Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jan Sjödin (1934-2020)

Startat av Disneyfantasten, 1 januari 2021 kl. 19:46:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Enligt jimstrom avled tydligen även Jan Sjödin förra året...

Må han vila i frid...

Kommer att minnas honom mycket väl som bl.a. Hundfångaren i Lady och Lufsen, Red i Bernard och Bianca i Australien, Bokhandlaren i Skönheten och Odjuret, m.fl.

Erika

#1
Jag såg också det i den tråden. Visste heller inte om att Jan Sjödin hade gått bort. Vila i frid. :'(

Elios

Visste inte heller vem han var men känner igen namnet. Tråkigt. Vila i frid!  :-\

Elios


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  1 januari 2021 kl. 21:33:03
Vad mer här han gjort?^^

Han har dubbat ganska mycket hos Barrefelt och utöver de nyss nämnda har han även dubbat bl.a. en av Sjömännen i Den Lilla Sjöjungfrun (han som har repliken "Kung Triton måste vara på ett vänligt humör" i början av filmen), en av Kattbovarna i Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern, Mozo & Gringo i Tummelisa, m.fl.

Hans första dubbning var Frou-Frou i AristoCats (som dock är ett sto, så det är lite märkligt att Doreen Denning valde att rollbesättas henne med en man)

Hans sista dubbning var Professor MacKrill i Hjälp Jag Är En Fisk...

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  1 januari 2021 kl. 21:33:03
Vad mer här han gjort?^^

Du kan söka upp hans namn på Svenska röster & credits så får du svaret!  ;) (tyvärr fattas dock hans namn i vissa filmer där han medverkar, däribland Den Lilla Sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 januari 2021 kl. 21:46:31
Du kan söka upp hans namn på Svenska röster & credits så får du svaret!  ;) (tyvärr fattas dock hans namn i vissa filmer där han medverkar, däribland Den Lilla Sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret)

Jag menade mest vad han har gjort mer än bara dubbning. Skådespelare vet jag men var han känd för mer än bara det? T.ex. gäst i så som Allsång På Skansen eller något?^^

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

E

Visste inte heller att han dött. Jag gillade honom mest som Professorn i Hjäp! Jag är en fisk

Vila i frid

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 januari 2021 kl. 11:14:38
Visste inte heller att han dött. Jag gillade honom mest som Professorn i Hjäp! Jag är en fisk

Vila i frid

Jaha ja nu kan jag se vem du menar där. Kan se den professorn framför mig!  ::)