Kapten Krok?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

I originaldubben löd refrängen av den sången:

"Ledaren vi följer, vi följer, vi följer
Ja, ledaren vi följer
Hur långt han än vill gå"

Vilket ju stämmer mycket bättre överens med originaltexten ("Following the leader, the leader, the leader / We're following the leader / Wherever he may go") än omdubbens text.

Jag ska försöka ordna ljudklipp när jag får tid och ork.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juni 2011 kl. 11:06:19
I originaldubben löd refrängen av den sången:

"Ledaren vi följer, vi följer, vi följer
Ja, ledaren vi följer
Hur långt han än vill gå"

Vilket ju stämmer mycket bättre överens med originaltexten ("Following the leader, the leader, the leader / We're following the leader / Wherever he may go") än omdubbens text.

Jag ska försöka ordna ljudklipp när jag får tid och ork.


Omdubbens text löd så här:

Ställ er i en rad nu
En rad nu
En Rad nu
Sen gör ni allt som jag gör
vi leker följa John.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juni 2011 kl. 11:06:19
Jag ska försöka ordna ljudklipp när jag får tid och ork.


Perfekt! När du får tid och ork kan du väl även göra ett litet klipp på Rune Halvarssons insats i orginaldubben av Pongo.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juni 2011 kl. 11:06:19
Jag ska försöka ordna ljudklipp när jag får tid och ork.

jag menar absolut inte att mana på, men jag bara undrade, kan det hända innan vecka 28?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Ingen fara Daniel, ta den tid du behöver :) Att göra videorna och jämföra dubbningar är en hobby jag har, så inget som behöver skyndas ^^

Hm, det var ju lite synd att dem aldrig släppte 101 Dalmatiner med orginaldubben på VHS :-\ Det måste vart folk som frågat efter det tänker jag, speciellt eftersom många (dessutom äldre) Disney-filmer vid det laget kommit ut på video redan.

Jag funderar lite på orginal-dubben till Taran och Den magiska kitteln, om den orginal-dubben är lätt eller svår att få tag på? Dock vet jag att jag har läst om den filmen här på hemsidan innan, så jag ska skumma igenom några forum igen och se om jag hittar något svar :)