Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Per-Erik Hallin som Kalle Anka

Startat av TonyTonka, 7 juni 2011 kl. 19:51:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag bara undrade, från vilka kortfilmer är klipppet på Per-Erik Hallin som Kalle taget från?

(jag syftar på frågesporten)

Förresten, hur många kortfilmer medverkar Per-Erik Hallin i, och hur många medverkar Andreas Nilsson i?.

Några kortfilmer har väl antagligen dubbats om från Per-Erik till Andreas.

Jag tycker också att Kalles röst i "Donald Nephews" låter mer likt Per-Erik Hallin än Andreas Nilsson. Iallafall när han läser upp kortet där det står att brorsönerna ska komma.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr inte ett sådant hästminne att jag minns exakt varifrån jag tog ljudklippen på Per-Erik Hallin som Kalle Anka, men det jag minns är att sångpartiet (där Kalle sjunger en del av "Vi äro musikanter") utan tvekan kommer från Put-Put Troubles, och att den sista repliken kommer från No Sail (som dubbades för Pluto - Superstjärnan respektive Långben - Superstjärnan).

Jag vet inte exakt vilka kortfilmer som Per-Erik Hallin respektive Andreas Nilsson spelade Kalle Anka i, och heller inte hur många. Men KM Studio anlitade Per-Erik Hallin vid alla kortfilmssamlingar som släpptes fram tills ca 1994 - 1995, medan de anlitade Andreas Nilsson vid allting efter det. Därutöver spelade Andreas Nilsson Kalle i alla kortfilmer som Lasse Svensson/Media Dubb dubbade för TV3 runt 1987 - 1990; dubbningar som mig veterligen aldrig släppts på VHS eller DVD.

Det förekommer säkert felaktiga crediteringar här och var, i och med att det ofta är dåligt dokumenterat med kortfilmsdubbningar och att kortfilmssamlingar ofta återanvänder äldre dubbningar till vissa inslag. Dessutom kompliceras det ju ytterligare av att det inte alltid är helt enkelt att höra skillnad på Per-Erik och Andreas.

I Donald's Nephews borde det dock absolut vara Andreas Nilsson som gjorde Kalles röst. Jag kan inte hitta åt att den kortfilmen dubbats någon gång innan VHS-filmen Kalle Ankas bästa 1997, och vid det laget hade Per-Erik redan slutat som Kalle.

Elios

Har för mig det redan finns ett ämne med detta innehåll om Per-Erik Hallin som Kalle Anka.

Steffan Rudvall

#3
Citat från: Elios skrivet  2 juli 2022 kl. 14:45:01
Har för mig det redan finns ett ämne med detta innehåll om Per-Erik Hallin som Kalle Anka.
Det borde du ha tänkt på för att ämnet du startade om Per-Erik Hallin som Kalle Anka är ju nio år nyare.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2022 kl. 15:00:45
Det borde du ha tänkt på för att ämnet du startade om Per-Erik Hallin som Kalle Anka är ju nio år nyare.

Det hade ju jag ingen aning om. Sökmotorn kanske inte ens hade hittat det. Ibland gör den inte det.