Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

From All of Us to All of You

Startat av TrondM, 22 juli 2017 kl. 17:34:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrondM

Som nevnt i en annen tråd holder jeg på å redigere sammen HD-versjoner av innslagene i From All of Us to All of You.

Når man går gjennom innslagene hender det man får noen overraskelser. I dette tilfellet gjelder det innslaget fra Aristokattene i den danske/grønlandske sendingen fra 1987. Her har jeg funnet tre scener som er forskjellig fra hvordan de er på blu-ray utgaven. I den ene scenen har de tatt bort en bil som kjører forbi. For å gjenskape denne scenen brukte jeg et photo stitching program. Ved å velge de delene av hver frame som jeg ville ta vare på (altså alle områder som ikke er skjult av bilen) kunne programmet sette sammen alle småbildene til bakgrunnen for hele scenen. Så var det bare å panorere over bakgrunnen i videoeditoren.

Jeg er ganske fornøyd med resultatet:


Her er en video som sammenligner "før" og "etter", ved siden av hvordan det så ut i originalprogrammet

https://www.youtube.com/watch?v=fCYfIST0nqs


Jeg tror forresten dette danske/grønlandske programmet er basert på den amerikanske sendingen fra 1980. Men, mer om det senere.

Daniel Hofverberg

Intressant, och märkligt att Disney tagit sig tid att animera om den sekvensen till Surprise Gift-inslaget.

Snyggt jobbat, i alla fall! Resultatet ser riktigt bra ut.

Som tidigare konstaterats känner jag mig ganska säker på att det grönländska Aristocats-inslaget är identiskt med årets nyhet 1970 i det amerikanska From All of Us To All of You.

Jag tror aldrig eller åtminstone nästan aldrig att Disney gjort någon nyanimation till julaftonsprogrammet från 1980-talet eller framåt, så även det förstärker ju misstankarna att det här inslaget är exakt som det såg ut 1970. De har ju inte ens bemödat sig med att göra någon nyanimation inför Pluto's Christmas Tree (som jag tror kom till i det amerikanska programmet 1977), utan bara återanvänt inledningen från Toy Tinkers - i och för sig ganska snyggt redigerat, men ändock...

För er som inte sett den grönländska sändningen från 1987 kan tipsas om att den finns på YouTube upplagt av TV-bolaget själva:

https://www.youtube.com/watch?v=YgnCnbDA1Hc

Förutom innehållet är programmet intressant att beskåda, då det med stor sannolikhet har den i särklass sämsta dubbning som världen någonsin skådat... :o Det börjar illa nog, men när man kommer till Peter Pan blir det så horribelt att man kan få mardrömmar för mindre...

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2017 kl. 01:39:16
Intressant, och märkligt att Disney tagit sig tid att animera om den sekvensen till Surprise Gift-inslaget.

Snyggt jobbat, i alla fall! Resultatet ser riktigt bra ut.

Som tidigare konstaterats känner jag mig ganska säker på att det grönländska Aristocats-inslaget är identiskt med årets nyhet 1970 i det amerikanska From All of Us To All of You.

Jag tror aldrig eller åtminstone nästan aldrig att Disney gjort någon nyanimation till julaftonsprogrammet från 1980-talet eller framåt, så även det förstärker ju misstankarna att det här inslaget är exakt som det såg ut 1970. De har ju inte ens bemödat sig med att göra någon nyanimation inför Pluto's Christmas Tree (som jag tror kom till i det amerikanska programmet 1977), utan bara återanvänt inledningen från Toy Tinkers - i och för sig ganska snyggt redigerat, men ändock...

För er som inte sett den grönländska sändningen från 1987 kan tipsas om att den finns på YouTube upplagt av TV-bolaget själva:

https://www.youtube.com/watch?v=YgnCnbDA1Hc

Förutom innehållet är programmet intressant att beskåda, då det med stor sannolikhet har den i särklass sämsta dubbning som världen någonsin skådat... :o Det börjar illa nog, men när man kommer till Peter Pan blir det så horribelt att man kan få mardrömmar för mindre...

Låter det som de stängde av allt bakgrundsljud.  ???
Kanske var enda lösningen för att kunna dubba dem delarna.

