Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney serierna vs långfilmerna

Startat av moviefan, 29 augusti 2018 kl. 18:10:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Bambi 2 utspelas mitt i första filmen, alltså efter att Bambis Mamma skjutits och Bambi träffat sin Pappa för första gången och innan den där vårsången...

Askungen 2 & 3 utspelar sig definitivt efter första filmen, men vilken av dem utspelar sig senast? (tänker på det dr med att Petronella älskar Bagaren)

Peter Pan 2, De 101 Dalmatinerna 2, Mulan 2 och Björnbröder 2 utspelar sig definitivt efter första filmen!  ;)

(spelfilmerna 101 Dalmatiner & 102 Dalmatiner kan man se som spinoff-versioner av den tecknade)

Disneyfantasten

Även om jag som tidigare nämnt här på forumet skarpt ogillar Jake och Piraterna i Landet Ingenstans (fast jag gillar karaktärerna Hajen & Knotan) så skulle jag ändå vilja fråga en sak; när utspelar den sig egentligen (Lena är ju vuxen i 2an, förutom i prologen, men i denna TV-serie är hon barn och John och Michael är också med)

Var det förresten någon som såg min fråga om vilken av Askungen-filmerna som utspelar sig senast?

Alexander

#17
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 november 2019 kl. 00:07:39
Även om jag som tidigare nämnt här på forumet skarpt ogillar Jake och Piraterna i Landet Ingenstans (fast jag gillar karaktärerna Hajen & Knotan) så skulle jag ändå vilja fråga en sak; när utspelar den sig egentligen (Lena är ju vuxen i 2an, förutom i prologen, men i denna TV-serie är hon barn och John och Michael är också med)

Var det förresten någon som såg min fråga om vilken av Askungen-filmerna som utspelar sig senast?

Enklast att placera Jake och piraterna är att den utspelar sig innan tvåan. För Lena och hennes bröder kan ha gjort fler turer till Landet Ingenstans än den som de gjorde i ettan.

Peter Pan 2 börjar med att Lena fortfarande är ett barn så det passar bra. Så antingen innan prologen eller under tiden som Lena blev från barn till vuxen. :)

Jag tror ordningen som filmskaparna tänkte när de gjorde trean för Askungen var att den utspelade sig innan tvåan.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 november 2019 kl. 06:31:13
Enklast att placera Jake och piraterna är att den utspelar sig innan tvåan. För Lena och hennes bröder kan ha gjort fler turer till Landet Ingenstans än den som de gjorde i ettan.

Peter Pan 2 börjar med att Lena fortfarande är ett barn så det passar bra. Så antingen innan prologen eller under tiden som Lena blev från barn till vuxen. :)

Jag tror ordningen som filmskaparna tänkte när de gjorde trean för Askungen var att den utspelade sig innan tvåan.

Tingeling-filmerna utspelar sig iallafall definitivt innan första filmen eftersom det var innan Tingeling träffade Peter Pan!  ;)

Micke och Molle 2 borde nog utspela sig efter att Amos säger "får jag se den där räven på mina marker ej gång till så smäller det och den gången blir ingen miss" och innan Micke sitter och tittar ut genom fönstret eftersom både Micke och Molle fortfarande är valpar i 2an (ja, man kallar ju rävungar för valpar eftersom de är avlägsna släktingar till hundar)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 november 2019 kl. 06:31:13
Enklast att placera Jake och piraterna är att den utspelar sig innan tvåan. För Lena och hennes bröder kan ha gjort fler turer till Landet Ingenstans än den som de gjorde i ettan.

Peter Pan 2 börjar med att Lena fortfarande är ett barn så det passar bra. Så antingen innan prologen eller under tiden som Lena blev från barn till vuxen. :)

Jag tror ordningen som filmskaparna tänkte när de gjorde trean för Askungen var att den utspelade sig innan tvåan.

Vad hände förresten med Krokodilen? (för han var ju med i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans vilket Bläckfisken också var)

Som jag förstått det så byttes Krokodilen ut mot Bläckfisken i 2an för att Disney kände i originalfilmen att de hade utnyttjat all komik mellan Kapten Krok och Krokodilen och bestämde sig då för att skapa en ny fiende, men de ville ändå ha kvar en del av det och fixade då så att Bläckfisken kunde göra plopp-ljud...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 augusti 2018 kl. 17:25:21
Ja, men det får man acceptera eftersom Kion inte var uppfunnen när tvåan gjordes.  :)
För att komma runt det kan man tänka sig att Kion är ute på ett viktigt uppdrag långt borta om man vill.

Det är just var han är, hela TV-serien är färdigproducerad så allt är löst av fansen så att de har lagt ihop två och två!  :)  ;) (vet att detta skrevs innan detta men iallafall)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 maj 2020 kl. 22:32:04
Vad hände förresten med Krokodilen? (för han var ju med i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans vilket Bläckfisken också var)

Som jag förstått det så byttes Krokodilen ut mot Bläckfisken i 2an för att Disney kände i originalfilmen att de hade utnyttjat all komik mellan Kapten Krok och Krokodilen och bestämde sig då för att skapa en ny fiende, men de ville ändå ha kvar en del av det och fixade då så att Bläckfisken kunde göra plopp-ljud...

