Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Körsång

Startat av Mathilda Gustafsson, 7 februari 2022 kl. 17:55:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Varför körsång försvinna från Disneyfilmer?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 februari 2022 kl. 17:55:09
Varför körsång försvinna från Disneyfilmer?
Det brukar det väl ändå inte...? Jag vet att det har hänt i något enstaka fall, men det är ju definitivt mer undantag än regel.

Men du kanske kan förtydliga vilka filmer du syftar på?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 februari 2022 kl. 17:55:09
Varför körsång försvinna från Disneyfilmer?
Jag antar att du menar Svärdet I Stenen och Mästerdetektiven Basil Mus...antagligen för att något hänt med ljudbanden...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 februari 2022 kl. 14:15:10
Jag antar att du menar Svärdet I Stenen och Mästerdetektiven Basil Mus...antagligen för att något hänt med ljudbanden...
Ja de filmerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 februari 2022 kl. 14:16:07
Ja de filmerna.
I fallet med Svärdet i stenen förmodligen för att ljudbandet blivit skadat. Man märker ju att körsången i slutet på 1990 års VHS-utgåva har ganska dålig kvalitet, sämre än resten av filmen, och att ljudet nästan faller bort. Har det då blivit något sämre några år senare, så var det väl enklast och smidigast att ersätta med bara M&E-ljudet i samband med den minst sagt misslyckade censureringen.

Mästerdetektiven Basil Mus är däremot svårare att förklara...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2022 kl. 14:21:35
Mästerdetektiven Basil Mus är däremot svårare att förklara...

Jag har DVD-utgåvan från 2002 där fanns körsången utan några ljudproblemen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 februari 2022 kl. 14:29:43
Jag har DVD-utgåvan från 2002 där fanns körsången med utan några ljudproblemen...
Ja, precis - just därför är det svårare att förklara varför den senare försvann, i och med att man inte hör några som helst tendenser till ljudproblem på 2002 års utgåva.

Med Svärdet i stenen däremot hör man ju en påverkan, och att körsången på 1990 års VHS-utgåva har sämre kvalitet än resten; varför det inte låter svårköpt att det några år senare förvärrats till den grad att det inte längre gick att rädda - eller åtminstone inte var värt besväret.

Steffan Rudvall

Mästerdetektiven Basil Mus har tydligen en annan mix på 2011-års kan det ha något med saken att göra?