Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrondM

En annen ting jeg har lurt litt på... Etter Mickey's Trailer, før introen til Lady and the Tramp, høres to toner. Dette er fra åpningen til introduksjonen til Pinocchio. Dette antyder at Pinocchio fulgte etter Mickey's Trailer. Men, i følge oversikten på Magic Movies, så har ikke Mickey's Trailer og Pinocchio vært vist samme år på svensk TV. Hvilken versjon av programmet har man klippet inn Mickey's Trailer fra?

Disneyfantasten

Jag tror jag kan gissa på vilka som visas efter programmet i framtiden:

2017 - Coco och Röjar-Ralf 2

2018 - Gigantic och Toy Story 3 (för kommande filmen Toy Story 4) eller kanske kanske Frost 2

Jag vet även att Disney planerar att framöver kanske göra Zootropolis 2...

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 mars 2016 kl. 17:35:32
From All of Us to All of You sändes ursprungligen 1958 med Disneyland-vinjett, men i den amerikanska reprisen julen 1960 bytte man till Walt Disney Presents-vinjett.

Er du helt sikker på det? Alle episodeoversikter jeg har sett, sier at serien endret navn til Walt Disney Presents før 1958/-59-sesongen.

Dessuten fant jeg denne programoversikten i arkivet til Chicago Tribune




Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 25 juli 2017 kl. 21:42:42
Er du helt sikker på det? Alle episodeoversikter jeg har sett, sier at serien endret navn til Walt Disney Presents før 1958/-59-sesongen.

Nej, HELT säker är jag inte.

Det är bara som jag själv minns programmet från de första åren på svensk TV, och efter så många år är det möjligt att jag minns fel. Jag kan ha blandat samman programmet med de många andra avsnitten som sändes med Disneyland-vinjett.

Den gamla Disneyland-vinjetten gjorde ett mycket starkare intryck på mig än den senare Walt Disney Presents-vinjetten som jag bara har ett mycket svagt minne av att jag har sett någon enstaka gång på 60-talet.

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet 25 juli 2017 kl. 21:42:42
Er du helt sikker på det? Alle episodeoversikter jeg har sett, sier at serien endret navn til Walt Disney Presents før 1958/-59-sesongen.

Jag blir mer och mer säker på att programmet sändes med Disneyland-vinjett på svensk TV, och kanske även vid första visningen i USA 1958 fast programmet officiellt redan hade bytt namn till Walt Disney Presents.

I den version av programmet som du har lagt upp på Youtube finns faktiskt en skylt med texten Disneyland, plus att speakern säger (två gånger) "And now your Disneyland-host Walt Disney".

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 augusti 2017 kl. 10:27:16
Jag blir mer och mer säker på att programmet sändes med Disneyland-vinjett på svensk TV, och kanske även vid första visningen i USA 1958 fast programmet officiellt redan hade bytt namn till Walt Disney Presents.

I den version av programmet som du har lagt upp på Youtube finns faktiskt en skylt med texten Disneyland, plus att speakern säger (två gånger) "And now your Disneyland-host Walt Disney".
Materialet i YouTube-klippet kommer från "min" kopia av 1960 års amerikanska sändning av From All of Us To All of You, som mest troligt kommer från de 16 mm-rullar som Disney skickade ut till lokalstationerna i USA inför sändningen. Den borde vara 100% identisk med 1958 års amerikanska sändning, förutom att möjligtvis introduktionen i början kan tänkas vara olika (fast sannolikt är nog även den samma).

Just därför är det onekligen märkligt varför det direkt efter den första reklampausen mycket riktigt tonar fram en skylt med texten Disneyland, och varför speakerrösten säger "And now your Disneyland host, Walt Disney". Det har jag själv undrat över... Och varför samma speakertext förekommer två gånger med runt 15 sekunders mellanrum kan man ju också fråga sig...

En rimlig gissning är väl kanske att Disney redan hade hunnit sammanställa och producera julprogrammet innan det blev bestämt om namnändringen till Walt Disney Presents, och att de då inte hade tid eller ork att göra om de avsnitt som redan var färdigproducerade utan valde att bara göra om jingeln/introduktionen precis i början av varje avsnitt.

TrondM

Jeg har undret meg mye over denne introen til programmet. Det som er litt spesielt, er at i alle episodene jeg har sett fra de fire første sesongene (da programmet fortsatt het Disneyland), blir Disney introdusert med "... and now, your host: Walt Disney". Det er først etter at programmet har endret navn tll Walt Disney Presents, at introduksjonen sier "... and now, your Disneyland host: Walt Disney".

