Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias

Mycket märkligt att avsnitt 2 "Allowance day" från säsong tre av DuckTales nyligen visades med instrumental-introt på Barnkanalen, medan avsnitt 1 och 3 använde Ankliv-introt. Om jag minns rätt är det inte första gånget instrumental-introt använts i svenska sändningar.

https://ia801500.us.archive.org/12/items/AnklivSvenska/Ankliv%20-%20S3%20E2%20Allowance%20day%20.mp4


Alexander

#106
Disney Channel kommer den här helgen kl. 08:00 visa korta 3-minuters förhandsvisningar på Trassel serien.  :D

Daniel Hofverberg

Ja, det som kommer att sändas till helgen är de fyra avsnitt som utgör Tangled: Short Cuts, som sändes i maj i USA. Där sändes ju den kortserien mitt i säsongen av Trassel, men här är det väl gissningsvis som inledning till serien; så jag hoppas det här betyder att den ordinarie serien börjar sändas snart.

moviefan

Jag hoppas på att svt sänder Lejonvakten.  :D :D

Alexander

#109
Citat från: Alexander skrivet  1 juni 2017 kl. 13:36:59
Disney Channel kommer den här helgen kl. 08:00 visa korta 3-minuters förhandsvisningar på Trassel serien.  :D

Såg nu två Tangled Short Cuts och goda nyheter är att Molly Sandén är tillbaka som Rapunzel!  ;D
Till Eugene kan jag inte i dagsläget avgöra om det var Måns Zelmerlöw eller inte, men rösten lät inte alls likt hans röst i filmen så jag skulle tro att det var någon annan.

Creditslistan i slutet på de två kortfilmerna jag såg var:

Svenska röster
Ole Ornered
Andreas Nilsson
Jennie Jahns
Jan Åström
Stephan Karlsén

Regissör
Charlotte Ardai Jennefors
Joakim Jennefors

Översättare
Robin Rönnbäck

Daniel Hofverberg

Jag blev väldigt konfunderad över de märkliga dubbcreditsen, då jag absolut tyckte att det lät som Molly Sandén som Rapunzel, men hon var alltså inte crediterad i någon av de fyra avsnitten. Därför kan man ju fråga sig om de här creditsen stämmer alls, eller om det är någon helt annan series dubbcredits som har smugit sig in...

För övrigt hade alla avsnitten samma dubbcredits i slutet (förutom Check Mate, som inte har någon dialog).

moviefan

I morse så visades Den Lilla Sjöjungfrun igen i Disneydags. Kommer dom visa alla säsonger i denna omgång ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 17 juni 2017 kl. 10:30:48
I morse så visades Den Lilla Sjöjungfrun igen i Disneydags. Kommer dom visa alla säsonger i denna omgång ?

Svårt att säga nu, är nog bara SVT som vet.

Men vi får helt enkelt vänta och se om de visar alla säsonger.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 17 juni 2017 kl. 10:30:48
I morse så visades Den Lilla Sjöjungfrun igen i Disneydags. Kommer dom visa alla säsonger i denna omgång ?
Igår började väl SVT att sända repriser av den senaste säsongen av Disneydags; d.v.s. inget nytt avsnitt. Eller har jag fel...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2017 kl. 16:43:34
Igår började väl SVT att sända repriser av den senaste säsongen av Disneydags; d.v.s. inget nytt avsnitt. Eller har jag fel...?

Det stämmer bra. SVT har för vana att sända årets första nio eller tio avsnitt av Disneydags i repris på sommaren. Så det som visades i lördags var samma avsnitt som den 7 och 15 januari. Nästa lördag blir det samma avsnitt som den 14 och 22 januari osv.

