Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Törnrosa

Startat av TonyTonka, 3 november 2008 kl. 21:44:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

#15
Ja, det kan vara svårt att höra vad Törnrosa sjunger, men om du lyssnar lite senare i sången när prinsen sjunger samma rader bör det inte vara någon tvekan om att det ska vara "hör ihop i kärlek så öm".

Dessutom kan man titta i den publicerade texten, bl.a. i Disneysångboken.

Den som skickade mailet har säkert gått efter textremsan på DVDn och förutsatt att den är korrekt, vilket den alltså inte är.

Daniel Hofverberg

Jag håller med, och jag ser nu att jag uppfattat texten på samma sätt i min recension av Törnrosa från 2008.

För att riktigt komplicera saken har dock båda varianterna förekommit i textremsor på DVD. Vid den äldre DVD-utgåvan från 2002 angav den vanliga textningen textraden "... har ihop en kärlek så öm", medan textningen för hörselskadade angav "... hör ihop i kärlek så öm" - detta trots att dessa båda textremsor i övrigt var nästan identiska (förutom då förklaringar av ljud och dylikt i dövtexten). Vid den nyare DVD-utgåvan finns som bekant bara den vanliga textningen kvar (som var identisk med 2002 års DVD-utgåvas vanliga text), då ju Disney på senare år helt slutat med svensk dövtextning vid dubbade filmer av någon tråkig och märklig anledning.

Alexander

En fråga, tittade på Disneyania över de svenska bio premiärerna av Törnrosa. Och där står det att filmen har haft biopremiär 1959 och 1995 i Sverige. Så varför ville Disney dubba om den 1980 om den inte skulle visas någonstans? Eller saknas det datumet på hemsidan, för den måste väl ha haft någon premiär 1980.  ???

Samlaren

varför hade de biopremiär för den 1995?

Alexander

#19
Citat från: NoID skrivet 15 juli 2017 kl. 11:41:19
varför hade de biopremiär för den 1995?

VHS fanns ju inte under många år, så för att nya generationer skulle få se gamla filmer, kom de åter upp för att visas på bio. Nypremiären 1995 var Disneys sista sådan taktik för Törnrosa innan filmen sen 1996 för första gången kom ut på köp VHS.

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 15 juli 2017 kl. 11:38:10
En fråga, tittade på Disneyania över de svenska bio premiärerna av Törnrosa. Och där står det att filmen har haft biopremiär 1959 och 1995 i Sverige. Så varför ville Disney dubba om den 1980 om den inte skulle visas någonstans? Eller saknas det datumet på hemsidan, för den måste väl ha haft någon premiär 1980.  ???

Ja, den visades på bio 1980, och informationen saknas mycket riktigt på sidan. Men om du hittar någon tillförlitlig källa på vilket datum Törnrosa hade nypremiär 1980 kan du bara maila mig så ska jag föra in det.

Anders M Olsson

Citat från: NoID skrivet 15 juli 2017 kl. 11:41:19
varför hade de biopremiär för den 1995?

Man brukar inte kalla det "biopremiär", utan "nypremiär" när en gammal film går upp på biograferna på nytt. "Biopremiär" kan en film bara ha en gång, däremot kan samma film ha "nypremiär" flera gånger.

Det var vanligt förr, innan hemvideo slog igenom. Speciellt Disney hade som strategi att låta de tecknade klassikerna gå upp på bio med några års mellanrum. Varje gång en film hade nypremiär hade en ny generation barn hunnit växa upp som inte hade sett den.

Numera förekommer nypremiärer sällan eller aldrig. Ibland kan gamla filmer visas på bio i form av enstaka föreställningar, t.ex. i samband med någon filmfestival.

