Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tecknat från TV3 (1989-1990)

Startat av Beck, 3 augusti 2009 kl. 13:17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag hade ett gammalt videoband för länge sedan, med inspelningar från TV3 (ca: 1989-1990).
Och skulle behöva hjälp med lite avsnitt som fanns på bandet, detta är vad jag minns, då när jag såg detta sista gången 1998:

Kan man hitta följande avsnitt av Hacke Hackspett på svenska,
med röster av Irene Lindh, Gunnar Ernblad och Per Sandborgh?

Pica-Pau - Pica Pau um Biruta no Espaço (Astronut Woody)

http://www.youtube.com/watch?v=k-Ve2ZG34d8

Pica Pau em Encrencas a bordo (All hams on deck)

http://www.youtube.com/watch?v=bPEtoEmAp0o

Efter avsnittet "Astronut Woody" säger Hacke: "Tecknad film, tecknad film, tecknat med Hacke! Sitt kvar, jag är snart tillbaka!", och sedan visades en kortfilm av Walter Lantz, som handlar om ett spöke (Irene Lindh) som träffar en figur (Per Sandborgh) som inte tror på spöken, och spöket tar med figuren till sin pappa (Gunnar Ernblad) och berättar att figuren inte tror på spöken.

I slutet av kortfilmen springer figuren hem, skrämd av alla de andra spökena som skrattar och gömmer sig i sängen under täcket, och brottas med sitt täcke som han tror är ett spöke. Känner någon igen beskrivningen? Vad heter kortfilmen?

Det fanns också ett avsnitt med Smurfarna, där Gargamel stod på en stege för att hämta en bok.
Hans mamma kommer in genom dörren och han ramlar ner. I det här avsnittet fanns också en prinsessa som grät hela tiden fram till slutet, och en äldre dam som jag inte minns vad hon hette. I slutet av det avsnittet gick Gargamel, hans mamma och den äldre damen genom skogen. Och Gargamels mamma slår honom i huvudet med sin väska två gånger, andra gången gråter han.
Känner någon igen beskrivningen? Vad heter det avsnittet?

En fråga till:
Brukar man radera ljudband/masterband till serier/filmer som inte visats på flera år?
Eller sparas de oavsett hur länge?


Daniel Hofverberg

Jag visste inte ens att TV3 hade visat Hacke Hackspett, än mindre har jag de avsnitten. Jag känner tyvärr heller inte igen kortfilmen.

På rak arm känner jag inte igen beskrivningen av det avsnittet av Smurfarna. Dock har jag ett par gamla VHS-band med ett antal avsnitt av Smurfarna inspelat från TV3, så det är inte omöjligt att jag kan ha det någonstans. Men det skulle underlätta om någon kände igen avsnittet och vet titeln, då jag inte direkt ser fram emot att kolla igenom handlingen i alla avsnitt jag har...

För att besvara din fråga: Det kan säkert variera mellan olika fall, men generellt sett tror jag att de flesta TV-kanaler sparar masterband på lång sikt. Oftast har de dock inga rättigheter kvar till att visa filmerna/serierna eller göra någonting åt dem, men eftersom det oftast är TV-kanalerna som har rättigheterna till själva dubbningarna så kan det åtminstone innebära att andra TV-kanaler kan licensiera dubben därifrån om de köper in samma serier.

Beck


Beck

Är det ingen som vet vad avsnittet med Smurfarna heter?
Ingen som har det?

Erika

Citat från: Beck skrivet  3 augusti 2009 kl. 13:17:18


Det fanns också ett avsnitt med Smurfarna, där Gargamel stod på en stege för att hämta en bok.
Hans mamma kommer in genom dörren och han ramlar ner. I det här avsnittet fanns också en prinsessa som grät hela tiden fram till slutet, och en äldre dam som jag inte minns vad hon hette. I slutet av det avsnittet gick Gargamel, hans mamma och den äldre damen genom skogen. Och Gargamels mamma slår honom i huvudet med sin väska två gånger, andra gången gråter han.
Känner någon igen beskrivningen? Vad heter det avsnittet?


Kan det vara avsnittet där Gargamel ska gifta sig? Det avsnittet släpptes på köpvideo för ett gäng år sedan.

Beck

Hej Erika!

Jag har ingen aning, men vet du på vilken köpvideo den kan finnas?
Eller vet du vad avsnittet heter?

Erika

#6
Citat från: Beck skrivet 31 augusti 2009 kl. 20:46:18
Hej Erika!

Jag har ingen aning, men vet du på vilken köpvideo den kan finnas?
Eller vet du vad avsnittet heter?

Avsnittet heter "Wedding Bells For Gargamel", men på vilken videofilm den finns med får jag kolla upp.

