Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Barntrean Old School

Startat av Cadpig, 15 maj 2006 kl. 23:28:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Linnzy

Tre små spöken och Prinsessan Sissi gick ju senare på Fox Kids....

En teori om varför de slutade sända barntrean kan ju vara att man inte får visa reklam riktat till barn i sverige (hur länge den lagen funnits vet jag dock inte)


Apropå barntrean så söker jag en särskild serie (som jag även nämnt i en annan tråd...är det lönta att upprepa?)

CitatNär jag var liten brukade min moster spela in treans morgonpogram åt mig och min bror eftersom vi inte hade den kanalen.

Jag minns ett band jag hade som innehöll en tecknad serie kallad "En liten saga", det började (tror jag) med en verklig gubbe som satt på en vit bänk i en konstgjord park typ...det såg inte verkligt ut och det var nog inte meningen heller...såg ut som kulisser helt enkelt, han var också vitklädd typ kostym och skulle berätta sagor, när han började gick det över till tecknat.

Varje saga hade en rejäl dos av moralkaka inbakat.

Nu minns jag bara en av sagor som handlade om en pojke som var svag och mobbad, en dag fann han en mystisk affär, där fick han en ring som skulle göra honom annorlunda. Han sa någon sorts ramsa typ "Denna ring..." och blev förvandlad till en varulv, då kunde han ge igen på mobbarna, men saker och ting gick överstyr och han mindes inte vad han gjort under natten...tror han hade problem att förvandla sig tillbaka så när han gick till affären igen så var den borta.

En av de andra sagorna jag minns var typ "Råttfångaren från Hameln" eller nåt liknande. I allafall så handlade det om en man som spelade på en flöjt och något magiskt bröd, åt man av brödet så blev man förhäxad av flöjtens toner...

Det är typ vad jag minns. Mina egna sökningar på "En liten Saga" har inte gett något resultat, kanske någon annan här som känner igen det?

På samma band hade jag James Bond Jr och Smurfarna, så därför vet jag att det är samma tidsperiod.

Erika

Minns du något mer, t. ex. om det var någon speciell stil (klassisk Hanna-Barbera-stil, animéstuk, typisk fransk stil a la Moebius osv.)?

Jag tror inte jag har sett den tv-serien, men den låter väldigt intressant! :)

Linnzy

Citat från: Erika skrivet 27 november 2012 kl. 06:54:17
Minns du något mer, t. ex. om det var någon speciell stil (klassisk Hanna-Barbera-stil, animéstuk, typisk fransk stil a la Moebius osv.)?

Jag tror inte jag har sett den tv-serien, men den låter väldigt intressant! :)

Oj trodde jag hade svarat på detta...nåja...nja det är svårt at säga av endast minnet. Men jag är ganska säker på att det inte var anime...och människorna var människor alltså inga djur som betedde sig som människor....

Det är fruktansvärt irriterrande att inte kunna hitta en tillstymmelse av den någonstans....

Musse

Är det någon som kommer ihåg vad den där gula ler smurfen hette? Kommer inte på vad den heter.




jimstrom

Borde troligtvis vara Mr. Bogus du pratar om, röster av sunstudio med bla. Håkan Mohede, Nina Gunke och Kenneth "Strimmlaren" Mildoff.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

AlexanderM

#35
Ja föregående talare har rätt vad gäller den gula lerfiguren! Utan tvekan Mr Bogus

Jag saknar Barntrean. Även om vissa av Statstelevisionens barnprogram fungerade (tex Disneydags) så var det vissa som kändes bisarra och tom rätt kusliga (både Ika i rutan och Pippi pelikan är nog två bra exempel lol) så TV3 var den kanal jag älskade mest som liten.  Synd att fina serier som Katter med klös, Sabans Gullivers resor etc verkar helst lost när vi pratar de gamla svenska dubbningarna

Visst kan man på ett eller annat sätt få tag på TMNT/TMHT (ja jag syftar på båda varianterna :P) liksom Biker mice och Smurfarna (man får ju leta runt på loppisar, Tradera etc) men sen finns mer knepiga fall.

Eller varför inte svenskdubbade Beethoven? Det var länge sen
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Linnzy

HEJEHEJ!
Long time no see :P


Ville bara smita in och berätta att jag ÄNTLIGEN hittat den tecknade serie som jag mindes från barnsben på trea, dock hittade jag bara en av episoderna, dock den jag minns mest ;




CBS Storybreak
Monsterringen

http://www.dailymotion.com/video/xys6vz_cbs-storybreak-the-monster-s-ring_shortfilms


Kanske någon här känner igen den?