De som äger rättigheterna till Peter Pan figurerna är barnsjukhuset som ligger på Great Ormond Street i London.

När Disney vill göra nya projekt med Peter Pan figurerna måste Disney ansöka till dom om rättigheter. Vilket var fallet med Peter Pan 2. Och även gäller andra Peter Pan relaterade projekt.

När det kom till krokodilen hann de inte få sin ansökan om rättigheterna till den figuren godkänd i tid innan filmen var i produktion. Så det är att Disney inte hade rättigheterna till att använda krokodilen, vilket var varför man skapade en ny figur med bläckfisken.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  9 maj 2020 kl. 08:31:20
De som äger rättigheterna till Peter Pan figurerna är barnsjukhuset som ligger på Great Ormond Street i London.

När Disney vill göra nya projekt med Peter Pan figurerna måste Disney ansöka till dom om rättigheter. Vilket var fallet med Peter Pan 2. Och även gäller andra Peter Pan relaterade projekt.

När det kom till krokodilen hann de inte få sin ansökan om rättigheterna till den figuren godkänd i tid innan filmen var i produktion. Så det är att Disney inte hade rättigheterna till att använda krokodilen, vilket var varför man skapade en ny figur med bläckfisken.

Att Kapten Krok seglar till London med sitt skepp i ett avsnitt av TV-serien för att stjäla Lenas bok skulle nog säkert förklara det där att han hittar till London i 2an och kidnappar hennes dotter Jane...

Scoobydoofan1

Vad tycker ni andra om Micke & molle 2?

Disneyfantasten

När utspelar sig Herkules TV-serien egentligen? (att den utspelar sig mitt i långfilmen framgår med tydlighet, men när?)

Jag ställer frågan för att jag tycker att Herkules ser ut som han gjorde i början av långfilmen och även spelas av Nick Atkinson, men jag blir osäker eftersom Hades blir rasande när han efter 18 år får reda på att Herkules fortfarande lever (och just efter att han fått muskler spelas han av Niclas Wahlgren och så räddar han Megara från Nessos och efter att Meg blivit räddad så får man veta att hon - om än motvilligt - jobbar för Hades och berättar det för honom vilket gör att Hades blir rasande på Skrik & Panik för deras klåpande)

Scoobydoofan1

Citat från: Alexander skrivet 29 augusti 2018 kl. 18:38:12
Såhär är tidslinjerna  :)

Se:
1. Aladdin, 2. Jafars återkomst, 3. Aladdin TV-serie och till sist se 4. Aladdin och Rövarnas konung (de goda figurerna som Aladdin och hans vänner har träffat från TV-serien är på bröllopet i trean eftersom den utspelar sig efter den)

1. Lejonkungen, 2. Lejonkungen 3: Hakuna Matata (man måste sett ettan för att fatta skämten), 3 Lejonkungen 2: Simbas skatt tills Kiara är vuxen (pausa), 4 Fortsätta med att se Lejonvakten (utspelar sig emellan tvåan). och 5 Fortsätt se Lejonkungen 2:Simbas skatt nu när Kiara är vuxen.

(Timon och Pumbaa TV-serie utspelar sig i ett seperat universum ifrån filmerna, men kan ibland göra skämt till dem. Bör ses efter Lejonkungen åtminstone för att veta vilka figurerna är men ingår inte i berättelsens tidslinje och kan ses när som helst)
:)
När man tänker på det så fanns inte lejonjakten karaktärerna i den andra filmen, själv så vägrar jag se det som en del av lejonkungen.

gstone

Kejsarens nya skola är en av dom roligast serierna någonsin gjorda !!! :D :D :D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 november 2019 kl. 07:39:12
Tingeling-filmerna utspelar sig iallafall definitivt innan första filmen eftersom det var innan Tingeling träffade Peter Pan!  ;)

Micke och Molle 2 borde nog utspela sig efter att Amos säger "får jag se den där räven på mina marker ej gång till så smäller det och den gången blir ingen miss" och innan Micke sitter och tittar ut genom fönstret eftersom både Micke och Molle fortfarande är valpar i 2an (ja, man kallar ju rävungar för valpar eftersom de är avlägsna släktingar till hundar)
Var inte han arg från början om räven?

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 juni 2020 kl. 20:34:53
Var inte han arg från början om räven?

Det är klart att han var arg, han trodde att Micke var på hans höns när han bara blev jagad av Tjifen och även i 2an var han arg på honom...

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juni 2020 kl. 21:27:00
Det är klart att han var arg, han trodde att Micke var på hans höns när han bara blev jagad av Tjifen och även i 2an var han arg på honom...
Man kunde göra utan musiken i den filmen.