Anders M Olsson

Fantastiskt vilket arbete du lägger ner på en så obetydlig detalj, TrondM! Jag är imponerad!

Sen kan man ju fråga sig varför det finns alternativa versioner av den här scenen? Jag har svårt att tro att scenen skulle ha gjorts om enbart för julprogrammet. Det måste finnas någon annan bakomliggande orsak. Eller så är det bara ett misstag.

Alexander

En gissning kan vara att bilen i den färdiga filmen kanske inte var animerad i tid innan julaftonsprogrammet för att kunna sättas in.  ???

Zenon

Mvg till dig! Hur lång tid tar det att skapa en hel video? Antar att det bara tar en bra stund att hitta rätt frekvenser från bluray utgåvan, antar att det ej är exakta sammanhängande tidsintervaller, utan att det är från olika delar av filmen? .

TrondM

Jeg nevnte at jeg tror 1987-programmet er basert på det amerikanske 1980-programmet. Dette er litt spekulasjon, men det er basert på en sammenligning med 1977-programmet. Her er innslagene nesten identiske:


































USA 1977Grønland 1987
Åpning / From All of Us to All of YouÅpning / From All of Us to All of You
Pluto's Christmas TreePluto's Christmas Tree
From All of Us to All of You reprise (on with the show)From All of Us to All of You reprise (on with the show)
Donald's Snow FightDonald's Snow Fight
Memorable Moments / Peter PanMemorable Moments / Peter Pan
BambiBambi
PinocchioPinocchio
Lady and the Tramp (kort versjon)Aristocats
kort pianospillCinderella (kort versjon)
Cinderella (kort versjon)Snow White
Snow Whitekort pianospill
kort pianospillLady and the Tramp (kort versjon)
Surprise Giftkort pianospill
Avslutning / When You Wish Upon a StarSurprise Gift
Avslutning / When You Wish Upon a Star

Det er to forskjeller mellom programmene. Innslaget fra Lady and the Tramp, sammen med Mikkes pianospill, er flyttet til å bli det siste innslaget før "surprise gift". Og innslaget fra Aristocats er plassert der Lady and the Tramp var før. Jeg tror Lady and the Tramp er flyttet for det amerikanske programmet. Enten i 1979 eller 1980. Aristocats hadde nypremiere i USA og var surprise gift-innslaget dette året. Så, det kan hende at den eneste endringen danskene gjorde for 1987-programmet, var å flytte Aristocats og legge til en ny surprise gift.

I Danmark ble denne versjonen av programmet introdusert på 1980-tallet. Tidligere sendte de en versjon med Toy Tinkers, men de måtte bytte ut dette med Pluto's Christmas Tree på 80-tallet en gang. Siden likhetene med 1977-programmet er så store, tror jeg altså de byttet hele programmet, ikke bare ett av innslagene. Ingen Disney-filmer hadde premiere i 1982, 83 eller 84, så hvis Danmark fikk programmet noen av disse årene, kan de kanskje ha vist 1980-programmet helt uendret noen år.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2017 kl. 01:39:16Intressant, och märkligt att Disney tagit sig tid att animera om den sekvensen till Surprise Gift-inslaget.

Ja, skulle jo tro det gikk an å finne et annet klipp som passer like fint i denne overgangen.

Citat från: Daniel HofverbergSnyggt jobbat, i alla fall! Resultatet ser riktigt bra ut.

Takk.

Citat från: Daniel HofverbergSom tidigare konstaterats känner jag mig ganska säker på att det grönländska Aristocats-inslaget är identiskt med årets nyhet 1970 i det amerikanska From All of Us To All of You.