Okej, jag tittade på KB och avsnittet finns med på videofilmen "Drömsmurfen som blev kung".

Beck

#7
Hej Erika!

Ja, det stämmer! Avsnittet heter "Wedding Bells For Gargamel", jag har sökt på Google och fick det bekräftat.
Tack så mycket!  :)

Kortfilmen som jag skrev om heter "A-Haunting We Will Go", har lyckats ta reda på det.
Någon som har den - med svenska röster? Figuren heter L'il Eightball.
http://classiccartoons.blogspot.com/2007/08/lil-eightball-in-haunting-we-will-go.html


Beck

Jag letar efter fler avsnitt med Smurfarna. Känner ni igen beskrivningen? Vad heter avsnitten?

1. En smurf står och läser högt ur ett meddelande (eller en lista) för de andra smurfarna.
Och Smurfan börjar gråta. Hon pratar sedan med Buttersmurfen. Han säger: "Ja, jag ska försöka".

2. Smurfarna reser i tiden och träffar Amor, kärlekens gud (Hasse Jonsson gör rösten till Amor).
Gargamel klär ut sig till hund och jagar katten Azrael i början, och Gargamel blir god i slutet.

3. Smurfarna reser i tiden, hamnar i "Draklandet" och gör lyckokakor. Sprattsmurfen luras för fullt.
Smurfan plockar illaluktande blommor, en tjur vaknar av doften och jagar henne. En stor sten kommer rullande, tjuren åker med på stenen, förstör en vattendamm och smurfarna springer iväg. Glasögonsmurfen får en överraskningskaka(!) av Sprattsmurfen som smäller ombord på en båt.


Linnzy

När jag var liten brukade min moster spela in treans morgonpogram åt mig och min bror eftersom vi inte hade den kanalen.

Jag minns ett band jag hade som innehöll en tecknad serie kallad "En liten saga", det började (tror jag) med en verklig gubbe som satt på en vit bänk och skulle berätta sagor, när han började gick det över till tecknat.

Varje saga hade en rejäl dos av moralkaka inbakat.

Nu minns jag bara en av sagor som handlade om en pojke som var svag och mobbad, en dag fann han en mystisk affär, där fick han en ring som skulle göra honom annorlunda. Han sa någon sorts ramsa typ "Denna ring..." och blev förvandlad till en varulv. Sedabn sa han en annan ramsa så blev han normal igen....

Det är typ vad jag minns. Mina egna sökningar på "En liten Saga" har inte gett något resultat, kanske någon annan här som känner igen det?

På samma band hade jag James Bond Jr och Smurfarna, så därför vet jag att det är samma tidsperiod.

Beck

Hej!

Är det någon som har avsnitten "Hearts 'n 'Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

Citat från: Beck skrivet 23 januari 2010 kl. 00:33:44
Jag letar efter fler avsnitt med Smurfarna. Känner ni igen beskrivningen? Vad heter avsnitten?

1. En smurf står och läser högt ur ett meddelande (eller en lista) för de andra smurfarna.
Och Smurfan börjar gråta. Hon pratar sedan med Buttersmurfen. Han säger: "Ja, jag ska försöka".

2. Smurfarna reser i tiden och träffar Amor, kärlekens gud (Hasse Jonsson gör rösten till Amor).
Gargamel klär ut sig till hund och jagar katten Azrael i början, och Gargamel blir god i slutet.

3. Smurfarna reser i tiden, hamnar i "Draklandet" och gör lyckokakor. Sprattsmurfen luras för fullt.
Smurfan plockar illaluktande blommor, en tjur vaknar av doften och jagar henne. En stor sten kommer rullande, tjuren åker med på stenen, förstör en vattendamm och smurfarna springer iväg. Glasögonsmurfen får en överraskningskaka(!) av Sprattsmurfen som smäller ombord på en båt.



Jabberjaw

Citat från: Beck skrivet 28 februari 2010 kl. 01:02:30
Är det någon som har avsnitten "Hearts 'n 'Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

Detta är riktigt gammalt inlägg men eftersom många avsnitt av Smurfarna fortfarande saknas så borde man hjälpas åt för samla så många som möjligt innan dubbningen i vissa avsnitt blir förlorad.

Jag har hela avsnittet, det vill säga båda delavsnitten Hearts n Smurfs och Fortune Cookie. Sökte precis på google och kände ganska direkt igen avsnitten från när jag gick igenom några TV3-VHS band med smurfarna avsnitt från de senare säsongerna. Har nog inte digitaliserat dem men kan se vad jag kan göra för dig Beck när jag har framme bandet igen. Gillar också Smurfarna så  :)

Men finns inte dessa avsnitten på DVD eller VHS?  :-\