Jeg har selvfølgelig ikke sett alle episodene, så dette kan være tilfeldigheter. Dessuten, som Anders allerede har nevnt, så har jo Disney ofte endret på introen hvis en episode har blitt sendt i reprise. Alle episodene jeg har sett klipp av, har enten vært rippet fra en DVD, eller tatt opp fra Disney channel fra 80- og 90-tallet. Det er fullt mulig at introen som har fulgt med disse programmene har vært endret av Disney. I tillegg har jeg stort sett sett videoene på YouTube, og jeg har ingen garanti for at den som har lastet opp programmet ikke har endret introen selv.

Alt i alt er det mange mulige feilkilder her, og siden jeg er født lenge etter programmet ble sendt første gang, så har jeg ikke fordelen av å ha sett den originale sendingen med egne øyne, verken på amerikansk eller svensk TV.

Anyway - de tre versjonene av introen jeg har funnet, som ble brukt fra starten av serien, til slutten av 1958, da episoden ble sendt første gang er disse:

Disneyland (1954)

https://www.youtube.com/watch?v=t2NCv5_qvu8

Walt Disney Presents (1958)

https://www.youtube.com/watch?v=6JyEG_QF8tw

Walt Disney Presents (1959)

https://www.youtube.com/watch?v=B8HKB29-vqA


En interessant ting jeg legger merke til, er at programmets tittel egentlig høres veldig lik ut i de forskjellige introene:
I den første versjonen sier de:
[navn på sponsor] presents: Walt Disney's Disneyland

Etter navneendringen blir det:
Walt Disney Presents: Disneyland

Så, selv om navnet på programmet formelt ikke er "Disneyland" lenger, så fremhever de virkelig Disneyland-navnet. Det virker også som at programmet har gått under navnet "Disneyland" i Skandinavia lenge etter at det byttet navn i USA (vel, i Norge hadde vi ikke TV i det hele tatt før navneendringen, og serien het Disneyland her også). I og med at den nye introen fremdeles fremhever "Disneyland"-navnet, så vil jeg si at den fungerer like bra for et program som heter "Disneyland" som for et program som heter "Walt Disney Presents".

Anders M Olsson

#202
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2017 kl. 16:05:01
Materialet i YouTube-klippet kommer från "min" kopia av 1960 års amerikanska sändning av From All of Us To All of You, som mest troligt kommer från de 16 mm-rullar som Disney skickade ut till lokalstationerna i USA inför sändningen. Den borde vara 100% identisk med 1958 års amerikanska sändning, förutom att möjligtvis introduktionen i början kan tänkas vara olika (fast sannolikt är nog även den samma).

Man ändrade nästan alltid på trailers för nästa veckas avsnitt och aktuella filmer på bio m.m. som visades efter själva programmen, men innan eftertexterna. Det var nödvändigt eftersom man blandade repriser med nya avsnitt, och sällan eller aldrig visade programmen i samma ordning från gång till gång.

Det finns många exempel på att de har bytt vinjetter genom åren, så det skulle inte förvåna mig det minsta om programmet hade Disneyland-vinjett vid den ursprungliga tv-sändningen 1958.

Kanske använde de andra vinjetter till program som gick på export till t.ex. Sverige än för de inhemska sändningarna? Eftersom de svenska sändningarna hoppade fram och tillbaka mellan olika säsonger ville de kanske att alla programmen skulle se likadana ut även om de hade haft olika vinjetter i USA.

Jag har sett alla, eller så gott som alla upplagor av julprogrammet på svensk tv ända från starten 1960 till det senaste programmet 2016. Möjligen missade jag ett eller ett par program i mitten av åttiotalet. Men jag är ganska säker på att programmet hade Disneyland-vinjett och inget annat under de första åren, innan de började klippa i programmet.

Jag spelade även in en version av From All of Us to All of You från dansk tv julen 1975 eller 1976. Det programmet var i det närmaste helt identiskt med originalprogrammet, förutom att det var i färg och med Wonderful World of Color-vinjett. Tyvärr har jag inte kvar inspelningen. Jag spelade in programmet med min allra första videobandspelare som var en Philips VCR där banden kostade 250 kronor och hade en speltid på en timme. Till det priset (kanske 1500-2000 kronor i dagens penningvärde) var det inte tal om att spara några inspelningar, utan man fick återanvända banden.

Dessutom gjorde jag mig av med alltihop när jag köpte min första VHS år 1980.

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 augusti 2017 kl. 19:26:20
Kanske använde de andra vinjetter till program som gick på export till t.ex. Sverige än för de inhemska sändningarna? Eftersom de svenska sändningarna hoppade fram och tillbaka mellan olika säsonger ville de kanske att alla programmen skulle se likadana ut även om de hade haft olika vinjetter i USA.

Det er dette som er min teori akkurat nå, ja.