Jeg tenkte opprinnelig at dette innslaget var laget for 1980-programmet, og at innslaget fra 1970 var annerledes. Bakgrunnen for dette, var at SVT hadde et innslag fra Aristocats i årene 1971 - 1975, 1980, 1994 og 1999 (Aristocats hadde svensk premiere i 1971). Når jeg sammenligner med et
lydopptak fra 1974, så høres det ut som at SVTs 1980-innslag er det samme som de brukte i 1974, og jeg tror derfor at dette innslaget var det samme i årene 1971 til 1975 og 1980 (1994 har en forkortet versjon av 1980-innslaget). Min teori var da at SVT fikk det originale 1970-innslaget til sitt 1971-program, og gjenbrukte dette i 1972-1975 og 1980.
Men, jeg må innrømme at hvis Disney har refotografert flere scener for å lage innslaget, så er dette lettere å få til om de lager innslaget like etter produksjonen av filmen er ferdig, enn om de lager det 10 år senere og må lete gjennom arkivene for å finne bakgrunner og andre elementer. Ut fra dette holder jeg med i at 1987-programmets Aristocats-innslag opprinnelig stammer fra 1970-programmet, og at de brukte det samme innslaget i 1980.

Citat från: Daniel HofverbergJag tror aldrig eller åtminstone nästan aldrig att Disney gjort någon nyanimation till julaftonsprogrammet från 1980-talet eller framåt, så även det förstärker ju misstankarna att det här inslaget är exakt som det såg ut 1970. De har ju inte ens bemödat sig med att göra någon nyanimation inför Pluto's Christmas Tree (som jag tror kom till i det amerikanska programmet 1977), utan bara återanvänt inledningen från Toy Tinkers - i och för sig ganska snyggt redigerat, men ändock...

Det er jeg enig i. Og siden surprise gift-innslaget i 1979 var kortfilmen Corn Chips, mistenker jeg at de ikke en gang lagde en plakat for innslaget. I tillegg var introen til Pete's Dragon i 1977 og Robin Hood i 1973 veldig enkle sammenlignet med introen til Jungle Book og Aristocats, så siste gang de animerte noe spesielt for episoden kan ha vært 1970.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juli 2017 kl. 07:59:57Fantastiskt vilket arbete du lägger ner på en så obetydlig detalj, TrondM! Jag är imponerad!

Takk skal du ha.

Citat från: Anders M Olsson
Sen kan man ju fråga sig varför det finns alternativa versioner av den här scenen? Jag har svårt att tro att scenen skulle ha gjorts om enbart för julprogrammet. Det måste finnas någon annan bakomliggande orsak. Eller så är det bara ett misstag.

Jeg tror ikke det er en feil. Det er en scene til som er reanimert, akkurat når kattene kikker inn i O'Malley's takleilighet.



Her passer lyden veldig dårlig med O'Malley's munnbevegelser, så jeg tror det var motivet for å ta han bort.

I tillegg er det en scene med en vindmølle. Den kan ha vært laget med litt kreativ klipping, men den er enklere å få til om de har fotografert de originale elementene på nytt. I utgangspunktet har de bare spilt scenen fra begynnelsen igjen, men på slutten av scenen zoomes det inn i bildet, og zoomen fortsetter i de framene som er gjenbrukt. Jeg kan lage et eksempel etter hvert.


Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 23 juli 2017 kl. 17:36:00
Jeg tenkte opprinnelig at dette innslaget var laget for 1980-programmet, og at innslaget fra 1970 var annerledes. Bakgrunnen for dette, var at SVT hadde et innslag fra Aristocats i årene 1971 - 1975, 1980, 1994 og 1999 (Aristocats hadde svensk premiere i 1971). Når jeg sammenligner med et
lydopptak fra 1974, så høres det ut som at SVTs 1980-innslag er det samme som de brukte i 1974, og jeg tror derfor at dette innslaget var det samme i årene 1971 til 1975 og 1980 (1994 har en forkortet versjon av 1980-innslaget). Min teori var da at SVT fikk det originale 1970-innslaget til sitt 1971-program, og gjenbrukte dette i 1972-1975 og 1980.
Men, jeg må innrømme at hvis Disney har refotografert flere scener for å lage innslaget, så er dette lettere å få til om de lager innslaget like etter produksjonen av filmen er ferdig, enn om de lager det 10 år senere og må lete gjennom arkivene for å finne bakgrunner og andre elementer. Ut fra dette holder jeg med i at 1987-programmets Aristocats-innslag opprinnelig stammer fra 1970-programmet, og at de brukte det samme innslaget i 1980.
Jag håller med. Det låter högst osannolikt att Disney skulle ha tagit sig tid att animera om två eller tre scener 10 år efter att filmen producerades; det skulle ta alldeles för lång tid att ens leta åt bakgrundsmålningarna från den tiden. Om de här ändringarna däremot gjordes strax efter eller i anslutning till animationen 1970, så är det ju inte mycket jobb med att fotografera om några sekunder med samma bakgrunder och förgrundsobjekt men hoppa över något objekt. Visst tar det en stund med den teknik som fanns tillgänglig 1970, men det var knappast något oöverstigligt hinder.