Alexander

#22
Daniel vilka figurer i filmen är det orginaldubblistan syftar på till rollerna "Major Domus", "Härolden" och "Monstret" i Törnrosa?  :)
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/tornrosa/

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 15 juli 2017 kl. 19:20:34
Daniel vilka figurer i filmen är det orginaldubblistan syftar på till rollerna "Major Domus", "Härolden" och "Monstret" i Törnrosa?  :)
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/tornrosa/

Jag har läst någonstans att "Monstret" är en underhuggare till Den onda fén, men jag är inte säker. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 15 juli 2017 kl. 19:20:34
Daniel vilka figurer i filmen är det orginaldubblistan syftar på till rollerna "Major Domus", "Härolden" och "Monstret" i Törnrosa?  :)
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/tornrosa/
Det vet jag tyvärr inte. Creditlistan för originaldubben är avskriven från Disneyania, så jag vet inte mer än vad som står.

Det verkar vara Robert Andersson som bidragit med uppgifterna till Disneyania, men var han har fått uppgifterna ifrån vet jag inte.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2017 kl. 15:00:46
Det vet jag tyvärr inte. Creditlistan för originaldubben är avskriven från Disneyania, så jag vet inte mer än vad som står.

Det verkar vara Robert Andersson som bidragit med uppgifterna till Disneyania, men var han har fått uppgifterna ifrån vet jag inte.

Tack Daniel.

Uppgifterna verkar iallafall komma från Svensk Filmdatabas  :)
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=15443&type=MOVIE&iv=Contributors&ref=/templates/SwedishFilmSearchResult.aspx?id%3d1225%26epslanguage%3dsv%26searchword%3dTörnrosa%26type%3dMovieTitle%26match%3dBegin%26page%3d1%26prom%3dFalse

Anders M Olsson

#26
Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2017 kl. 16:53:22
Tack Daniel.

Uppgifterna verkar iallafall komma från Svensk Filmdatabas  :)
http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=15443&type=MOVIE&iv=Contributors&ref=/templates/SwedishFilmSearchResult.aspx?id%3d1225%26epslanguage%3dsv%26searchword%3dTörnrosa%26type%3dMovieTitle%26match%3dBegin%26page%3d1%26prom%3dFalse

Nej, uppgifterna kommer från Robert Andersson, som har gjort en hel massa efterforskning när det gäller de gamla Disneydubbningarna. Det är snarare Svensk Filmdatabas som har skrivit av Disneyania. Eller så kan Svensk Filmdatabas ha hittat samma källa som Robert.

Disneyania fanns för övrigt långt innan Svensk Filmdatabas.

Vi kan ha tagit vissa andra uppgifter från Svensk Filmdatabas, såsom t.ex. premiärdatum, men i det här fallet inte dubbningslistorna.

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 juli 2017 kl. 17:59:49
Nej, uppgifterna kommer från Robert Andersson, som har gjort en hel massa efterforskning när det gäller de gamla Disneydubbningarna. Det är snarare Svensk Filmdatabas som har skrivit av Disneyania. Eller så kan Svensk Filmdatabas ha hittat samma källa som Robert.

Disneyania fanns för övrigt långt innan Svensk Filmdatabas.

Vi kan ha tagit vissa andra uppgifter från Svensk Filmdatabas, såsom t.ex. premiärdatum, men i det här fallet inte dubbningslistorna.

Ah, okej.  ;D

Alexander

#28
Citat från: Alexander skrivet 15 juli 2017 kl. 19:20:34
Daniel vilka figurer i filmen är det orginaldubblistan syftar på till rollerna "Major Domus", "Härolden" och "Monstret" i Törnrosa?  :)
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/tornrosa/

Efter lite sökning på internet har jag förstått att "major domus" är ett annat mer gammaldags ord för kungens högra hand. I Törnrosas sammanhang vet jag inte riktigt vilken roll som skulle kunna passa.

För Härolden borde ju vara Ceremonimästaren.   :)

Disneyfantasten

I omdubben från 1980 är jag rätt säker på att Monstrets röst tillhör Bert-Åke Varg efter att ha lyssnat lite noggrant.