Citat från: Anders M OlssonJag spelade även in en version av From All of Us to All of You från dansk tv julen 1975 eller 1976. Det programmet var i det närmaste helt identiskt med originalprogrammet, förutom att det var i färg och med Wonderful World of Color-vinjett.

Jeg vet dette er et helt umulig spørsmål, men jeg prøver allikevel. Husker du noen detaljer fra programmet? Ble programmet introdusert av Walt Disney? Var Santa's Workshop med? Ble den introdusert av Jiminy Cricket? Viste de Toy Tinkers eller Pluto's Christmas Tree? Var Donald's Snow Fight med? Hadde programmet et Surprise Gift innslag? Husker du hvilket (vil tro det må ha vært et av de originale, i så fall: The Sword in the Stone, The Jungle Book, The Aristocats eller Robin Hood).

Citat från: Anders M OlssonTyvärr har jag inte kvar inspelningen. Jag spelade in programmet med min allra första videobandspelare som var en Philips VCR där banden kostade 250 kronor och hade en speltid på en timme. Till det priset (kanske 1500-2000 kronor i dagens penningvärde) var det inte tal om att spara några inspelningar, utan man fick återanvända banden.

Synd, selvfølgelig. Men, veldig forståelig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 augusti 2017 kl. 19:26:20
Man ändrade nästan alltid på trailers för nästa veckas avsnitt och aktuella filmer på bio m.m. som visades efter själva programmen, men innan eftertexterna. Det var nödvändigt eftersom man blandade repriser med nya avsnitt, och sällan eller aldrig visade programmen i samma ordning från gång till gång.
Jo, det förstår jag också. Men frågan är om man vid repriser även gjorde om introduktionen i början av avsnitten (jingel och speakerröst); d.v.s. det som kom innan sponsringsskyltarna och den första reklampausen.

Reklam, trailers, smakprov inför nästa avsnitt och kanske även sponsringsskyltarna måste förstås ha skiljt sig åt mellan 1958 och 1960 års amerikanska sändning, medan programmet i sig sannolikt var helt identiskt. Då återstår då den inledande introduktionen, med speakerröst som introducerar avsnittet och jingel. Det är ju tänkbart att man passade på att göra om den biten inför reprissändningar av både det här och andra avsnitt i serien, men förmodligen lika sannolikt att man inte gjorde något åt dem utan bibehöll samma...

Anders M Olsson

Citat från: TrondM skrivet  3 augusti 2017 kl. 21:58:31
Jeg vet dette er et helt umulig spørsmål, men jeg prøver allikevel. Husker du noen detaljer fra programmet? Ble programmet introdusert av Walt Disney? Var Santa's Workshop med? Ble den introdusert av Jiminy Cricket? Viste de Toy Tinkers eller Pluto's Christmas Tree? Var Donald's Snow Fight med? Hadde programmet et Surprise Gift innslag? Husker du hvilket (vil tro det må ha vært et av de originale, i så fall: The Sword in the Stone, The Jungle Book, The Aristocats eller Robin Hood).

Jag kommer inte säkert ihåg om Walt Disneys introduktion fanns med, men jag tror det. I övrigt fanns alla de klassiska inslagen med: Jiminy Cricket, Santa's Workshop, Toy Tinkers. (Men inte Pluto's Christmas Tree eller Donald's Snow Fight.) Det fanns en Suprise Gift, men jag kommer inte ihåg vilken. Det var även den korta versionen av Cinderella, utan jakten på pärlor.

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2017 kl. 05:55:58
Jag kommer inte säkert ihåg om Walt Disneys introduktion fanns med, men jag tror det. I övrigt fanns alla de klassiska inslagen med: Jiminy Cricket, Santa's Workshop, Toy Tinkers. (Men inte Pluto's Christmas Tree eller Donald's Snow Fight.) Det fanns en Suprise Gift, men jag kommer inte ihåg vilken. Det var även den korta versionen av Cinderella, utan jakten på pärlor.

Imponerende hukommelse! Takk skal du ha.

Disneyfantasten

Detta år tror jag att Coco och Superhjältarna (för Superhjältarna 2) kommer att visas efter programmet.

Lilla My

Har Superhjältarna 2 ens något de KAN visa ännu? Är de inte lite väl tidigt i deras produktion att visa något den här julen redan?

Alexander

Citat från: Lilla My skrivet  3 oktober 2017 kl. 00:54:54
Har Superhjältarna 2 ens något de KAN visa ännu? Är de inte lite väl tidigt i deras produktion att visa något den här julen redan?

Om det blir Superhjältarna så väljer de nog att visa ett klipp från första filmen.

När Bilar 2 och Bilar 3 skulle komma visade dem på Kalle Anka klipp från första filmen och när Toy Story 3 skulle komma blev det ett klipp från Toy Story 2.  :)