Citat från: TrondM skrivet 23 juli 2017 kl. 15:50:53
Jeg nevnte at jeg tror 1987-programmet er basert på det amerikanske 1980-programmet. Dette er litt spekulasjon, men det er basert på en sammenligning med 1977-programmet. Her er innslagene nesten identiske:
Det skulle det förstås kunna vara. Jag blir dock tveksam när jag läser de inlägg som Paddingtonbear skrev på det här forumet ifjol:

http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=469.msg21197#msg21197
http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=469.msg21201#msg21201

CitatHar en inspelning från TV3 1990 - 1991 utav "From All of Us To All of You".
Där varje inslag börjar med en snutt utav halvtecknat/live-action som hör till varje del.

I Piff & Puff inslaget med granen hos Musse så trollar exempelvis Tingeling fram Piff & Puff i gossedjursform följt av "Here comes trouble, on the double" följt utav Benjamin Syrsa som presenterar inslaget inramat i mitten mellan Piff & Puff.

Och på slutet utav sändningen ser man Kalle Musse och dom andra också i gosedjurs form sitta runt ett leksakståg som åker med brevet "From all of us to all of you" ihop med sång. Därefter en röst som avslutar det hela åtföljt utav tingeling.
Om det stämmer verkar det ju som att den version som han beskriver kommer från 1980, då copyrighten under eftertexterna anger 1980.

Om TV3 har sänt det programmet 1990 eller 1991, som han skriver, så måste det ju i så fall ha varit 1990. 1991 års program från TV3 har vi ju redan, och det var ju den första versionen av The New From All of Us To All of You (samma som finska MTV3 fortfarande sänder varje år). Samma program verkar ju TV3 ha sänt alla år därefter (förutom då Surprise Gift-inslagen), men det är förstås tänkbart att det var något helt annat TV3 sände 1990.

Jag hade dock verkligen velat se det programmet med egna ögon, för jag hittar ingenting på nätet om att en sådan version ens ska existera...

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2017 kl. 00:24:59
Det skulle det förstås kunna vara. Jag blir dock tveksam när jag läser de inlägg som Paddingtonbear skrev på det här forumet ifjol:

Citat från: paddingtonbear skrivet 14 mars 2016 kl. 15:26:10
Har en inspelning från TV3 1990 - 1991 utav "From All of Us To All of You".
Där varje inslag börjar med en snutt utav halvtecknat/live-action som hör till varje del.

I Piff & Puff inslaget med granen hos Musse så trollar exempelvis Tingeling fram Piff & Puff i gossedjursform följt av "Here comes trouble, on the double" följt utav Benjamin Syrsa som presenterar inslaget inramat i mitten mellan Piff & Puff.

Och på slutet utav sändningen ser man Kalle Musse och dom andra också i gosedjurs form sitta runt ett leksakståg som åker med brevet "From all of us to all of you" ihop med sång. Därefter en röst som avslutar det hela åtföljt utav tingeling.

Om det stämmer verkar det ju som att den version som han beskriver kommer från 1980, då copyrighten under eftertexterna anger 1980.

Hmm. Dette høres ut som en mystisk versjon, ja. Det høres litt ut som A Disney Christmas Gift. Den har også mange Disney-leker på slutten, men ingen tog eller brev. Dessuten ble ikke den sendt før 1982.

Citat från: Daniel Hofverberg
Om TV3 har sänt det programmet 1990 eller 1991, som han skriver, så måste det ju i så fall ha varit 1990. 1991 års program från TV3 har vi ju redan, och det var ju den första versionen av The New From All of Us To All of You (samma som finska MTV3 fortfarande sänder varje år). Samma program verkar ju TV3 ha sänt alla år därefter (förutom då Surprise Gift-inslagen), men det är förstås tänkbart att det var något helt annat TV3 sände 1990.

