Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Wildfire

Startat av MOA, 25 maj 2021 kl. 21:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Har Wildfire dubbats till svenska?

Erika

Ingen aning, men Wildfire (för övrigt en sevärd tv-serie) känns ju som något TV3 kan ha visat. Det ser ut som Cartoon Network (?) visade den omkring 1996, men misstänker den sändes i otextad originalversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 25 maj 2021 kl. 21:35:15
Har Wildfire dubbats till svenska?
Vilken serie syftar du på? Det finns nämligen två serier som heter Wildfire, som båda sänts i Sverige - dels Hanna-Barberas tecknade serie från 1986, och dels en ungdomsserie (live-action) från ABC Family/Disney som gick i fyra säsonger 2005 - 2008. Jag förutsätter att Erika syftar på 1986 års serie, som jag tyvärr aldrig har sett. Det finns för övrigt även en tredje serie med samma titel, en science-fictionserie från 2019, men jag hittar inget som tyder på att den sänts eller släppts i Sverige.

Ungdomsserien från 2005 (för övrigt en riktigt bra serie) har inte dubbats till svenska. Den sändes på Kanal 5 2008 - 2011 samt på Horse1 2015. Säsong 1 (men tyvärr inte senare säsonger) har även släppts på DVD i Sverige, som släpptes 2010 av Svensk Filmindustri men som numera är utgången. Alla TV-sändningar och DVD-boxen har samtliga varit på engelska med svensk text.

I bl.a. USA finns serien nu tillgänglig på Amazon Prime Video, men tyvärr inte i de nordiska länderna. Här hittar jag tyvärr inte åt den på någon streamingtjänst alls. :(

Citat från: Erika skrivet 25 maj 2021 kl. 22:19:10
Ingen aning, men Wildfire (för övrigt en sevärd tv-serie) känns ju som något TV3 kan ha visat. Det ser ut som Cartoon Network (?) visade den omkring 1996, men misstänker den sändes i otextad originalversion.
Det som KBs tidningstjänst har med, som sändes mellan augusti 1996 och februari 1997, verkar helt klart vara Cartoon Network. Då andra serier i tablåer från samma tidsperiod har med "(Sv)" inom parentes för att markera svenskt tal, men Wildfire inte har någon sådan märkning, så borde man kunna dra slutsatsen att serien sändes i odubbad och otextad originalversion. Efter 1997 verkar serien inte ha sänts alls i Sverige, såvitt jag kan se - åtminstone hittar jag inget i KB efter det förrän 2008, som då definitivt åsyftar ABC Familys ungdomsserie.

Jag hittar inget som tyder på att TV3 eller någon annan kanal sänt serien, såvida de inte sände den under någon svensk titel och utan att originaltiteln angavs alls i tidningarnas tablåer. Det är förstås inte omöjligt, men det känns väl osannolikt att ingen tidning skulle ha nämnt originalserien i tablåerna en enda gång.

Så oavsett vilken av serierna som åsyftas, så är nog svaret mest troligt nej. :(

MOA