Om inget oförutsett inträffar blir det nya avsnitt i mitten eller slutet av augusti. Men vad det kommer att bli för serier då är det nog ingen utanför SVT och Disney som vet ännu. Min gissning är att det inte blir Den lilla sjöjungfrun...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 juni 2017 kl. 09:39:13
Om inget oförutsett inträffar blir det nya avsnitt i mitten eller slutet av augusti. Men vad det kommer att bli för serier då är det nog ingen utanför SVT och Disney som vet ännu. Min gissning är att det inte blir Den lilla sjöjungfrun...
Jag tror inte det jag heller. Sannolikt blir det nog inte heller DuckTales, men möjligtvis kanske Elena från Avalor fortsätter under delar av höstsäsongen (då det är 9 avsnitt kvar att sända av den hittills enda säsongen). Disney och/eller SVT brukar ju ofta ha en förkärlek att helt byta serier mellan varje säsong av Disneydags, med vissa undantag.

För övrigt har Disney (eller SVT) varit väldigt inkonsekventa med DuckTales den här säsongen; till den grad att man börjar undra om de själva vet vad de faktiskt har sänt... De började med 6 avsnitt från säsong 1 (varav två avsnitt med KM Studios omdubb), därefter 16 avsnitt från säsong 2 och avslutade till sist förra lördagen med ett avsnitt från säsong 1 igen; och det mesta har varit utan uppenbar logik vad gäller avsnittsnummer och ordning...

Den enda logiken har varit att de fem avsnitt som utgör följetongen Time Is Money från säsong 2 i alla fall sändes i rätt ordning efter varandra, vilket de inte ens lyckats med vad gäller Catch as Cash Can i säsong 1 (där ett ovidkommande avsnitt lades in efter de två första tre delarna, plus att den avslutande delen aldrig sändes).

moviefan

Serier som  Legenden om Tarzan, Piff och Puff Räddningspatrullen, Aladdin samt Herkules serien, var väl längesedan dom sändes. Kanske blir det någon av dessa med Elena, eller Elena och Lejonvakten, för att dom är lite nyare. Kanske Trassel serien sänds i svt också. Det är ju kul att dom här nya serierna visas. Fast de äldre är också mycket bra. Vilka vill ni se hellst, om ni fick välja ?   :D

Alexander

Hemskt vad Disney är långsamma med premiären av Trassel serien, inget datum än och ändå hade den premiär i USA i mars. Borde ju snart vara dags kan man tycka.  ::)

Vi har ju redan fått information till exempel om att Ducktales får premiär i oktober, men inget om Trassel.

moviefan

Vilka avsnitt av Den lilla sjöjungfrun gillar ni ? Jag gillar skarpt Island Of Fear. I detta avsnitt är det väl första gången Sebastian och Ariel ser en människa, eller ? Dom andra avsnitten är också bra. 

Anders M Olsson

En märklig sak inträffade med Disneydags förra våren (2016). Jag tänkte inte speciellt på det då, men jag har nu ställt frågan på SVTs forum "Hjälp och kontakt". Det ska bli spännande att se om jag får något vettigt svar, eller om det bara blir "yxskaft".

Det var nämligen så att avsnitt 21 hoppades över! Det borde ha sänts den 21 maj 2016, men istället visades avsnitt 12 i repris från den 19 mars.

Avsnitt 21 bör ha innehållit avsnitt 3 av The 7D, den klassiska kortfilmen How to Dance och Bumbibjörnarna: Bland tunnlar och troll, men har såvitt jag vet aldrig sänts.

Man skulle kunna tro att det var ett misstag, men det intressanta är att det var just avsnitt 12 som sattes in. Det tyder på en viss planering, eftersom avsnitt 1-11 sen gick i repris under sommaren. Kanske har avsnitt 21 kommit bort, och då satte man in det första avsnittet som man visste inte skulle gå i repris under sommaren.

Andra förklaringar skulle kunna vara att "bandet" eller den digitala kopian var skadad, eller så ansåg man kanske att avsnittet innehöll något olämpligt som de stackars sköra svenska barnen inte skulle tåla att se...