Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hitta Doris

Startat av gstone, 21 februari 2016 kl. 11:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag tänkt strata en tråd om rösterna i Hitta Doris.  Det är lite tidigt men nu har vi ett ställe att prata om filmen. Visst suger det att Sverige får filmen 2 månader och tio dagar efter USA ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Inte direkt, då det brukar vara tvärtom när det gäller filmer som släpps i Europa först  ;)

Elias Prenbo

Jag hoppas att de återanvänder Ulla Skoog som Doris, Leif Andrée som Marwin, Björn Thudén som Flyt, Mikael Persbrandt som Gill, Ingemar Wallén som Blås, Maria Möller som Stella, Mats Jernudd som Gurgel, Jakob Fahlstedt som Bubbel, Cecilia Milocco som Rut och Anders Öjebo.

Frågan är dock vem som ska spela Magister Rocka, eftersom Bo Maniette lämnat dubbningsbranchen sedan 2004.

Det intressanta blir dock vilka som blir rollbesatta som de nya karaktärerna; Charlie, Jenny, Destiny, Bailey, Hank ocj de två sjölejonen. Nåja, filmen har inte haft premiär än, den 17 juni har den premiär i USA och så kommer den upp på de svenska biograferna den 26 augusti. Jag ser verkligen framemot det...

rooney

Citat från: Elias Prenbo skrivet 21 april 2016 kl. 22:52:06
Jag hoppas att de återanvänder Ulla Skoog som Doris, Leif Andrée som Marwin, Björn Thudén som Flyt, Mikael Persbrandt som Gill, Ingemar Wallén som Blås, Maria Möller som Stella, Mats Jernudd som Gurgel, Jakob Fahlstedt som Bubbel, Cecilia Milocco som Rut och Anders Öjebo.

Frågan är dock vem som ska spela Magister Rocka, eftersom Bo Maniette lämnat dubbningsbranchen sedan 2004.

Det intressanta blir dock vilka som blir rollbesatta som de nya karaktärerna; Charlie, Jenny, Destiny, Bailey, Hank ocj de två sjölejonen. Nåja, filmen har inte haft premiär än, den 17 juni har den premiär i USA och så kommer den upp på de svenska biograferna den 26 augusti. Jag ser verkligen framemot det...

Magister Rocka ser inte ut att bli något problem då den karaktären inte verkar finnas med i uppföljaren? Å andra sidan är kanske inte rollistan på IMDb komplett ännu.

Elias Prenbo

Citat från: rooney skrivet 23 april 2016 kl. 00:41:17
Magister Rocka ser inte ut att bli något problem då den karaktären inte verkar finnas med i uppföljaren? Å andra sidan är kanske inte rollistan på IMDb komplett ännu.
Nja, där har du fel, för Herr Rocka är faktiskt med i trailern och det bevisar att han är med i filmen. Däremot verkar det som att Bruce, Ankar, Skum och Nigel inte är med i filmen.

Men eftersom filmen har premiär i Sverige den 26 augusti förutsätter jag att den görs några månader innan premiären. Nåja, som du säger har rollistan inte kommit ännu, så jag tror att den gör det när filmen kommer upp på biograferna. Min gissning är att den görs maj-juli (dubbningar brukar ta tre månader att göra skulle jag tro).

qnorsten

Fick detta på mailen eftersom jag är med i SFs bioklubb, i fall någon av er här är sugna på att vara med i en dubbning, så har ni chansen nu.

Citat

Vinn en dubbroll i Disney/Pixars Hitta Doris!

Drömmer du om att vara med i en Disney/Pixar-film? Nu har du chansen. Vi söker en röst som får dubba en roll i den kommande animerade familjefilmen Hitta Doris. Spela in en film när du säger repliken "Va? Har bläckfisken rymt igen?", lägg upp filmen på Instagram* och tagga #dubbrolldoris @bioklubben. Senast den 15 maj behöver vi ha ditt bidrag. Lycka till!

