Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ren & Stimpy

Startat av MOA, 5 juli 2021 kl. 00:30:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  6 juli 2021 kl. 09:38:18
Om man kollar Svensk mediedetabas verkar Ren & Stimpy ha visats mycket flitigt på Nickelodeon 1997-2000, vill minnas den även sändes något mer år efter det.
Att döma av KBs tidningstjänst verkar serien ha sänts på Nickelodeon fram till och med augusti 2003. Men Nickelodeon sände bara från Sverige fram till april 2000, därav att Svensk Mediedatabas saknas Nickelodeons tablåer efter det - det är bara kanaler som sänder från Sverige som enligt pliktlagen måste referensbanda till Kungliga Biblioteket. :(

Citat från: Erika skrivet  6 juli 2021 kl. 18:44:13
Tog mig en titt via KB:s andra tjänst, och det verkar som TV1000 (ser att MC Tiger syns i ett par förhandstittar) visade Ren & Stimpy redan 1992. Ingen aning om den visades i svenskdubbad version eller i textad originalversion på TV1000.   
Mycket intressant. Jag hade tyvärr inte tillgång till TV1000 så tidigt som 1992, så jag har ingen aning om den sändes i svenskdubbad form eller i textad originalversion där.

Och om den var dubbad redan 1992, var det då samma dubbning som senare användes på Nickelodeon, eller finns det rentav två olika svenska dubbningar...?

Jag minns att jag såg Ren & Stimpy när den gick på Nickelodeon, men tyvärr kommer jag inte ihåg om jag var förutseende nog att spela in serien eller inte...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 juli 2021 kl. 20:59:46
Att döma av KBs tidningstjänst verkar serien ha sänts på Nickelodeon fram till och med augusti 2003. Men Nickelodeon sände bara från Sverige fram till april 2000, därav att Svensk Mediedatabas saknas Nickelodeons tablåer efter det - det är bara kanaler som sänder från Sverige som enligt pliktlagen måste referensbanda till Kungliga Biblioteket. :(
Mycket intressant. Jag hade tyvärr inte tillgång till TV1000 så tidigt som 1992, så jag har ingen aning om den sändes i svenskdubbad form eller i textad originalversion där.

Och om den var dubbad redan 1992, var det då samma dubbning som senare användes på Nickelodeon, eller finns det rentav två olika svenska dubbningar...?

Jag minns att jag såg Ren & Stimpy när den gick på Nickelodeon, men tyvärr kommer jag inte ihåg om jag var förutseende nog att spela in serien eller inte...
Hoppas!

MOA

Om Ren & Stimpy dubbades 1992 tror jag att den dubbningen användes vid senare visningar

Stefan Smedius

Den var en glädje och en pina att översätta. Fattar inte heller hur den kunde dubbas och visas för barn.. The "rubber nipple" episode, t ex..

Vi fick skriva upp oss på en lista om vi ville ha kopior på avsnitten - tror bara det var jag och Reine B som skrev upp oss, men sedan kom beskedet att det inte gick pga rättigheter eller likn. Hade gärna haft kopior. :-( 

Tror att jag översatte samtliga, men är inte säker.

/S

Ovanliga dubbningar

Citat från: Stefan Smedius skrivet 13 mars 2024 kl. 14:12:35Den var en glädje och en pina att översätta. Fattar inte heller hur den kunde dubbas och visas för barn.. The "rubber nipple" episode, t ex..

Vi fick skriva upp oss på en lista om vi ville ha kopior på avsnitten - tror bara det var jag och Reine B som skrev upp oss, men sedan kom beskedet att det inte gick pga rättigheter eller likn. Hade gärna haft kopior. :-(

Tror att jag översatte samtliga, men är inte säker.

/S
Tror inte att du har översatt samtliga avsnitt, för jag har fått en skärmdump från eftertexterna till ett avsnitt, som anger följande:
vlcsnap-2024-03-05-21h24m27s496.png

Så frågan är hur fördelningen var mellan översättarna, och om det var fler än Katarina och Stefan eller inte?

MOA

Citat från: Stefan Smedius skrivet 13 mars 2024 kl. 14:12:35Den var en glädje och en pina att översätta. Fattar inte heller hur den kunde dubbas och visas för barn.. The "rubber nipple" episode, t ex..

Vi fick skriva upp oss på en lista om vi ville ha kopior på avsnitten - tror bara det var jag och Reine B som skrev upp oss, men sedan kom beskedet att det inte gick pga rättigheter eller likn. Hade gärna haft kopior. :-(

Tror att jag översatte samtliga, men är inte säker.

/S
Tjena Stefan, du är långt ifrån den enda som undrar det, ett liknande program skulle aldrig göras idag. Hoppas du hade delat med dig av dina icke existerande kopior