Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bamse

Startat av Soscla, 26 augusti 2009 kl. 14:29:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Gudskelov att de övergett planerna på animationen som användes i trailern; det kändes verkligen inte lyckat.

Lite märkligt dock att skriva en hel artikel om filmen, utan att nämna ett ord om rösterna...

Erik Friman

Just nu börjar de för en gång skull med röstcastingen med många skådespelare och personer. Det kan ta ett tag.

Soscla

Jag blir lite besviken när de säger att den ska animeras i Taiwan. Jag vet att det är så det görs nuförtiden, men jag vill se svenska händer slita på det här! Inte för att taiwanesisk animering är dålig, den är jättebra och de vet verkligen vad de håller på med, men jag gillar inte den västerländska inställningen att nu ska "VI" göra en film, men vi gör bara lite storyboards så får några med lite mindre pengar göra grovgörat och skitjobbet. En inställning som jag inte tycker Bamse skulle stå för!
It's so fluffy I'm gonna die!

Eriksson

Jag håller med Soscla. Svensk tecknad film ska väl tecknas i Sverige. Absolut inte i Taiwan, det är ju fusk! Rune klarade ju att ensam teckna ett flertal filmer. Det skall väl inte vara så svårt i dag att hitta duktiga svenska filmtecknare!

Rösterna är nog det som skall bli mest intressant. Det kommer nog att kännas ovant med olika skådespelare till varje figur, men jag hoppas verkligen att Olof Thunberg får göra berättarrösten!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Lilla My

Jag tycker också det är synd att det inte är svensk animation. Jag älskar den vi gör här i Sverige, och norden. Den är lite speciell och jag tror inte den den kommer se lika bra ut som den annars skulle ha gjort. Nej usch, nu blev jag besviken...

Men man får se frammåt och hoppas allt blir bra och "nära" ändå :)

Hemsidan med artikeln är föresten nere just nu, så jag får vänta ett slag med att läsa den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet 15 maj 2012 kl. 22:11:32
Jag håller med Soscla. Svensk tecknad film ska väl tecknas i Sverige. Absolut inte i Taiwan, det är ju fusk! Rune klarade ju att ensam teckna ett flertal filmer. Det skall väl inte vara så svårt i dag att hitta duktiga svenska filmtecknare!
Nej, det är väl knappast svårt att hitta svenska animatörer, och jag tror inte att animatörer i Sverige på något sätt är sämre än andra länders. Men som med allting annat är det en kostnadsfråga, och att animera allting i Sverige kostar betydligt mer än att låta det göras i billigare länder som Taiwan. Det är ju för övrigt inte alls ovanligt. Hanna-Barbera och till viss del även Disney brukade också outsourca en hel del animation till animationsstudior i Taiwan; främst vid TV-serier.

Jag vet inte vilken budget som filmbolaget har planerat för Bamse, men gissningsvis är väl budgeten för snålt tilltagen för att det ska vara realistiskt att kunna animera allt i Sverige. Och om alternativet är att projektet inte blir av alls, så är det ju liksom ett lätt val...

Dock kan man ju tycka att filmbolagen borde kunna våga satsa hyfsat mycket pengar på så här pass välkända figurer, men kanske är det för osäkert trots allt så att man har tvingats kompromissa utifrån de ekonomiska resurser som finns.

Erik Friman

Är det någon som vet hur lång tid det tar att göra t.ex. en timmes långfilm nuförtiden?

Oscar Isaksson

Citat från: Erik Friman skrivet 16 maj 2012 kl. 09:52:28
Är det någon som vet hur lång tid det tar att göra t.ex. en timmes långfilm nuförtiden?

Det beror på vad du menar, fyra år är mest troligt för en tecknad långfilm i Sverige. för det som tar tid är förberedelserna t.ex. manus,  ekonomiska investerare, röstinspelning. Sen tar själva tecknandet ungefär ett år att slutföra.

Erik Friman

Det tycks stå på tre vänners hemsida att själva animationen pågår redan nu i vår och det är inte fören nästa vår som Taiwan sedan tar hand om, vilket skulle betyda att de har ett år på sig. Eftersom man redan vet och kan handlingen då borde det vara samma svenska animatörer som tillslut vet hur det ska se ut. För då skulle Taiwan bara sköta resten av den. Så skulle planerna ha sett ut.

Eriksson

Jag tycker  Per Åhlin kunde ha fått göra filmen. Han har ju en stab av utomordentliga svenska tecknare.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Ariel

Citat från: Soscla skrivet 15 maj 2012 kl. 21:45:03
Jag blir lite besviken när de säger att den ska animeras i Taiwan. Jag vet att det är så det görs nuförtiden, men jag vill se svenska händer slita på det här! Inte för att taiwanesisk animering är dålig, den är jättebra och de vet verkligen vad de håller på med, men jag gillar inte den västerländska inställningen att nu ska "VI" göra en film, men vi gör bara lite storyboards så får några med lite mindre pengar göra grovgörat och skitjobbet. En inställning som jag inte tycker Bamse skulle stå för!

Håller med. Helst av allt skulle man ju vilja att varje bild ritades för hand, eller åtminstone på en ritplatta - var bild för sig.
Är det någon som vet hur det går med projektet; är det nedlagt eller är det på gång?
Knowledge talks, wisdom listens.

Lilla My

Citat från: Eriksson skrivet 16 maj 2012 kl. 18:32:56
Jag tycker  Per Åhlin kunde ha fått göra filmen. Han har ju en stab av utomordentliga svenska tecknare.

Nog för att Per Åhlin är en smärre gud åt mig men jag tror inte han eller de som jobbar på Pennfilm hade kunnat göra filmen i Bamse-stil. Och hade dem gjort om den till "animation á la Åhlin" så hade det ju inte vart Bamse längre ::)

Erik Friman

Jag undrar inte om det är den nuvarande Bamsetecknaren Thomas Holm som är animatör och ligger bakom själva förberedelsen som ex trailern. Han har jobbat med Per Åhlin som filmen "Resan till Melonia". Frågan är förstås om han fortfarande är ansvarig.

Lilla My

Hade vart intressant att veta. Isåfall känner jag ännu mer hopp inför filmen om jag ska vara ärlig.

Ariel

Ska mejla Bamse-redaktionen (patetiskt liv jag har), de kanske vet något..
Knowledge talks, wisdom listens.