Det har gått ungefär ett år sedan Nemos äventyr och glömska Doris lever ett härligt liv vid revet tillsammans med Nemo och Marvin. Plötsligt en dag minns att hon att hon har en familj, som kanske letar efter henne. Tillsammans beger sig trion av på ett äventyr över havet mot Kalifornien och det berömda Marinlivsinstitutet med dess stora akvarium. För att hitta sina föräldrar tar Doris hjälp av akvariets spektakulära innevånare. Se trailern här .

Hitta Doris  har biopremiär den 26 augusti.

*Ditt Instagramkonto måste vara publikt för att vi skall kunna se ditt bidrag.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Elias Prenbo

Någon på YouTube har nämnt att Bo Maniette ska komma tillbaka till dubbningsbranchen och ska reprisera rollen, vilket trevlig överraskning.

Jag hoppas att både han, Frank Ådahl, Kayo Shekoni och Svante Thuresson återvänder i Lejonvakten framöver.

Hoppas även att han kommer tillbaka som Kapten Krok och Jafar i den rollen.

Jag hoppas att de flesta övriga också repriserar rollerna.

TonyTonka

Jag tror att de flesta av skådespelarna från ettan kommer att återkomma, förutom Daniel Andersson som lär ha passerat målbrottet för länge sedan. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2016 kl. 00:56:51
Jag tror att de flesta av skådespelarna från ettan kommer att återkomma, förutom Daniel Andersson som lär ha passerat målbrottet för länge sedan. ^^

Det har du helt rätt i, men å andra sidan tycker jag inte att barnröster är lika viktiga att gå efter, då de alltid kommer in i målbrottet.

Men jag tycker ändå att barnskådespelare är riktigt bra den tid det tar sig, sen kan några av dem också göra bra vuxenroller när de väl blivit vuxna.

Men jag har läst på Wikipedia att Doris och Marwin kommer att ha samma röster i denna film och så hoppas jag på att de andra också återvänder.

Och de nya karaktärerna Hank, Destiny, Bailey, Jenny och Charlie ska bli intressant att höra de nya rösterna på.

gstone

Jag skulle vilja veta vem som gör rösterna till några av karaktärerna i den här filmen.

Vem gör rösten till krabban Bill

Vilka gör rösterna till sjölejonen
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#10
Jag såg Hitta Doris på pressvisning i onsdags, och jag tycker det var en riktigt bra film, om än inte riktigt lika bra som Hitta Nemo. Jag håller på att skriva recension nu, och förhoppningsvis blir den klar snart. :)

Intressant att notera är att den här filmen har fått en mycket imponerande svensk bildversion - förtexterna och titeln står på svenska, och sen står även en stor mängd textskyltar under filmens gång på svenska (bl.a. texter på kartor, skyltar på byggnader, o.s.v.).

Jag har också precis fått in creditlista, så jag håller på att skriva in den nu. Marvin spelas i alla fall fortfarande av Leif Andrée och Doris som tidigare av Ulla Skoog. Glädjande nog är det också fortfarande Bo Maniette som spelar herr Rocka, fastän han ju officiellt har lämnat branschen. Nu har dock herr Rocka en ganska liten roll i den här filmen (han är mest med i några scener i början och slutet), men ändå trevligt.

Nemo spelas numera av Hjalmar Lundblad Karlsson; mest känd som Bunga i Lejonvakten (jag visste i och för sig inte vem som spelade Bunga, men då jag genast kände igen rösten när jag såg Hitta Doris råder det i mina ögon ingen tvekan om att det är han).