Mitt tidigare inlägg;

[/size]"När jag var liten brukade min moster spela in treans morgonpogram åt mig och min bror eftersom vi inte hade den kanalen.[/size]Jag minns ett band jag hade som innehöll en tecknad serie kallad "En liten saga", det började (tror jag) med en verklig gubbe som satt på en vit bänk i en konstgjord park typ...det såg inte verkligt ut och det var nog inte meningen heller...såg ut som kulisser helt enkelt, han var också vitklädd typ kostym och skulle berätta sagor, när han började gick det över till tecknat.Varje saga hade en rejäl dos av moralkaka inbakat.Nu minns jag bara en av sagor som handlade om en pojke som var svag och mobbad, en dag fann han en mystisk affär, där fick han en ring som skulle göra honom annorlunda. Han sa någon sorts ramsa typ "Denna ring..." och blev förvandlad till en varulv, då kunde han ge igen på mobbarna, men saker och ting gick överstyr och han mindes inte vad han gjort under natten...tror han hade problem att förvandla sig tillbaka så när han gick till affären igen så var den borta.En av de andra sagorna jag minns var typ "Råttfångaren från Hameln" eller nåt liknande. I allafall så handlade det om en man som spelade på en flöjt och något magiskt bröd, åt man av brödet så blev man förhäxad av flöjtens toner...Det är typ vad jag minns. Mina egna sökningar på "En liten Saga" har inte gett något resultat, kanske någon annan här som känner igen det?På samma band hade jag James Bond Jr och Smurfarna, så därför vet jag att det är samma tidsperiod."
[/size]
[/size]
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Daniel Hofverberg

Intressant! Själv har jag bara väldigt vaga minnen av den där serien, och det är egentligen främst introt jag tydligt känner igen.

Erika

Måste tacka dig, Linnzy, för tack vare dig har jag också hittat tre avsnitt (fast jag har under alla dessa år trott att dessa var kortfilmer) som härstammar just från denna tv-serie. Tack! :D 

Jabberjaw

Gammalt ämne men lika bra ta det där det hör hemma.  :) Har avsnitt utav alla serierna från barntrean utom följande två, som jag nu undrar över.

Ivanhoe sändes den verkligen på Barntrean:o Har inte stött på några avsnitt. Isåfall hör lät dubbningen och vilka röstskådespelare var med. Var det samma röster som i VHS utgåvan som distributören Lundby AB gav ut?

Beethoven animerade serien
har jag också en liknande fråga kring. Sändes den i Barntrean och vilket årtal? Röster någon?  Dubbningsbolaget antar jag var Media Dubb International. Var det samma dubbning som Paramount CiC/Universal gav ut på två KÖP Video volymer?


TecknatÄlskare

Beethoven serien har jag för mig att den sändes på K-TV filmnets block. Men någon annan kanal tror jag inte den sänts på men är nästan hundra på att den har sänts på K-TV.

Ivanhoe tror jag inte har sänts tyvärr.

Richardo

Wow! Kvalitén på omslaget för Beethoven är jättefint!

Daniel Hofverberg

Jag har ett vagt minne av att Beethoven sändes på TV3, men exakt när eller i hur många avsnitt har jag ingen aning om. Jag har inget minne av att den serien skulle ha sänts på FilmNet/K-TV, och hittar heller inget i Svensk Mediedatabas som tyder på det.

Jag har inget minne av att tecknade Ivanhoe skulle ha sänts på TV3.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2018 kl. 09:15:46
Jag har ett vagt minne av att Beethoven sändes på TV3, men exakt när eller i hur många avsnitt har jag ingen aning om. Jag har inget minne av att den serien skulle ha sänts på FilmNet/K-TV, och hittar heller inget i Svensk Mediedatabas som tyder på det.

Jag har inget minne av att tecknade Ivanhoe skulle ha sänts på TV3.

Hur pålitlig är Svensk Mediedatabas med tanke att inte allt och allting finns där?

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 25 juni 2018 kl. 09:17:16
Hur pålitlig är Svensk Mediedatabas med tanke att inte allt och allting finns där?
Beror på vilken kanal det gäller. Efter att respektive kanal börjat referensbanda i full skala till Kungliga Biblioteket (eller egentligen dåvarande Statens ljud- och bildarkiv) ska det vara komplett och pålitligt. Det händer att referensbanden är skadade eller tomma eller inte kommit dit, så att de faktiskt inte har allt, men själva tablåerna BORDE finnas med för alla dagar. Sen är det kanske inte alltid som det märks ut innehållet i programblock såsom Barntrean eller K-TV, även om det vanligtvis brukar ske.

FilmNet började referensbanda dit någon gång 1992, så nästan allt som sänts efter det bör finnas med. För TV3 däremot började de inte referensbanda förrän någon gång runt 1999, så där saknas nästan allt som sänts före det.

För FilmNet skulle jag således vilja säga att SMDb för själva tablåerna bör vara tillförlitliga och kompletta till minst 95% (troligen mer), även om de inte alltid har själva inspelningarna bevarade. För de faktiska referensbanden skulle jag gissa att det nog kanske snarare ligger runt 80% som verkar finnas.

För TV3 är nog tablåerna efter det att de börjat referensbanda tillförlitliga och kompletta i närmare 95 - 98% av fallen, men det är ganska mycket som saknar referensbandning varför tillgängligheten av själva inspelningarna mellan 1999 och 2005 nog kanske ligger på ett snitt av runt 60 - 70%. På senare år har TV3 börjat att endast referensbanda svenska program, tyvärr.