Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sångtextsregister - synpunkter och buggar

Startat av Daniel Hofverberg, 28 oktober 2005 kl. 21:41:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Ja, det var nog den som Erika syftade på, skulle jag tro...

Jag tar bort den nu. :)

Joker

Jag skickade in massa  ändringar på felskrivna sångtexter från bla "Ni förkrympda små liv" men ingen av sångerna har ändrats, skulle bara påpeka...

GaBBe

Öhh.. Daniel, du kan ju kolla gb-sidan. Tror inte du gillar det där..

Erika

Citat från: GaBBe skrivet 30 december 2005 kl. 14:17:14
Öhh.. Daniel, du kan ju kolla gb-sidan. Tror inte du gillar det där..

Är det den kommentaren som skrivits av "Karin"? I så fall var det en onödig kommentar av den personen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Komplett idiot skrivet 30 december 2005 kl. 11:14:24
Jag skickade in massa  ändringar på felskrivna sångtexter från bla "Ni förkrympda små liv" men ingen av sångerna har ändrats, skulle bara påpeka...
Jag har inte fått in någon sångtextändring till Ni förkrympta små liv. Jag kan heller inte hitta något annat från din e-post-adress. Kanske har det blivit något fel någonstans, eller så har något mail kommit bort...?

Kan du prova att antingen fylla i formuläret igen, eller maila mig direkt med ändringarna?

GaBBe

Citat från: Erika skrivet 30 december 2005 kl. 15:25:39
Citat från: GaBBe skrivet 30 december 2005 kl. 14:17:14
Öhh.. Daniel, du kan ju kolla gb-sidan. Tror inte du gillar det där..

Är det den kommentaren som skrivits av "Karin"? I så fall var det en onödig kommentar av den personen.
Nä jag menade spamgrejerna Daniel har raderat nu.. Håller faktsikt med Karin lite grann.

Daniel Hofverberg

Tja, "Karin" kan ju tycka som hon vill (även om jag personligen inte håller med), men hennes sätt att uttrycka sig gör att jag misstänker att hon missförstått sajtens syfte. Att skriva "Ta bort..." tycker jag antyder att hon tror att jag har makt att bestämma över vilka skådespelare som ska anlitas av olika dubbningsbolag.

Det vore i så fall inte den första personen som missuppfattat...  ::)

GaBBe

Daniel, du har mycket fler besökare nu än för några år sen. Vad tror du det beror på?

Daniel Hofverberg

Jag vet inte riktigt vad det har att göra med sångtextsregistret, men vi låter det gå för den här gången...  ::)

Det är en bra fråga. Jag skulle tro att det är en kombination av flera faktorer. Dels är det ju naturligt att en sajt får fler besökare desto längre tid den funnits, i takt med att fler personer upptäckt den. Det gäller särskilt på sajter med så pass specialinriktade områden som denna, då de flesta lär komma ihåg sajten om de någon gång besökt den.

Sen har jag också jobbat mer med sökmotoroptimering de senaste åren än förut, vilket hjälper till att fler personer kan hitta sidan. Att jag dessutom översatt forumprogramvaran SMF är också till viss hjälp, eftersom det innebär att alla som installerat det här forumet på sin sajt automatiskt får en länk till Dubbningshemsidan längst ned på sidorna - och framförallt Google baserar ju resultaten på sökningar till viss del på hur många sidor som länkat till respektive sida.

Men sen tror jag också att medvetandet om dubbningar och röster ökat på senare år, och att intresset blivit större. Till viss del tror jag säkert att det kan ha att göra med att DVD blivit allt populärare - DVD-mediat har ju nämligen till viss del fört tillbaka utvecklingen om utsättandet av credits, då det är betydligt färre distributörer som sätter ut svenska röster på DVD-filmer än på VHS (exempelvis Warner Bros. och Paramount skriver ju fortfarande inte ut någonting om röster på sina DVD-filmer). Och om personer ser en film som saknar svenska credits, är det nog många som blir nyfikna på en eller flera av rösterna, och då söker på Internet för att hitta åt informationen där. Den teorin förstärks också av att just "Svenska röster och credits" är den mest besökta avdelningen på sajten, och också den vanligaste "öppningssidan" (d.v.s. den avdelning som flest personer besöker som första sida under besöket - d.v.s. mest troligt som resultat av sökning i någon sökmotor).

Inslaget i Anders & Måns på SVT hjälpte också till lite grann - inte så mycket som jag hade väntat mig, men det ledde till en märkbar ökning av antal besökare (kanske 10 - 15% eller nåt sånt), och det har hållit i sig ända sedan dess.

Men jag måste medge att när jag startade sajten 1997, hade jag aldrig kunnat drömma om att den skulle bli så populär. Senaste året har sajten faktiskt haft ett snitt på 15000 besökare per dag, vilket jag tycker är ofattbart mycket för en sida om ett så smalt ämne. Är det verkligen så många som är intresserade av dubbningar...?

Och på tal om det, så såg jag just att Dubbningshemsidan slog nytt besöksrekord i december 2005. Under december månad hade sajten hela 21000 unika besökare! Och så mycket som 750 personer besökte sidan på självaste julafton (hur de nu har tid med det)...

clash

Eftersom jag håller med Karin så tycker jag det var bra att hon sa det. Men däremot kanske hon, liksom jag ibland, uttryckte sig lite klumpigt...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Såg nyss att en person har lagt in en låt som verkar vara från "Svanprinsessan", men verkar ha skapat av misstag "svensk dubb" som filmtitel och jag får ett felmeddelande när jag försöker kolla sångtexten från "My Little Pony Tales".

Daniel Hofverberg

Du har helt rätt - den låten ska tillhöra Svanprinsessan, och jag har flyttat över den till rätt rubrik nu.

Problemet med My Little Pony Tales berodde på att det av någon märklig anledning fanns två stycken TV-serier vid namn My Little Pony Tales (exakt samma namn) i databasen, men bara en av dem hade några sångtexter. Jag har nu tagit bort dubletten, och nu verkar det funka bättre. Men exakt hur det kunnat hända till att börja med har jag ingen aning om...

Erika


PAAATE

Citat från: Erika skrivet 22 juni 2007 kl. 22:33:19
http://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=211

Tråkigt att det finns folk som alltid ska slänga in en massa spam som förstör.  >:(

Den låten går faktiskt så. Nämen, allvarligt, kan du (Daniel) inte lägga in sån bild med tecken man ska skriva av? Som spamskydd.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Usch då, sånt där är verkligen inte kul. Det positiva är dock att filtreringen av inläggen fungerade som det ska, så spammarens försök att smitta besökarna med virus fungerade inte (gudskelov!).

För ett par veckor sedan lade jag in ett mycket enkelt spamskydd (CAPTCHA) på funktionen för att skicka in rättelser/komplettering till sångtexter (formuläret som visas nedanför alla sångtexter), och än så länge verkar det effektivt - jag har inte fått något spam med det formuläret sen jag lade till det. Så jag lägger till samma sak även på sidan för att lägga till sångtexter, och hoppas på det bästa.

Det är enklaste tänkbara formen av spamskydd - att skriva av siffror som visas i klartext (inte som bild, utan som ren text). Men när det är unika spamskydd för en individuell sajt, så brukar det dessbättre inte krävas så mycket för att stoppa spammarna - de flesta spammare vill utnyttja generella lösningar som fungerar på många sajter, och vill ogärna börja specialanpassa sina skript för en enskild sajt. Just därför finns det en skaplig chans att det här supersimpla spamskyddet kan räcka. Vi får se - om det inte slipper igenom spam, så får jag göra en riktig CAPTCHA med verifering via bild.