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 juli 2016 kl. 15:25:22
Och de nya karaktärerna Hank, Destiny, Bailey, Jenny och Charlie ska bli intressant att höra de nya rösterna på.
Hank = Ingvar i den svenska versionen = Lennart Jähkel
Destiny = Vilja i den svenska versionen = Petra Mede
Bailey = Pannan i den svenska versionen = Peter Dalle
Jenny = Suzanne Reuter
Charlie = Philip Zandén

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2016 kl. 10:13:10
Vem gör rösten till krabban Bill

Vilka gör rösterna till sjölejonen
Bill heter Krabbe i den svenska dubbningen och spelas av Magnus Mark.

Av sjölejonen har Fluke fått namnet Flax och spelas av Björn Ling. Rudder har döpts om till Roder, och spelas av Johan Östling.

Lilla My

Lennart Jähkel och Petra Mede?? Nu måste jag ju fan se den här filmen med svensk dubb någon dag  ;D

TonyTonka

Är rösterna till akvariefiskarna samma som i första filmen?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

TonyTonka: Jag har inte sett filmen än, men enligt Wikipedia så har Gill och Blås bytt röster, men alla andra har kvar samma röster och så har jag läst på Disney Wiki att de bara framträder efter sluttexterna.

Vad jag läst på Wikipedia så har Ingemar Wallén aldrig varit med i någon annan dubbning än Hitta Nemo 2003, så jag misstänker att han nog hade tackat nej om han blev tillfrågad, så att Benke Skoghult fick hoppa in istället.

Gill görs numera av Adam Fietz, men Mikael Persbrandt är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, så jag förstår inte varför de bytt ut honom, kanske var det så att han var upptagen på annat håll.

Daniel: hur går det med creditlistan?

Jag har förresten aldrig förut hört talas om varesig Petra Mede eller Peter Dalle, vilka roller har de gjort?

Jag vet de tre andra:

Lennart Jähkel har varit med i Zootropolis (som Gideon Grey).

Suzanne Reuter har varit med i 1989-års omdubb av Lady och Lufsen (som Lady).

Philip Zandén har varit med i originaldubben av Oliver och Gänget (som Fagin).

TonyTonka

#14
Citat från: Elias Prenbo skrivet  7 september 2016 kl. 16:34:09
TonyTonka: Jag har inte sett filmen än, men enligt Wikipedia så har Gill och Blås bytt röster, men alla andra har kvar samma röster och så har jag läst på Disney Wiki att de bara framträder efter sluttexterna.

Vad jag läst på Wikipedia så har Ingemar Wallén aldrig varit med i någon annan dubbning än Hitta Nemo 2003, så jag misstänker att han nog hade tackat nej om han blev tillfrågad, så att Benke Skoghult fick hoppa in istället.

Gill görs numera av Adam Fietz, men Mikael Persbrandt är fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, så jag förstår inte varför de bytt ut honom, kanske var det så att han var upptagen på annat håll.

Daniel: hur går det med creditlistan?

Jag har förresten aldrig förut hört talas om varesig Petra Mede eller Peter Dalle, vilka roller har de gjort?

Jag vet de tre andra:

Lennart Jähkel har varit med i Zootropolis (som Gideon Grey).

Suzanne Reuter har varit med i 1989-års omdubb av Lady och Lufsen (som Lady).

Philip Zandén har varit med i originaldubben av Oliver och Gänget (som Fagin).

Petra Mede är ju programledare, och har bland annat programlett Eurovision och Melodifestivalen, tror dock inte att hon har dubbat något innan Hitta Doris.

Peter Dalle var väl främst aktiv inom dubbning under 1980-talet, jag tror dock att han sedan dess medverkat i enstaka dubbningar. ^^

För övrigt så kan jag tillägga att förutom Zootropolis så har Lennart Jähkel även medverkat i bl.a Happy Feet, Boog & Elliott - Vilda vänner, Space Chimps, m.m och dessutom så är han ju rösten till Mulle Meck.

Philip Zandén har även medverkat i bl.a Insidan Ut, Anastasia (Don Bluths version), Den oändliga historien och Svanprinsessan. :)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D