Jeg fant en mystisk programoversikt i norske Aftenposten fra 1990.

På julaften sendte de, som forventet, Donald Duck og vennene hans ønsker god jul


Men, dagen før, 23. desember 1990, sendte de også From All of Us to All of You


Det som gjør det litt mystisk, er at i norske Dagbladet sin TV-oversikt, så er ikke dette programmet nevnt


Hvem har rett? Sendte TV3 faktisk to versjoner av programmet i 1990, eller ble det opprinnelig satt opp for 23. desember og så flyttet til julaften, uten at Aftenposten fikk med seg at det første programmet hadde gått ut?

Citat från: Daniel Hofverberg
Jag hade dock verkligen velat se det programmet med egna ögon, för jag hittar ingenting på nätet om att en sådan version ens ska existera...

Samme her. Hvis Paddingtonbear leser dette, hadde jeg virkelig satt pris på å få en kopi.

paddingtonbear

Jag kan mycket väl minnas fel men jag tror att julspecial inslaget "All of Us to All of You" jag har inspelat sändes i eller mellan något som TV3 kallade för Sagoteatern. Har även för mig att jag har inspelat långfilmen A Christmas Carol från 1984 på samma band. Nu var det visserligen längesedan jag kollade på inslaget. Men vad jag kommer ihåg så har jag inte hela programmet utan bara (handplockade ur minnet) The Small One, Bambi på isen , Piff & Puff som klär granen och några fler. Men det avslutande tecknade inslaget är bestämt med Piff & Puff iallafall. När jag hittade inspelningen försökte jag hitta information på internet, men gav ganska snabbt upp.

Hittade visserligen några filmer på Ebay med vissa likheter av omslag att döma, men tyvärr aldrig det som finns på bandet. När jag tittar på inspelningen igen skall jag försöka komma ihåg att ordna en kopia. Betalning är ingenting som jag ser som alternativ, men byten är högintressant.

Mycket utav det jag söker är väl dock nästintill omöjligt att hitta i sin kompletta ursprungliga form... Men man kanske kan ha tur och hitta delar eller avsnitt utav vissa saker. Ni båda verkar ha en hel del inspelningar från TV-sända program  :)

Zenon

Paddingtoonbear, jag skrev till dig igen på flashback för ett  tag sen. Du svarar ju ej!

paddingtonbear

Citat från: Zenon skrivet 29 juli 2017 kl. 08:42:54
Paddingtoonbear, jag skrev till dig igen på flashback för ett  tag sen. Du svarar ju ej!
Hittade ingenting intressant i din lista zenon, allting du hade är ju rippat och taget utav andras releaser. Har du någonting ifrån Jetix, TV1000 eller TV3 alternativt äldre Nickelodeon och Cartoon Network så skicka mig gärna ett nytt pm så kan jag återkomma.  :)

Alexander

Citat från: paddingtonbear skrivet 29 juli 2017 kl. 13:52:39
Hittade ingenting intressant i din lista zenon, allting du hade är ju rippat och taget utav andras releaser. Har du någonting ifrån Jetix, TV1000 eller TV3 alternativt äldre Nickelodeon och Cartoon Network så skicka mig gärna ett nytt pm så kan jag återkomma.  :)

Även om han inte hade något som du tyckte var intressant, ska man ändå svara. Bara ett enkelt tack men nej tack.  :)

paddingtonbear

Citat från: Alexander skrivet 29 juli 2017 kl. 15:01:48
Även om han inte hade något som du tyckte var intressant, ska man ändå svara. Bara ett enkelt tack men nej tack.  :)

Inte för att vara sådan, men skall jag svara alla som skriver pm och ber mig om saker så skulle jag behöva anställda en sekreterare på heltid. När jag ser att någon bara rippat andras saker och uploads (mestadels från stängda torrent trackers) så ser jag ingen mening med att svara. Många som laddar upp saker på stängda trackers ber just specifikt om att materialet stannar där av en anledning. Med andra ord ser jag ingenting att hämta ifrån sådana personer...  Svarar jag så får jag bara ännu fler pm.